Demovarer & garanti
Fra : HKN

Dato : 23-03-09 15:53

Jeg har fået tilbudt at købe et nyt komfur som en demomodel. På
fakturaen/tilbudet står der: "Garantibetingelser: 2. sortering /
demomodeller, 1 års garanti. Brugte varer, 3 mdr. garanti"

Umiddelbart vil jeg tro at sælger stiller mig bedre end købeloven
påbyder ham, for jeg vil mene at garanti er bedre end reklamationsret
- eller hvad?
Og jeg har vel krav på mine yderligere 12 mdrs reklamationsret?

Pft

Mvh
Henrik

Fra : Jean Pierre

Dato : 24-03-09 00:08

> [...]
> - eller hvad?
> Og jeg har vel krav på mine yderligere 12 mdrs reklamationsret?

Joh du har som minimum 24 måneder til at reklamere, så at forhandleren
vælger at give dig et års garanti er jo kun godt.
Men et godt råd er lige at få spurgt forhandleren om det forholder sig
sådan, for gider du stå med komfur som hvis du er uheldig går i stykker om
13 måneder, og så prøve at forklare en forhandler som måske har sin helt
egen opfattelse af købeloven, hvordan det fungerer? Har selv lige prøvet
idag at diskutere Forbrugeraftaleloven med en forretning, og de tog altså
ikke bare mit ord for gode varer før jeg kom hjem og kunne ringe til dem og
citere udtalelser fra Forbrugerstyrelsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-09 00:40

HKN skrev:

> Jeg har fået tilbudt at købe et nyt komfur som en demomodel. På
> fakturaen/tilbudet står der: "Garantibetingelser: 2. sortering /
> demomodeller, 1 års garanti. Brugte varer, 3 mdr. garanti"

Jeg mistænker at sælger ikke kender købeloven.

> Umiddelbart vil jeg tro at sælger stiller mig bedre end købeloven
> påbyder ham, for jeg vil mene at garanti er bedre end reklamationsret
> - eller hvad?

Det skal det være ifølge loven, men lur mig om ikke sælger mener
"reklamationsret" i stedet for garanti.

> Og jeg har vel krav på mine yderligere 12 mdrs reklamationsret?

Du har krav på 24 måneders reklamationsret uanset hvad sælger
skriver eller siger eller aftaler.

Men når du på forhånd får at vide at det er demomodeller, kan du
ikke stille helt samme forventning som til nye varer. Der kan
derfor dukke problemer op som du ikke kan reklamere over. Det
betyder dog bestemt ikke at du skal acceptere hvad som helst af
problemer ved varen.

Under alle omstændigheder bør du afklare præcis med sælger hvad
der gælder og hvad der aftales - hvis du vil handle med ham.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 08:39

> Men når du på forhånd får at vide at det er demomodeller, kan du
> ikke stille helt samme forventning som til nye varer. Der kan
> derfor dukke problemer op som du ikke kan reklamere over.

Men det gælder vel kun i forhold til rent kosmetiske gener - man kan vel med
rette have forventning om at en vare skal kunne tåle at blive demonstreret -
og dermed også en forventning om samme brugsværdi af varen.
Eller?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-09 15:11

Firstname Lastname skrev:

> Men det gælder vel kun i forhold til rent kosmetiske gener -

Jeg vil nødig angive nogen præcise retningslinjer for den slags.
Jeg anfører det kun for en sikkerheds skyld. Måske er en
ekspedient ikke så øm over en demovare som over sine egne ting,
og måske er nogle flabede knægte hårdhændede ved en udstillet
vare mens de ikke er under opsyn.

--
Bertel

Fra : Henrik K