Jeg skal giftes i England - Hvad skal jeg ~
Fra : Filip Ravn

Dato : 18-03-09 04:40

Jeg skal giftes i England med en engelsk statsborger til sommer. Hun flytter
så til danmark umidbart efter brylluppet. Men det er ikke bare lige sådan at
blive gift med en udlænding, og jeg har lidt svært med at gennemskue det
hele. Jeg fandt denne side, men er ikke helt inde i hvordan jeg rent
praktisk skal forholde mig:
http://www.ehow.com/how_7966_marriage-license-england.html

Kan I være behjælpelig med hvem jeg skal kontakte, og hvilke juridiske
papirer vi skal have ordnet inden brylluppet, for at det går retformeligt
til? Vi har fundet en præst og kirke i england (Woking - nær London), men de
tager sig kun af selve vielsen.

Jeg vil også gerne høre til noget information om hvad vi skal huske at gøre
når hun kommer til Danmark.

På forhånd tak

MVH Filip

Fra : bosol

Dato : 18-03-09 01:28

On 18 Mar., 05:39, "Filip Ravn" <filipr...@gmail.com> wrote:
> [...]
> tager sig kun af selve vielsen.
>
> Jeg vil også gerne høre til noget information om hvad vi skal huske at gøre

Du kan faktisk læse meget mere her selv: www.borger.dk og www.nyidanmark.dk
(engelsk) start med at se under udlænding, opholdstilladelse skal
gives af statsamtet !

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-03-09 08:53

"bosol" <bosolengo@gmail.com> wrote in message

>Du kan faktisk læse meget mere her selv: www.borger.dk og
>www.nyidanmark.dk
>(engelsk) start med at se under udlænding, opholdstilladelse skal
>gives af statsamtet !

Til en EU-borger?

Fra : Knut

Dato : 01-04-09 11:42

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> "bosol" <bosolengo@gmail.com> wrote in message

> Til en EU-borger?

JA!

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 18-03-09 09:18

On Tue, 17 Mar 2009 21:39:56 -0600, "Filip Ravn" <filipravn@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Kan I være behjælpelig med hvem jeg skal kontakte, og hvilke juridiske
>papirer vi skal have ordnet inden brylluppet, for at det går retformeligt
Det er de engelsk regler for vielse der gælder, så det er dem du skal
have fat i.
Men du skal uden tvivl have fat i noget dokumentatition omkring dig
selv og din ægtestand.
Dåbs/navne-attest.
En attest fra kommunen på at du kan blive gift, kan ikke huske navnet,
den fås også på engelsk.
Du skal muligvis forbi udenrigsministeriet og have et appostil stempel
på dokumenterne (også kaldet en lagalisering).
Der er noget med at disse dokumenter ikke må være for gamle (få
måneder), undersøg hos udenrigsministeriet.

>Vi har fundet en præst og kirke i england (Woking - nær London), men de
>tager sig kun af selve vielsen.
De bør også kunne fortælle hvad der kræves fra dig af dokumentation
for at du kan blive gift.
Vær opmærksom på om dokumenter fordres oversat og om
dokumenterne/oversættelsen kræves legaliseret, og det er i england du
skal undersøge dette.

Ikke for at være lysseslukker, men du bør også undersøge om det er
muligt at blive skilt.
Nogle steder accepters skilsmisse bare ikke, og så er man juridisk set
(ifb.m. en dansk skilsmisse) kun skilt i danmark.
Eller sagt på en anden måde, du er stadig gift i england.

>Jeg vil også gerne høre til noget information om hvad vi skal huske at gøre
>når hun kommer til Danmark.
Kontakt udlændingeservice, du kommer ikke uden om dem.

/Hans

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-03-09 10:56

"Filip Ravn" <filipravn@gmail.com> writes:

> [...]
> retformeligt til? Vi har fundet en præst og kirke i england (Woking -
> nær London), men de tager sig kun af selve vielsen.

Der er to ting:

1) I skal dokumentere overfor præsten i England, at I begge er ugifte
eller fraskilte. Det gør du ved at gå ned på folkeregisteret og få en
attest, som jeg har glemt navnet på. De kan let hjælpe dig dernede.

