huslejestigning
Fra : dan

Dato : 21-03-09 09:41

Hej

Vi bor i lejet hus til 8000,-/md, og er blevet varslet en stigning på
500,-, hvilet vi er stærkt utilfredse med.
Vi har skrevet en kontrakt på 3 år, og stigningen skal så gælde det
sidste år som starter om 3 mdr.
Udover en mangelfuld varsling (pr. email?), bla. manglende info om
indsigelses frist, angives som grund at de har fået nogle
skattetekniske overraskelser, samt at ejendomsforsikringen er steget.
Det sidste retfærdiggør nok ikke en stigning på 500,- og det første
kommer jo ikke os ved.
Jeg har læst mig frem til at for at hæve lejen skal den være væsentlig
lavere end det lejedes værdi, og at det er udlejers byrde at bevise
dette. Hvad betyder det? Huspriserne falder og det er ikke foretaget
værdiforbedrende udbedringer af nogen art. Hvor stærkt vil man stå
hvis man kører en sag?

dan

Fra : Jubii

Dato : 21-03-09 19:39

"dan" <ebbega@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

*Står der i din lejekontrakt, at udlejer og lejer kan udveksle digitale
dukomenter, eller er der senere indgået samme aftale?
Hvis ikke er varslet ulovligt.

bla. manglende info om
indsigelses frist, angives som grund at de har fået nogle
skattetekniske overraskelser,

*Er det ejendomskatter der er steget? Og hvornår er de pålagt
ejendommen?
Der skal ikke stå nogen frist til at gøre indsigelse, den er altid inden
6 uger, men der skal stå at du kan gøre indsigelse.
Er ordlyden ikke korrekt er varslet ulovligt.

samt at ejendomsforsikringen er steget.

*Jeg er ret sikker på at den slags forsikringer ikke kan medtages i en
uforbedret lejeforhøjelse.

[...]

*Det betyder at du inden 6 uger fortæller udlejer at du ikke kan
godkende den varslede huslejeforhøjelse af de grunde du medtager.
Så skal udlejer inden 6 uger derefter indbringe sagen til huslejenævnet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-03-09 21:11

> *Står der i din lejekontrakt, at udlejer og lejer kan udveksle digitale
> dukomenter, eller er der senere indgået samme aftale?
> Hvis ikke er varslet ulovligt.

Nja, ikke nødvendigvis. En mail betragtes i dag som skriftlig, og det er
eneste krav i lejeloven.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 22-03-09 07:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Nja, ikke nødvendigvis. En mail betragtes i dag som skriftlig, og det
> er eneste krav i lejeloven.

Du benægter altså, at en e-mail er et digitalt dokument!
Du benægter, at lejeloven beskriver hvorvidt udveksling af digitale
dokumenter er lovligt eller ulovligt.

Naturligvis er det et krav i lejeloven, at der skal foreligge en aftale
mellem lejer og udlejer, om de må udveksle digitale dokumenter.

Det du tydeligvis misforstår er at digitale dokumenter kan udveksles når
der stilles krav om skriftlighed og at en e-mail er skriftlig. Men for
at være lovligt at skrive en e-mail til hinanden, skal det være aftalt
på forhånd.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-03-09 08:39

"Jubii" <jubii@msn.com> writes:

> Naturligvis er det et krav i lejeloven, at der skal foreligge en aftale
> mellem lejer og udlejer, om de må udveksle digitale dokumenter.

Ja, efter §4, stk. 2, men der står også at opsigelser efter §87 (og
§93, stk. 2) IKKE kan afgives elektronisk, uanset aftale.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-03-09 08:42

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Ja, efter §4, stk. 2, men der står også at opsigelser efter §87 (og
> §93, stk. 2) IKKE kan afgives elektronisk, uanset aftale.

Jeg havde lige husket at det var en opsigelsessag og ikke en
huslejesag. Og ja, hvis det ikke står i lejekontrakten at der kan
gives digitale meddelelser, så kan der ikke.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-03-09 14:37

> Jeg havde lige husket at det var en opsigelsessag og ikke en
> huslejesag. Og ja, hvis det ikke står i lejekontrakten at der kan
> gives digitale meddelelser, så kan der ikke.

Det må der være faldet dom for siden I er så sikre. Jeg lærte på uddannelsen
til ejendomsadministrator at det ikke kan udelukkes at kravet om
skriftlighed er opfyldt med en mail.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 22-03-09 19:58

> Det må der være faldet dom for siden I er så sikre. Jeg lærte på
> uddannelsen til ejendomsadministrator at det ikke kan udelukkes at
> kravet om skriftlighed er opfyldt med en mail.

