Medielicens
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-03-09 13:41

Fra hvornår skal man betale medielicens?

Hvis man ingen radio/TV har, kan man så slippe for medielicensen hvis man
har internet under en eller anden hastighed - hvilken hastighed?

Er medielicensen i det hele taget allerede indført?

Takker for svar :)

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Arkivskabe - hør nærmere.

Fra : anonym

Dato : 24-03-09 13:52

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> man har internet under en eller anden hastighed - hvilken hastighed?
>
> Er medielicensen i det hele taget allerede indført?

Ja den er indført.
Du kan slippe hvis du har internet med en download hastighed under 256
kbit. (og ikke har tv/radio)
Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
skulle betale medie licens.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-03-09 14:15

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kbit. (og ikke har tv/radio)
> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at

Det vil sige at medielicensen bliver betalt på samme måde som den gamle
tv-licens - og ikke over skatten?

Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?

Fra : anonym

Dato : 24-03-09 14:49

> [...]
> tv-licens - og ikke over skatten?
>
> Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?

ja medielicensen har bare overtaget den gamle licens. Det er vel et par
år siden det skete.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-09 15:12

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?

Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
betalingsform med næb og kløer.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 24-03-09 16:47

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
> betalingsform med næb og kløer.

TV2 har ikke haft med licensmidlerne at gøre siden 2004. Kun de regionale
TV2-stationer modtager licenspenge.

--
vh
Ole C

Fra : Martin [TMM]

Dato : 24-03-09 17:40

Hej
Ole C wrote:
> TV2 har ikke haft med licensmidlerne at gøre siden 2004. Kun de
> regionale TV2-stationer modtager licenspenge.

Tag dig ikke af Bertel. Han udtaler sig blot, som sædvanlig, som han har
forstand til

Mvh
Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-03-09 22:36

Martin [TMM] skrev:
> Hej
>
> Tag dig ikke af Bertel. Han udtaler sig blot, som sædvanlig, som han har
> forstand til

Du har da vist overskredet den grænse?

--
Niels

Fra : Peter T.

Dato : 24-03-09 23:57

In article <efqhs45ocpmt2efpndod8565uoq3rkrthb@news.stofanet.dk>,
unospamo@lundhansen.dk says...

> Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
> betalingsform med næb og kløer.

Hvorfor skulle de det?

--
Peter T.

Fra : Ole C

Dato : 25-03-09 00:14

Peter T. skrev blandt andet:

> Hvorfor skulle de det?

Som skrevet tidligere er TV2's holdning ikke længere aktuel.
DR, som er en offentlig, selvstændig institution, har altid haft den
holdning, at man var mere uafhængig af det politiske system, når DR ikke
optræder på Finansloven, men finansieres via licensmidler.
Man kan så diskutere om den uafhængighed efterhånden er en illusion - og alt
efter politisk ståsted, om den er vigtig at opretholde eller ej.
Men det er ikke en diskussion, der bør føres i en jura-gruppe

--
vh
Ole C

Fra : Peter T.

Dato : 25-03-09 08:33

In article <49c96926$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>,
mail@FJERNolec.dk says...

> DR, som er en offentlig, selvstændig institution, har altid haft den
> holdning, at man var mere uafhængig af det politiske system, når DR ikke
> optræder på Finansloven, men finansieres via licensmidler.

Ah ja, naturligvis. Armslængdeprincippet.

> Men det er ikke en diskussion, der bør føres i en jura-gruppe

Jeg holder mig normalt også fra at skrive her i respekt for gruppens
fundats. Men lige netop her måtte jeg spørge, og dit svar var også
logisk. :)

--
Peter T.

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-03-09 19:11

anonym wrote:

> Du kan slippe hvis du har internet med en download hastighed under 256
> kbit. (og ikke har tv/radio)
> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til
> at skulle betale medie licens.

Nej, det er ikke korrekt. Hvis man kun har radio, skal man ikke betale
medielicens, men radiolicens.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 00:51

anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

<snip>

> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
> skulle betale medie licens.

Hvordan det?

Fra : anonym

Dato : 26-03-09 01:03

Axel Hammerschmidt skrev:
> anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:
>
> <snip>

> Hvordan det?

