Tilbageholdelse af tyv
Fra : oz3bto

Dato : 17-03-09 15:34

For noget tid siden havde vi et natlig besøg af en scooter tyv..
Hunden opdager ham og reagere ved at ryge på ham og bide sig fast indtil jeg
kommer ud

Da hunden slipper forsøger knægten at stikke af og jeg takler ham i bedste
rugby stil og sidder mere eller mindre oven på ham indtil politiet når frem
20 min sener

Ender dog med at det er en ambulance der henter knægten og køre ham på
sygehuset for at blive lappet sammen.. Viser sig også at han har fået
trykket en del ribben

Kan jeg forvente at der bliver gjort mere ved den sag udover at knægten
bliver sigtet for tyveri forsøg eller risikere jeg en omgang selvtægt
Betjentene har desværre ikke være videre meddelsom

Fra : Per

Dato : 17-03-09 15:47

oz3bto wrote:
> [...]
> knægten bliver sigtet for tyveri forsøg eller risikere jeg en omgang
> selvtægt Betjentene har desværre ikke være videre meddelsom

Der sker nok ikke noget yderligere i sagen i forhold til dig - for så var du
blevet kontaktet, afhørt og evt. sigtet allerede.

Hvis der er gået mere end en uge siden episoen, ville jeg tage det helt
roligt.

Og så kunne han iøvrigt lære det

mvh. Per

Fra : Søren Blom

Dato : 17-03-09 15:52

"oz3bto" <no@in.dk> skrev
> [...]
> bliver sigtet for tyveri forsøg eller risikere jeg en omgang selvtægt
> Betjentene har desværre ikke være videre meddelsom

Du kan risikere at tyven melder dig for vold og så må sagen jo gå sin gang,
tvivler på at det er en sag politiet selv vil tage op.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 18:06

oz3bto skrev:

> Da hunden slipper forsøger knægten at stikke af og jeg takler ham i bedste
> rugby stil og sidder mere eller mindre oven på ham indtil politiet når frem
> 20 min sener

"Sidder på ham" lyder noget voldsomt, specielt når man tænker på
at der for et par år siden var en arresteret person der blev
kvalt og døde da to betjente trykkede ham mod jorden.

Men hvis det skulle komme til en sag, skal det vurderes hvor
meget vold du anvendte, og om det stod i forhold til hvad der var
nødvendigt - med fornøden hensyntagen til din ekspertise på
området.

> Kan jeg forvente at der bliver gjort mere ved den sag udover at knægten
> bliver sigtet for tyveri forsøg eller risikere jeg en omgang selvtægt

Selvtægt er det ikke. Du har foretaget en civil anholdelse, og
det har du ret til. Det kan kun blive et spørgsmål om om du
brugte (væsentligt) mere vold end nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-03-09 18:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Selvtægt er det ikke. Du har foretaget en civil anholdelse, og
> det har du ret til. Det kan kun blive et spørgsmål om om du
> brugte (væsentligt) mere vold end nødvendigt.

Rigtigt. Jeg har selv sammen med en anden foretaget en civil anholdelse for
en del år siden. Vedkommende slap ikke helt for skrammer, men vidner kunne
fortælle at der ikke blev anvendt unødig magtanvendelse.
Det er kun hvis en Bjørn Elmquist kommer på banen, at det er et problem at
foretage civile anholdelser.

--
Kurt Lund

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-03-09 13:34

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen
> Det er kun hvis en Bjørn Elmquist kommer på banen, at det er et
problem at
> foretage civile anholdelser.

Hvorfor dog det? Du kan ikke lide manden? Men han er jo bare en
advokat som alle andre der kæmper for deres klienters rettigheder.
Og hvis du kom i knibe og fik Elmquist til forsvarer, så ville du
jo heller ikke være utilfreds hvis han fik dig fri, vel?

Fra : Dan Storm

Dato : 17-03-09 19:00

oz3bto skrev:
> Kan jeg forvente at der bliver gjort mere ved den sag udover at knægten
> bliver sigtet for tyveri forsøg eller risikere jeg en omgang selvtægt
> Betjentene har desværre ikke være videre meddelsom

Jeg har et fritidsjob der gør at jeg til tider må ty til civile
anholdelser - heriblandt nogle ret voldsomme nogle.

Scenariet er at en person (A) har valgt at overfalde to mennesker (B og
C), grundet en uoverenstemmelse med hvor tæt disse to har været på 'hans
pige'. A vælger at nikke B en skalle og derefter overfalder C A.

A bliver hurtigt pascificeret af C hvortil en kollega og jeg ankommer og
derefter forsøger at standse C i hans raserianfald. C er dog så voldsom
(muligvis påvirket) og det ender med et større håndgemæng og C kastes i
jorden med mig ovenpå. Udfaldet blev at C fik to bøjede ribben, en
brækket finger og en brækket arm.

Udfaldet var at C blev anholdt og det retslige efterspil hørte vi ikke
mere til.

Så umiddelbart mener jeg ikke din 'selvtægt' er voldsom nok til at
skulle give et retsligt efterspil, men det er selvfølgelig en vurderinssag.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-03-09 21:10

oz3bto:
> [...]
> bliver sigtet for tyveri forsøg eller risikere jeg en omgang selvtægt
> Betjentene har desværre ikke være videre meddelsom

Sålænge der kun er brugt fornøden magt for at tilbageholde gerningsmand
er der intet at komme efter, og da han forsøgte at stikke af da hunden
slap, må det anses for nødvendigt at sidde på ham indtil politiet kom.
(ps. måske du skulle på skrump )

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Dan

Dato : 17-03-09 22:19

> For noget tid siden havde vi et natlig besøg af en scooter tyv..
> Hunden opdager ham og reagere ved at ryge på ham og bide sig fast indtil
> jeg kommer ud

Nu huskede du vel at give Fido en ekstra godbid ved aftenbordet og parkerer
den tohjulede ved hundehuset i fremtiden?

/Dan

Fra : oz3bto

Dato : 18-03-09 11:54

"Dan" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Nu huskede du vel at give Fido en ekstra godbid ved aftenbordet og
> parkerer den tohjulede ved hundehuset i fremtiden?
>
> /Dan

Hunden sover skam ude ved sien af 2 hjulerne hver nat

Men lader til på de svar der er kommet at der ikke vil ske mere i den sag