Naturligvis er det skriftlige krav opfyldt med en mail, men det skal
være aftalt på forhånd at en mail må sendes.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-03-09 23:04

> Naturligvis er det skriftlige krav opfyldt med en mail, men det skal være
> aftalt på forhånd at en mail må sendes.

Og den aftale må vel formodes indgået, når udlejer har lejers mailadresse.
Den kan jo ikke findes på anden vis.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 23-03-09 06:50

> Og den aftale må vel formodes indgået, når udlejer har lejers
> mailadresse. Den kan jo ikke findes på anden vis.

Det første jeg spurgte dan om:
"*Står der i din lejekontrakt, at udlejer og lejer kan udveksle digitale
dukomenter, eller er der senere indgået samme aftale?
Hvis ikke er varslet ulovligt."

Man kan da sagtens udveksle mailadresser lejer/udlejer, uden der
foreligger en aftale i lovens forstand.
Det ville jo være rart om dan kunne svare på det, for han satte ? ved om
email var gyldigt som varsel.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-03-09 09:05

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Og den aftale må vel formodes indgået, når udlejer har lejers mailadresse.
> Den kan jo ikke findes på anden vis.

Min mailadresse står i alle usenetindlæg, på min hjemmeside og på
mange andre hjemmesider. Så jo, man kan faktisk godt finde nogle
menneskers mailadresser uden nødvendigvis at have indgået en juridisk
bindende aftale med dem.

Og som det står i lejeloven, så skal det specifikt være aftalt hvis
digitale dokumenter er gyldige (§4, stk. 2). Du påstår så at mail ikke
er et digitalt dokument, men du har endnu ikke fremlagt dokumentation
for det. Ud fra de flestes forståelse er en mail et digitalt dokument.

Fra : dan

Dato : 22-03-09 03:21

Jeg mener, hvordan skulle de kunne bevise et evt misforhold mellem
husleje og det lejedes værdi.
Er det noget med husleje/m2?
Huslejen på 8000 er ekskl. forbrug, boligareal er 134 m2.

vh
Dan

Fra : Jubii

Dato : 22-03-09 13:22

Jeg mener, hvordan skulle de kunne bevise et evt misforhold mellem
husleje og det lejedes værdi.
Er det noget med husleje/m2?
Huslejen på 8000 er ekskl. forbrug, boligareal er 134 m2.

"§ 47. Er lejen væsentlig lavere end det lejedes værdi, kan udlejeren
under iagtagelse af § 66 forlange lejen forhøjet til det beløb, der er
rimeligt under hensyn hertil. Ved vurderingen af lejen og det lejedes
værdi ses der bort fra:"
"Stk. 2. Ved afgørelse efter stk. 1, 1. pkt., skal der foretages en
sammenligning med den leje, som er almindeligt gældende i kvarteret
eller området for tilsvarende hus og husrum med hensyn til beliggenhed,
art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand. Ved
sammenligningen ses bort fra lejemål....."

"§ 66. Udlejeren kan ikke, forinden beboerrepræsentanterne i en periode
på 3 uger har haft adgang til at ytre sig,
a) fremsætte krav om lejeforhøjelse efter § 47 i
beboelseslejemål,......."

Og det er vel næppe aktuelt her.

Ønskes uddybning anbefaler jeg at læse videre fra hvor der er klippet
"...." i lovteksten.

Da det er udlejer der evt. skal indsende lejeforhøjelsen til
huslejenævnet, er det ham der skal forsvare forhøjelsen.

Fra : Henning

Dato : 22-03-09 12:57

On Sat, 21 Mar 2009 08:41:25 -0700 (PDT), dan <ebbega@gmail.com>
wrote:

>Hej
>
>Vi bor i lejet hus til 8000,-/md, og er blevet varslet en stigning på
>500,-, hvilet vi er stærkt utilfredse med.

Det er en stigning på 6,25% - er det ikke lovligt at lave
indexregulerede stininger hvert år?

Fra : Jubii

Dato : 22-03-09 13:15

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er en stigning på 6,25% - er det ikke lovligt at lave
> indexregulerede stininger hvert år?

Det korte svar:
"§ 53. Reglerne i §§ 47-52 kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren.
Stk. 2. Der kan ikke træffes aftale om, at lejen skal reguleres på anden
måde end fastsat i §§ 47-52. I lejeperioden kan dog aftales forhøjelser
med bestemte beløb til bestemte tidspunkter."

"Stk. 6. Lejeforhøjelse for de af stk. 3-5 omfattede lejemål kan kræves
på grundlag af aftale om regulering af lejen med bestemte beløb til
bestemte tidspunkter eller efter nettoprisindeks og kan gennemføres
alene ved udlejerens skriftlige meddelelse herom til lejeren."

D.v.s. fravigelser fra punkt 1-2.
Og de er ikke gældende for dette lejemål går jeg ud fra i mine svar.