hænger man på den andens lån i huset?
Fra : Schioler

Dato : 27-03-09 03:16

hejsa..

her er problemstillingen..

min kæreste har ejet et hus med en x for nogle år siden,
huset havnede på tvangs auktion og blev solgt.

nu er det således at hendes x havde optaget div.
lån med huset som sikkerhed. Hurtiglån vel at mærke..

spørgsmålet er så om HUN også hænger på de lån
som han har taget med sikkerhed i huset?

mvh. sch

Fra : bosol

Dato : 27-03-09 04:30

On 27 Mar., 11:16, Schioler <flix...@gmail.com> wrote:
> [...]
> lån med huset som sikkerhed. Hurtiglån vel at mærke..
>
> spørgsmålet er så om HUN også hænger på de lån
> som han har taget med sikkerhed i huset?

Det vil fremgå i Tinglysningen for pg. matrikelnr. se evt.
Statstidende.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-03-09 20:28

Schioler wrote:

> [...]
> på tvangs auktion og blev solgt.
>
> nu er det således at hendes x havde optaget div. lån med huset som

Hvis de begge ejer huset (sameje), og hvis det kun er hendes ex som har
skrevet under på gældsbrevet (lånet), kan der ikke være tale om pant i
ejendommen. Det kræver samtykke fra begge ejere.

Uden hendes samtykke kan der *kun* være tale om at hendes ex har givet
pant i sin andel af huset. Det vil jeg i øvrigt mene er en relativt
usædvanlig situation, hvis der er tale om en professionel långiver (bank).

> spørgsmålet er så om HUN også hænger på de lån som han har taget med
> sikkerhed i huset?

Kun hvis hun har skrevet under på gældsbrevet (lånet).

Hun er selvfølgelig nødt til at købe sin ex ud af ejendommen eller lade
den afhænde, men det ville også være situationen uden ex'ens låneeventyr.

--
Jesper Lund

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-03-09 11:25

Jesper Lund wrote:

> [...]
> pant i sin andel af huset. Det vil jeg i øvrigt mene er en relativt
> usædvanlig situation, hvis der er tale om en professionel långiver (bank).

Hvis han havde optaget lånet uden at sige det til hende, så kunne
det også godt tænkes at han havde "skrevet under på hendes vejne"
uden at sige det til hende. Og så er der tale om en helt anden
situation.

JonB

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-03-09 11:37

Jon Bendtsen wrote:

> Hvis han havde optaget lånet uden at sige det til hende, så kunne
> det også godt tænkes at han havde "skrevet under på hendes vejne"
> uden at sige det til hende.

Kan det overhovedet lade sig gøre uden at der fuskes med
vitterlighedsvidnepåtegningen?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-03-09 17:19

Erik Olsen wrote:

> Kan det overhovedet lade sig gøre uden at der fuskes med
> vitterlighedsvidnepåtegningen?

Nej, og det er netop det som er min pointe.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-09 18:03

On Sat, 28 Mar 2009 17:19:14 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Nej, og det er netop det som er min pointe.
Hvem siger at vitterlighedsvidnepåtegningen i det hele taget er taget
i brug ifbm. lånet ?

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-03-09 20:34

Hans Kjaergaard wrote:

> Hvem siger at vitterlighedsvidnepåtegningen i det hele taget er taget i
> brug ifbm. lånet ?

Tinglysning stiller relativt skrappe krav til gældbrevet.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-09 21:10

On 28 Mar 2009 19:33:44 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Tinglysning stiller relativt skrappe krav til gældbrevet.
Ja, men er det nu tinglyst gæld ?
Fra OP "... optaget div. lån med huset som sikkerhed. Hurtiglån vel at
mærke", det finder jeg lidt i modstrid med hinanden, det med "huset
som sikkerhed" og "Hurtiglån", så lånetypen kendes ikke med 100%
sikkerhed endnu.

/Hans