PayPal-dommen - tolkning
Fra : dermeister2k@gmail.c~

Dato : 19-03-09 10:50

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres tolkning af PayPal-
dommen afsagt i Østre Landsret i december (http://www.domstol.dk/
oestrelandsret/nyheder/Pressemeddelelser/Pages/Pressemeddelelse
(Betalingmedelektroniskepengeviabetalingskort.aspx og hele dommen her:
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Markedsf_ring_og_jura/Dom_-_FO_retningslinjer_om_betalingssystemer.pdf)

Som jeg forstår Landsrettens udtalelse, så finder
Forbrugerombudsmandens retningslinjer vedrørende fjernsalg m.v. i
betalingssystemer med betalingskort af 16. december 1996 anvendelse på
VISA-betalinger til PayPal. Eftersom sagsøgeren havde købt e-penge af
PayPal, og havde fået leveret disse, var leveringen af det med VISA-
kortet betalte sket. Derfor fik sagsøgeren ikke medhold i sin påstand.

Jeg spekulerer nu på en anden mulighed for at opnå sikkerhed som
køber: Som jeg kender PayPal, og her kan det godt være, jeg tager
fejl, kan man betale ”direkte” for en vare/ydelse, således at man
betaler med VISA-kort til PayPal, som derefter videresender pengene
til sælgeren af varen/ydelsen. Det er altså direkte i den forstand, at
man overfører pengene til PayPal, som derefter umiddelbart
viderebetaler pengene til sælger (i modsætning til at have en konto
med e-penge som man bare fra tid til anden kan indsætte e-penge på og
betale med midler fra). Man overfører altså kun nøjagtigt det beløb,
der er nødvendigt for at foretage det konkrete, individuelle køb, og
derfor er der så vidt jeg kan se er der altså ikke noget med nogle e-
penge.

Er der nogen, der vil komme med deres bud på hvordan man vil være
stillet hvis denne betalingsmetode benyttes, og varen/ydelsen ikke
leveres? Kan man så kræve, at banken tilbagefører pengene til ens
bankkonto?

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-09 20:39

dermeister2k wrote:

> [...]
> foretage det konkrete, individuelle køb, og derfor er der så vidt jeg
> kan se er der altså ikke noget med nogle e- penge.

SÃ¥dan fungerer PayPal betalinger normalt, selv hvis du har en PayPal
konto, så jeg tvivler stærkt på at det vil gøre en forskel.

--
Jesper Lund

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-03-09 21:02

dermeister2k@gmail.com wrote:
> Er der nogen, der vil komme med deres bud på hvordan man vil være
> stillet hvis denne betalingsmetode benyttes, og varen/ydelsen ikke
> leveres?

Er du sikker på, at det ikke netop var den metode, der blev benyttet i
den sag, du omtaler?

Det er i hvert fald mit gæt efter at have skimmet de første sider i dit
link til dommen.

--
Allan

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-09 21:10

Allan Olesen wrote:

> Er du sikker på, at det ikke netop var den metode, der blev benyttet i
> den sag, du omtaler?

Jeg kan ikke selv forudbetale på min egen PayPal konto. Hver gang jeg
betaler med PayPal, bliver der trukket på det kreditkort som jeg har
registreret hos PayPal.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-03-09 19:47

Anders Majland wrote:

> Jeg er nu ret sikker på at du kan overføre penge til din konto - enten
> via et kreditkort eller en bankoverførsel

Ikke sidst jeg prøvede.

> Hvis du modtager penge via paypal lander de der også automatisk.
>
> Har du en saldo på din konto er default at de bruges først til betaling
> når du køber noget - og et evt rest beløb hentet via dit kreditkort

Det er korrekt, desværre er der ingen som gider sende mig penge. Øv!

--
Jesper Lund

Fra : HKJ

Dato : 21-03-09 09:28

> [...]
> der er nødvendigt for at foretage det konkrete, individuelle køb, og
> derfor er der så vidt jeg kan se er der altså ikke noget med nogle e-

I den forbindelse vil det også være interessant hvad der gælder, hvis
man ikke har en Paypal konto, eller betaler uden om den.

Den jeg tænker på er at nogle forretninger med paypal betaling, også
tilbyder betaling direkter med kreditkort, men kortbetalingen håndteres
af Paypal. Kan det igen opfattes som at paypal har gjort deres job, når
de har modtaget kreditkort betalingen og overført pengene til
forreningens paypal konto?

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 16:34

HKJ wrote:

> [...]
> af Paypal. Kan det igen opfattes som at paypal har gjort deres job, når
> de har modtaget kreditkort betalingen og overført pengene til

Det du kalder "direkte kortbetaling håndteret af PayPal" er reelt en
PayPal betaling. Jeg kan ikke se at det gør nogen forskel.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 18:57

HKJ wrote:

> Det er jeg også bange for, problemet er at man som kunden slet ikke er
> oprettet ved paypal, men kun ser paypal som en betalings gateway, dog
> uden samme beskyttelse som ved andre betalings gateways?

Bliver der ikke vist et eller andet click-away aftaledokument med PayPal
når man betaler med kreditkort på denne måde? (altså uden at have en
decideret PayPal konto).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-09 10:09

dermeister2k@gmail.com skrev:

> Er der nogen, der vil komme med deres bud på hvordan man vil være
> stillet hvis denne betalingsmetode benyttes

Præcis på samme måde som enhver anden betaling som PayPal
formidler. Så længe de gør hvad der er aftalt, er dit
mellemværende med dem helt o.k., og så kan du ikke klage til
banken.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 22-03-09 10:38

<dermeister2k@gmail.com> skrev

>Er der nogen, der vil komme med deres bud på hvordan man vil være
>stillet hvis denne betalingsmetode benyttes, og varen/ydelsen ikke
>leveres?

På samme måde som hvis du bruger en anden kortmodtager som mellemmand.

Du ønsker at købe en cykel i den anden ende af landet, ejeren kan ikke
modtage kort men det kan boghandleren, så I aftaler at boghandleren trækker
på dit kort, boghandleren betaler cyklen, men der kommer ingen cykel.
Boghandleren har gjort som aftalt, det er ikke hans problem at der ikke
kommer nogen cykel.

PayPal er en boghandler der har sat tingene i system og selv lover alt
muligt, en sikker betaling o.s.v.,
Man har et krav mod sælger om at levere varen, og et krav mod PayPal om at
leve op til deres løfter.
Men man har ikke et krav mod sin bank om at den skal trække betalingen
tilbage.

mvh
Alex Christensen