2) Normalt I skal have tilladelse til at bruge den kirke, som I ønsker
at blive gift i. Hvis I allerede bor i sognet, hvor I vil giftes, er det
ikke noget problem, men det gør I nok ikke. Derfor skal I have en
dispensation, og det kan præsten hjælpe jer med. For min kones og mit
vedkommende var det ærkebiskoppens kontor, der gav dispensationen. Vær i
god tid, det tager lang tid!

> Jeg vil også gerne høre til noget information om hvad vi skal huske at
> gøre når hun kommer til Danmark.

I skal bare gå ned på det lokale kirkekontor med den originale
vielsesattest, som englænderne iøvrigt gør meget ud af. Hvis de ikke har
prøvet proceduren før, så kan du godt risikere, at de lige skal slå
proceduren op eller ringe til en kollega, så hav god tid når I gør det.

De tager en kopi af vielsesattesten til deres arkiv, og så laver de
registreringen i CPR.

Hvis din forlovede ikke allerede har opholdstilladelse i Danmark, så
skal det også ordnes, og den procedure kan du spørge på folkeregistret
om, når du alligevel er der. Det er så vidt jeg ved en formalitet, når I
er gift og hun er fra EU. Hvis jeg tager fejl, så er langt den letteste
måde at få opholdstilladelse at dokumentere, at man kan forsørge sig
selv, dvs. at man har penge i banken. Ellers skal man til at rode med
lønsedler og alt muligt bøvl.

/Benny

Fra : Filip Ravn

Dato : 19-03-09 03:51

> [...]
> måde at få opholdstilladelse at dokumentere, at man kan forsørge sig
> selv, dvs. at man har penge i banken. Ellers skal man til at rode med

Jeg har penge nok, men hun har gæld. Er det nok at dokumentere at jeg har
penge,eller skal hun have penge overført til hendes konto, og skal hendes
gæld udbetales inden???

Filip

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 19-03-09 09:03

On Wed, 18 Mar 2009 20:51:20 -0600, "Filip Ravn" <filipravn@gmail.com>
wrote:

>Jeg har penge nok, men hun har gæld. Er det nok at dokumentere at jeg har
>penge,eller skal hun have penge overført til hendes konto, og skal hendes
>gæld udbetales inden???

Hendes gæld kan de danske myndigheder jo nok ikke se og hvis de ikke
spørger til det er der jo ingen grund til at fortælle det, så hun kan
nok klare sig med en konto i en dansk bank med et passende beløb på.

Hvis den med "Jeg har penge nok" er korrekt burde du også gøre dig
nogle tanker omkring særeje inde ægteskabet etableres.
Man kan vel altid løsne op for særeje, hvor det jo er væsentligt svære
at stramme op, endsige indfører det i tilfælde af en truende
skilsmisse.

Lav tankeeksperimentet at du skulle betale hendes gæld inden i kunne
blive gift, ville du gøre dette ?

/Hans

Fra : Filip Ravn

Dato : 20-03-09 16:58

> Hendes gæld kan de danske myndigheder jo nok ikke se og hvis de ikke
> spørger til det er der jo ingen grund til at fortælle det, så hun kan
> nok klare sig med en konto i en dansk bank med et passende beløb på.

Men vi regner med at have fællesøkonomi - men det kan man vel ikke i en
dansk bank andet end at hun har et CPR nr, og det kan hun først få når hun
har fået tilladelsen til at have opholdsret og til det skal hun vise at hun
har penge. Det er som om at vi skal have det ene for at få det andet for at
få det ene. Hvordan skal man takle den?

> [...]
> Man kan vel altid løsne op for særeje, hvor det jo er væsentligt svære
> at stramme op, endsige indfører det i tilfælde af en truende

Urelevant i vores tilfælde. Hvis man går ind i et ægteskab med forsikringer
mod skildsmisse, så burde man slet ikke gå ind i ægteskabet. Et ægteskab er
for livstid, og uanset hvad andre folk mener, så har vi besluttet at
skilsmisse ikke skal være løsningen på vores fremtidige problemer.

> Lav tankeeksperimentet at du skulle betale hendes gæld inden i kunne
> blive gift, ville du gøre dette ?

Ja