Stalker. Hvad skal de gøre?
Fra : Nana

Dato : 17-03-09 19:44

Hej gruppe...

Opridser lige en situation:

Et ungt par jeg kender, blev i dag kontakte af politiet i deres lejlighed.
Politiet har i et andet anliggende været på besøg i en lejlighed lige
overfor, og har opdaget at en mand igennem to år har filmet det unge par.
Politiet finder ca tyve timers optagelser af deres gøremål i stuen, køkkenet
og til dels soveværelset og gangen. Oveni det et kamera på stativ, der
filmer direkte over i parrets lejlighed.
Det viser sig at manden tror at han har en affære med kvinden i forholdet,
og mener at hun har givet ham tilladelse til at filme. Parret kender ikke
manden overhovedet, og har aldrig haft kontakt med ham.
For 6 mdr. siden modtog den unge kvinde adskillige beskeder fra hemmeligt
nummer, med detaljerede beskrivelser af hvad der foregik i stuen.
Politiet konfiskerer ikke kameraet, men kun optagelserne, med argumentet
"Han bruger det også til naturfoto", og oplyser at strafferammen er bøde
eller max 6 mdr ubetinget.
Manden er efter politiets oplysninger psykisk syg, og parret er selvfølgelig
bekymrede og chokerede over at han reelt kan fortsætte med at filme, og
måske finde på værre ting.
Politiet kan først afhøre manden efter påske, og deres råd var at sætte
mørklægningsgardiner op.
Parret skal ned på stationen og se filmene på torsdag.

Kan det virkelig være rigtigt at politiet intet gør for at stoppe så
grænseoverskridende adfærd? Hvad kan de gøre?

Hvilke paragraffer vil der være tale om? Han invaderer jo deres privatliv!

Kan boligselskabet få ham flyttet, kan han blive frataget kameraet, eller
andet som der kan gøre dem trygge?

Håber på hjælp, på forhånd tak.

Fra : Frits Wegner

Dato : 17-03-09 23:06

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Politiet har i et andet anliggende været på besøg i en lejlighed lige
> overfor, og har opdaget at en mand igennem to år har filmet det unge par.

Ta det nu lige roligt, det er jo ikke en seriemorder, blot en ensom mand der
har svært at få noget på den dumme. Han er gået over stregen og måske skal
han ha et andet sted at bo. Men tonen i dit indlæg oser af frygt, så har
beboerne i Blågårdsgade på Nørrebro sgu noget mere at frygte end dine to
venner.

Fra : Nana

Dato : 17-03-09 23:12

"Frits Wegner" <wegner@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har beboerne i Blågårdsgade på Nørrebro sgu noget mere at frygte end dine

Du ville ikke blive lidt bange, hvis en psykisk syg mand med
vrangforestillinger filmede dig i løbet af to år? At han tror at han har en
kærlighedsaffære med kvinden, gør hende ikke lige præcis mere tryg ved at
være alene hjemme, når han kan se hvornår hun er i lejligheden alene.
Bare fordi andre har det værre, så får man det ikke bedre automatisk.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-03-09 23:48

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at være alene hjemme, når han kan se hvornår hun er i lejligheden alene.
> Bare fordi andre har det værre, så får man det ikke bedre automatisk.

De skal trække gardinerne for. Kan han se ind og se, hvad de laver, kan
andre formentlig også. Det hjælper ikke en dyt at tage kameraet fra ham, han
køber da bare et nyt.
Uanset om man bor i højhus, et-plan eller hvilke muligeheder der nu er, så
trækker man for, hvis ikke man ønsker at delagtiggøre naboerne i sine
forskellige gøremål.
At det er noget svineri, kan vi hurtigt blive enige om, men at man ikke kan
finde ud af at trække for, hvis ikke man ønsker at fjolset skal filme
videre, forstår jeg ikke.

Kurt

Fra : Nana

Dato : 17-03-09 23:52

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> De skal trække gardinerne for. Kan han se ind og se, hvad de laver, kan
> andre formentlig også. Det hjælper ikke en dyt at tage kameraet fra ham,
> han køber da bare et nyt.

Der er forskel på at se ind tilfældigt og så filme igennem flere år.

> [...]
> At det er noget svineri, kan vi hurtigt blive enige om, men at man ikke
> kan finde ud af at trække for, hvis ikke man ønsker at fjolset skal filme

Det kan man også. Men nu har de jo vinduer for at lukke lys ind og for at se
ud. Det kan da ikke være rigtigt at man må filme tilfældige mennesker?

Fra : Codexx

Dato : 17-03-09 17:32

On 17 Mar., 23:52, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:

> Der er forskel på at se ind tilfældigt og så filme igennem flere år.

> Det kan man også. Men nu har de jo vinduer for at lukke lys ind og for at se
> ud. Det kan da ikke være rigtigt at man må filme tilfældige mennesker?

Straffeloven:

§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig
på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller
andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer.

(Bemærk det ikke er strafbart at glo, blot man ikke bruger kikkert.)

Kamera/kikkert kan vel konfiskeres i medfør af STRFL § 75 stk. 2.:

"2. Såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere
lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor,
kan der ske konfiskation af

1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en
strafbar handling,
...."

