Lotteri
Fra : devantier@gmail.com

Dato : 18-03-09 07:29

Hej NG,

Hurtigt spg. Må jeg, som privat eller under virksomhedsregi, lave et
lotteri i Danmark? F.eks. hvor man kan vinde en rejse, bil, lejlighed
etc. Er det underlagt Danske Spil? Eller er der undtagelser hertil?

vh

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-03-09 18:07

devantier@gmail.com wrote:
> [...]
> lotteri i Danmark? F.eks. hvor man kan vinde en rejse, bil, lejlighed
> etc. Er det underlagt Danske Spil? Eller er der undtagelser hertil?

Du må gerne lave lotteri. Men du skal have tilladelse til det først.
Tilladelsen søges hos Politiet, og gives næppe hvis du som privatperson vil
lave et lotteri, hvor overskuddet går til dig selv. Er "du" derimod en
forening, og overskuddet går til foreningsarbejde, plejer det ikke at være
noget problem at få tilladelsen.

Det gør min egen forening næsten hvert år.

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-03-09 18:08

Jan Kronsell wrote:

> [...]
> plejer det ikke at være noget problem at få tilladelsen.
>
> Det gør min egen forening næsten hvert år.

Jeg glemte lige et link

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/lotteri/

Jan

Fra : Lau

Dato : 18-03-09 21:03

[...]

Hej

Jeg har lavet et lotteri tilbage i 1989. Det krævede politiets godkendelse
samt at mindst 40% af omsætningen var overskud.
Max 60% må altså bruges på præmier. Regnskab skulle afleveres til politiet.

vh
Lau

Fra : Leif Neland

Dato : 21-03-09 18:30

devantier@gmail.com skrev:
> [...]
> lotteri i Danmark? F.eks. hvor man kan vinde en rejse, bil, lejlighed
> etc. Er det underlagt Danske Spil? Eller er der undtagelser hertil?

Jeg er overbevist om at det er lovligt og ureguleret at lave
konkurrencer, og udtrække en vinder imellem de rigtige svar.

(Det man vel gør i praksis er at udtrække en besvarelse, og hvis den er
forkert udtrække en ny)

Det er vel derfor man kan støde på konkurrencer som:
Hvor bor Anders And
A: Svendborg
B: Andeby
C: København.

På den måde for du selvfølgelig ingen indtægt, hvis du bare laver en
konkurrence.

Men om man må tage penge for at lade folk deltage i en konkurrence er
selvfølgelig en anden sag.

Findes der forøvrigt stadig lotterier som i min barndom, hvor man skulle
samle 4 flag i en serie fra Ota Solgryn for at vinde "Tøm en
legetøjsforretning på 10 minutter", eller det tilsvarende i sæbepakkerne?

Leif