Regler for regnskabsføring i forening/klub
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-03-09 17:24

Hej derude

Jeg står og overvejer om jeg skal påtage mig arbejdet som kasserer i en
klub jeg er medlem af... men jeg er godt nok lidt usikker på hvilke
reelle regler der hører til dette område.

Kluben modtager støtte fra kommunen (lokale tilskud mm) så jeg er klar
over der foreligger nogle regler på dette område, således at man i
regnskaberne kan se at tilskud er blevet brugt til det rigtige.

Desuden er der også forholdsvis med økonomisk aktivitet (betalinger for
aktiviteter i klubben mm) men hvor meget af dette er egentlig for
klubbens egen skyld at man laver det overskueligt og hvilke regler/love
gælder der egentlig?

Jeg har kigget lidt i folkeoplysningsloven og kommunens regler for
klubber, men jeg syntes ikke rigtig der står ret meget omkring
regnskabsføring, men det er måske fordi der ikke er nogen regler ellers?

Mvh
Thomas

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-03-09 17:32

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> klubber, men jeg syntes ikke rigtig der står ret meget omkring
> regnskabsføring, men det er måske fordi der ikke er nogen regler

Du skal føre et regnskab, der gør det muligt, at se, hvordan du har brugt
dine tilskudsmidler, hvor meget medlemmerne selv har indbetalt, hvad disse
penge er brugt til og så videre. Det er korrekt at Folkeoplysbningensloven
og Folkeoplysningsbekendtgørelsen er meget tynde på dette område, men der
findes ingen egentlig lovgivning på området.

Jan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-03-09 17:43

Jan Kronsell wrote:

> [...]
> og Folkeoplysningsbekendtgørelsen er meget tynde på dette område, men der
> findes ingen egentlig lovgivning på området.

OK, så er der jo ikke de store ben i det... Måden jeg ville angribe det
på var nemlig at have et antal 'kasser' således at man kan se hvad der
er blevet brugt på forskellige områder... og en af kasserne vil
naturligvis være klubhus hvor lokale-tilskuddet jo kommer ind. Der vil
så være indtægter og udgifter og dermed må det reelt set vel være opfyldt?

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-03-09 17:53

"Thomas Rasmussen" skrev

> Jeg står og overvejer om jeg skal påtage mig arbejdet som kasserer i en
> klub jeg er medlem af... men jeg er godt nok lidt usikker på hvilke
> reelle regler der hører til dette område.

Du skal overveje og vide om du "blot" skal være kasserer, d.v.s. føre
regnskab, stå for ind og udbetalinger, en kassemester uden andet ansvar end
pengekassen og bogholderiet, eller om du også skal påse at disse ud og
indbetalinger er i overensstemmelse med de gældende regler.

Hvem har ansvaret, hvem kan beslutte økonomiske dispositioner, hvem kan hæve
fra kassen så at sige, og hvem sikrer at det følger gældene regler.

Du må ikke ende i en situation hvor du udbetaler diæter, og regner med at
der er bestyrelsens ansvar, og bestyrelsen regner med at det er kasserens
ansvar.

Måske en landsforning eller regionsting kan hjælpe med de konkrete regler og
satser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-03-09 18:22

alexbo wrote:
> [...]
> pengekassen og bogholderiet, eller om du også skal påse at disse ud og
> indbetalinger er i overensstemmelse med de gældende regler.

Nu er der ikke så voldsomt mange regler, primært så er det kasseren der
står for at afregne evt. udgifter som klubbens medlemmer har haft i
forbindelse med indkøb og lign. (dog skal større indkøb være godkendt)

> Hvem har ansvaret, hvem kan beslutte økonomiske dispositioner, hvem kan hæve
> fra kassen så at sige, og hvem sikrer at det følger gældene regler.

Det er AFAIK kasseren der har kassen og kan hæve mm... Men tror egentlig
også formanden kan det. Derudover så er det bestyrelsen der tager
stilling til større indkøb mm.

> [...]
> ansvar.
>
> Måske en landsforning eller regionsting kan hjælpe med de konkrete regler og

Ja, nu var det sådan set blot lige for at finde ud af hvor meget der
egentlig ligger i det... Jeg har ikke nogen decideret viden om
regnskabspraksis og lign. så det vil jo egentlig blive lavet baseret på
en god portion fornuft og skelen til tidligere regnskaber.

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 20-03-09 10:21

"Thomas Rasmussen" skrev

> [...]
> regnskabspraksis og lign. så det vil jo egentlig blive lavet baseret på
> en god portion fornuft og skelen til tidligere regnskaber.

Der ligger det i det at du har ansvaret.
Men med sund fornuft og et regneark kan man komme langt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan

Dato : 21-03-09 09:42

>Jeg har ikke nogen decideret viden om
> regnskabspraksis og lign. så det vil jo egentlig blive lavet baseret på
> en god portion fornuft og skelen til tidligere regnskaber.
>
> Thomas

Jeg vil anbefale dig et kassererkursus. Jeg ved at Arbejdernes Landsbank
afholder sådanne kurser. Har selv været på et.