Betaling af gravsted
Fra : Joeb

Dato : 25-03-09 17:16

Min kones mormor døde tilbage i 1993. Min kones mor og onkel bestemte at der
skulle være et gravsted og betalte også for dette, indtil de begge døde .
2005. Nu forlanger graveren eller menighedsrådet ved pågældende kirke at min
kone ska betale resten af periode,samt med tilbavirkende kraft til 2005 og
indtil gravstedet kan nedlægges.
Kan de virkelig juridisk gøre dette krav gældende?

mVH. jl

Fra : Kurt Lund

Dato : 25-03-09 17:39

Joeb wrote:
> [...]
> tilbavirkende kraft til 2005 og indtil gravstedet kan nedlægges.
> Kan de virkelig juridisk gøre dette krav gældende?

Hvordan stillede tingene sig ved boopgørelsen i 2005? Her må der jo have
været et stykke papir, der fortalte om aftalen.

--
Kurt Lund

Fra : alexbo

Dato : 25-03-09 17:54

"Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev

> [...]
> kraft til 2005 og indtil gravstedet kan nedlægges.
> Kan de virkelig juridisk gøre dette krav gældende?

Nej gravstedet er fredet i 20 år fra begravelsen, og der er ingen løbende
betaling for det.
Men de to nu afdøde som jeg formoder ikke er begravet i samme gravsted, kan
have købt løbende vedligeholdelse, men det har ikke noget med din kone at
gøre, hun kan blot afvise kravet.
Jeg synes at din kone skal skrive tilbage at hun selv vil vedligeholde,
eller at gravstedet er uden interesse.
Din kone kan have arvet brugretten, men ikke en vedligeholdelsesaftale.
Kirkegården kan så rydde gravstedet for at forenkle vedligeholdelsen.

Brugsret til gravsteder IV:
At et gravsted som følge af mangelfuld vedligeholdelse ryddeliggøres og
besås med græs eller gruslægges medfører ikke ophør af brugsretten,
medmindre indehaverne af brugsretten udtrykkeligt giver afkald på retten til
gravstedet.

mvh
Alex Christensen