Skoleskyderi - drabsforsøg eller bare trus~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-03-09 18:52

I DR TVavisen sagde de at den 14 årige knægt der i går truede med at gå
amok med pistol på en skole ville være blevet sigtet for drabsforsøg hvis
han havde været 15 år.

Jeg ville have ment det var trusler han kunne straffes for - er der nogen
der kan forklare hvornår truslen bliver til forsøg i forhold til straf?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-03-09 19:09

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> writes:

>Jeg ville have ment det var trusler han kunne straffes for - er der nogen
>der kan forklare hvornår truslen bliver til forsøg i forhold til straf?

Straffeloven:
§ 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen
af en forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

Planlægning af en skoleskydning "sigter til at fremme ... udførelsen"
af den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-03-09 19:25

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote in

> [...]
> af en forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

> Planlægning af en skoleskydning "sigter til at fremme ... udførelsen"

Så er der jo lige det tvist at han, så vidt jeg forstod, ikke havde
planlagt det men bare forsøgt at være sjov - ændrer det noget?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-03-09 20:31

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> writes:

>Så er der jo lige det tvist at han, så vidt jeg forstod, ikke havde
>planlagt det men bare forsøgt at være sjov - ændrer det noget?

Han kan jo kun dømmes for forsøg, hvis han rent faktisk har forsøgt
(læs: planlagt) det. Og altså var over den kriminelle lavalder.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 23:07

Klaus Ellegaard skrev:

> § 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen
> af en forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

Mig bekendt ser man på hensigten, og der har ikke været hensigt
til hverken at planlægge eller at udføre nogen voldelig handling.

> Planlægning af en skoleskydning "sigter til at fremme ... udførelsen"
> af den.

Han har ikke planlagt. Han har fremsat en erklæring.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-03-09 01:31

Bertel Lund Hansen wrote:
> Han har ikke planlagt. Han har fremsat en erklæring.

Er der én der har erklæringens ordlyd?

Jeg mener ét sted at have læst at hans indlæg udelukkende indeholdt en
angivelse af et sted (skolens navn), og et tidspunkt (dato og
klokkeslet), og så en anmodning om at de andre i foraet ønsker ham held
og lykke.

Jeg er ret meget i tvivl om kilden, så indeholdt erklæringen andet end
ovenstående?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-09 19:59

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> [...]
> og lykke.

> Jeg er ret meget i tvivl om kilden, så indeholdt erklæringen andet end

Iflg. DR tv avisen var der et billede af en pistol også.

Politiet ville ikke ud med hvilket forum det var postet på.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-03-09 23:05

>Iflg. DR tv avisen var der et billede af en pistol også.

Det bliver jo noget gætværk med den smule information, der er.

Mit forslag var baseret på, at der havde været noget planlægning
af reel karakter involveret. Det var der måske ikke alligevel.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 18:58

> Mit forslag var baseret på, at der havde været noget planlægning
> af reel karakter involveret. Det var der måske ikke alligevel.

Det har politiet vist slet ikke fortalt - så det bliver noget gætværk ja.