Hvis den kan gå på indernettet..
stk 2 og 4

§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens
for apparater, som kan modtage
og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
almenheden, og radiolicens for apparater,
som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til
almenheden. Radiolicens og
medielicens kaldes herefter som en fællesbetegnelse licens. Licens
opkræves af DR, DR Licens.
Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller
-tjenester, der er udsendt
til almenheden, forstås
1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere,
2) pc’ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
billedprogrammer eller -tjenester,
såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller andet
netværk, med en
downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,
3) pc’ere med modtageenheder, der kan modtage og gengive
billedprogrammer og -tjenester via
radiobølger eller netværk (tv-tunere), eller
4) andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer
og -tjenester, der er
udsendt til almenheden, herunder f.eks. PDA’ere, mobiltelefoner med
internetadgang mm.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 01:56

anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

> Hvis den kan gå på indernettet..

Det kan den med en 300 baud akustisk koblet modem.

> [...]
> netværk, med en
> downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,

Så vidt jeg kan se er det ikke den gældende du har fat i:

<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12038>

: Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer
: eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, forstås 1)
: tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere, 2) pc'ere eller
: tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive billedprogrammer eller
: -tjenester, såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet,
: eller andet netværk, med en hastighed på 256 Kbit/s eller derover,

Idet der ikke står "downloadhastighed", men "hastighed" i den gældende
lovbekendtgørelse.

> [...]
> og -tjenester, der er
> udsendt til almenheden, herunder f.eks. PDA'ere, mobiltelefoner med

- og:

: 4) andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer
: og -tjenester, der er udsendt til almenheden, herunder f.eks. PDA'ere,
: mobiltelefoner med internetadgang mm.

Idet "med internet adgang mm" her betyder det samme som i stk 2, "med en
hastighed på 256 Kbit/s eller derover".

Hvad er det for en lovbekendtgørelse du henviser til?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 03:02

Axel Hammerschmidt:

> Det kan den med en 300 baud akustisk koblet modem.

> Så vidt jeg kan se er det ikke den gældende du har fat i:
>
> <https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12038>

Oops!

Det var så ikke kun "Licensens størrelse" den handler om, men de har
osse andret "hastighed" til "downloadhastighed" i bekendtgørelsen.

Den gældende er:

<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114954>

[...]

Det blev som sagt ændret til "downloadhastigheden" i 2008.

Men, ingen udbyder af mobilbredbånd oplyser en minimumshastighed -
heller ikke for download.

Iflg et svar fra DR Jura, tidligere posted her i dk.videnskab.jura af
Georg Sluyterman, så er det DR-Juras opfattelse, at det afgørende er
"den af udbyderen fastsatte hastighed", og ligeledes er det efter DR-
Juras opfattelse, at "hvis udbyderen ikke leverer den mellem udbyderen
og kunden aftalet *minimumshastighed* - (så) er dette et forhold mellem
kunden og udbyderen".

Søg i Google Grupper for:

Date: Wed, 21 Feb 2007 15:59:29 +0100
Newsgroups: dk.videnskab.jura
Subject: Svar fra DR-Jura vedr. Licens

Eller bare på Message-ID.

Eftersom DR-Jura svar er givet før ændringen af bekendtgørelsen i 2008,
skal "hastighed" nu sidestilles med "downloadhastighed".

Som sagt, ingen udbyder af mobilt bredbånd indgår en "aftale" om en
minimumsdownloadhastighed, så eftersom denne ikke kan være negativ, må
minimumsdownhastigheden være nul (0 Kbit/s) for mobilt bredbånd og så
er minimumsdownloadhastigheden osse mindre end 256 Kbit/s, og dermed
vil alle mobilbredbåndsabonnement være fritaget for medielicens.

Og det bliver her det samme.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : anonym

Dato : 26-03-09 03:34

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvad er det for en lovbekendtgørelse du henviser til?

bekendtgørelse om licens

<http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/E67E54CD-0D18-441C-A12F-68A460BD65C7/0/BEKnr210af4marts2008.pdf>