Derudover kan gutten vel smides ud af lejligheden, almenlejeloven § 90
jf. §§ 81-82.

/Codexx

Fra : Nana

Dato : 18-03-09 21:24

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

strafbar handling,
...."

Derudover kan gutten vel smides ud af lejligheden, almenlejeloven § 90

Så er det da egentlig underligt at de ikke har konfiskeret kameraet? Især
fordi manden ikke mente at han gjorde noget galt, så han fortsætter jo bare.

Tak for svar.

Fra : Dan

Dato : 18-03-09 00:33

> Politiet kan først afhøre manden efter påske, og deres råd var at sætte
> mørklægningsgardiner op.

Hvad må de gøre ved vinduerne? Jeg mener at man kan få noget spejlfilm lige
til at sætte på vinduerne, så man "kun kan se den ene vej" - ligesom i de
amerikanske politiserier.

/Dan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-03-09 04:53

Dan wrote:
> Hvad må de gøre ved vinduerne? Jeg mener at man kan få noget spejlfilm lige
> til at sætte på vinduerne, så man "kun kan se den ene vej" - ligesom i de
> amerikanske politiserier.

Sådanne vinduer kræver at lysniveauet er forskelligt på de to sider af
vinduet. Som film og TV viser det, bl.a. serien "Law & Order: Criminal
Intent", så skal der være mørkere i lurer-rummet.

Det vil måske virke meget godt om dagen (og om natten trækker man vel
for) selv om jeg tror der er tale om forsølvet glas eller lignende, og
ikke bare alm. glas som man så klistrer en "film" på.

Hvordan det påvirker lejlighedens varmeforbrug, kan jeg ikke umiddelbart
gennemskue, men det vil næppe have nogen stor effekt. Måske en lille
smule køligere om sommeren, hvilket jo for de fleste er ønskværdigt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nana

Dato : 18-03-09 21:25

"Dan" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad må de gøre ved vinduerne? Jeg mener at man kan få noget spejlfilm
> lige til at sætte på vinduerne, så man "kun kan se den ene vej" - ligesom
> i de amerikanske politiserier.
>
> /Dan

Det foreslog jeg dem også. Jeg tror også de gør det, men de var lidt
handlingslammede igår.

Fra : alexbo

Dato : 18-03-09 09:39

"Nana" skrev

> Kan det virkelig være rigtigt at politiet intet gør for at stoppe så
> grænseoverskridende adfærd? Hvad kan de gøre?

Gå til angreb,
skrive nogle opslag hvor de advarer andre beboere om lureren.
Et pænt stort billede af manden og så op med opslagene lige så hurtigt de
bliver pillet ned.

Tag billeder af manden når det er muligt, tage et kamera med alle vegne,
uanset hvor han går hen skal han risikere at få et kamera i smasken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frøken Jensen

Dato : 18-03-09 11:57

On 18/03/09 9:38, in article 49c0b31a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
> Tag billeder af manden når det er muligt, tage et kamera med alle vegne,
> uanset hvor han går hen skal han risikere at få et kamera i smasken.

Eller tilbyde ham at betale for en privat psykiater - behandling er
formentlig det eneste der for alvor vil virke, hvis manden er psykisk syg.
Det offentliges "hjælp" er som regel ikke meget værd...

Fra : Nana

Dato : 18-03-09 21:28

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> Eller tilbyde ham at betale for en privat psykiater - behandling er
> formentlig det eneste der for alvor vil virke, hvis manden er psykisk syg.
> Det offentliges "hjælp" er som regel ikke meget værd...

Et ungt par med en stalker, skal betale for deres lurers psykiater? Han har
bildt sig ind at han har et forhold med kvinden. De har sgu da ikke lyst til
at fremme den opfattelse ved at være flinke ved ham.

Fra : Nana

Dato : 18-03-09 21:27

> [...]
> skrive nogle opslag hvor de advarer andre beboere om lureren.
> Et pænt stort billede af manden og så op med opslagene lige så hurtigt de

Hm. Er det lovligt? Er det ikke noget med at man ikke må gå rundt og sige
ting, der ikke er bevidst? Rænke/smæde/injurie/something?
Jeg går ud fra at politiet vil snakke med beboere i samme bygning?

> Tag billeder af manden når det er muligt, tage et kamera med alle vegne,
> uanset hvor han går hen skal han risikere at få et kamera i smasken.

De har ikke lyst til at interagere med ham. De vil bare have ham stoppet. Og
når han nu mener at de har et forhold, skal han nok ikke anspores.

Fra : Codexx

Dato : 18-03-09 17:38

On 18 Mar., 21:24, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> fordi manden ikke mente at han gjorde noget galt, så han fortsætter jo bare.

Så vidt jeg har forstået er han jo ikke afhørt endsige sigtet endnu,
så de skal vel lige finde ud af om han overhovedet har begået noget
ulovligt -forvent ikke at de menige panserne kender hele straffeloven.

/Codexx

Fra : Nana

Dato : 19-03-09 22:01

> [...]

så de skal vel lige finde ud af om han overhovedet har begået noget
ulovligt -forvent ikke at de menige panserne kender hele straffeloven.

------

Der er jo ikke rigtigt nofen tvivl, eftersom de har set filmene, hvor det
unge par er på? Han har jo også indrømmet at have filmet.