Er kønsdiskrimination ulovligt
Fra : Andy

Dato : 15-03-09 19:13

Her er et tænkt eksempel:

Jeg bestiller en taxa, og da den ankommer siger taxa chaufføren at hun ikke
kan køre mig fordi hun som rettroende muslim ikke må være alene med en mand
som hun ikke er gift med.

Er dette strafbart, altså når en person i sit erhverv kun ønsker at betjene
det ene køn, selvom det normale i erhvervet er at alle behandles ens uanset
køn?

Fra : Ceroy

Dato : 15-03-09 20:10

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i melding
> [...]
>
> Er dette strafbart, altså når en person i sit erhverv kun ønsker at
> betjene det ene køn, selvom det normale i erhvervet er at alle behandles

Det problemet ble nok avklart allerede den første dagen på hennes jobb.

Fra : Andy

Dato : 15-03-09 21:17

> Det problemet ble nok avklart allerede den første dagen på hennes jobb.

....Men er det ulovligt og evt. strafbart?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 21:39

Andy skrev:

> [...]
> kan køre mig fordi hun som rettroende muslim ikke må være alene med en mand

Nej, men det er ulovligt. Ligestillingsloven:

§ 1 a. Kapitel 2 gælder for

1)   ...
2)    myndigheder og organisationer og alle personer, som leverer
    varer og tjenesteydelser, der er tilgængelige for
    offentligheden inden for både den offentlige og den private
    sektor, herunder offentlige organer, og som tilbydes uden
    for privat- og familielivet, samt transaktioner i den
    forbindelse.
[...]

§ 2. Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte
    forskelsbehandling på grund af køn. En instruktion om at
    forskelsbehandle en person på grund af køn betragtes som
    forskelsbehandling.

> altså når en person i sit erhverv kun ønsker at betjene det ene
> køn, selvom det normale i erhvervet er at alle behandles ens
> uanset køn?

Det er ligegyldigt hvad der er normalt i branchen.
Forskelbehandling er forbudt.

Loven siger videre:

§ 3 c. Personer, hvis rettigheder efter §§ 2, 2 a og 2 b krænkes,
    kan tilkendes en godtgørelse.

Man skal altså anlægge en sag og så evt. få tilkendt en
godtgørelse.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-03-09 13:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, men det er ulovligt. Ligestillingsloven:

Svarer det ikke meget godt til hvordan lovgivningen er m.h.t. f.eks.
diskoteker, hvor det er ulovligt for diskotekerne at tage forskellig
indgangstakst på basis af køn (billigere for kvinder), men hvor man ikke
kan opnå andet (altså som mand) end at få sin merpris retur, mens der
*ingen* *straf* bliver givet til diskoketet i form af en bøde, der jo
f.eks. kunne tænkes at få dem til rent faktisk at ændre praksis?

[...]
> Man skal altså anlægge en sag og så evt. få tilkendt en
> godtgørelse.

Godtgørelse for hvad? Man har jo intet økonomisk tab lidt. Heller ike
selv om man e.v.t. har måtte stå ude i 18 timer i snestorm og er blevet
alvorligt syg, fordi den taxa man bestilte havde en frådende fanatiker
som chauffør.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 17:55

Peter Knutsen skrev:

> Svarer det ikke meget godt til hvordan lovgivningen er m.h.t. f.eks.
> diskoteker, [...]

Hvor ser du at de citerede paragraffer ikke skulle gælde for
diskoteker?

> Godtgørelse for hvad?

"Evt." = "eventuelt" = "måske" = "Man kan få godtgørelse under
visse omstændigheder".

> Man har jo intet økonomisk tab lidt.

Det ved du ikke en snus om.

--
Bertel

Fra : Allan F

Dato : 16-03-09 01:44

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er dette strafbart, altså når en person i sit erhverv kun ønsker at
> betjene det ene køn, selvom det normale i erhvervet er at alle behandles

Det er et meget fortænkt eksempel. En person, med sådan en holdning, ville
ikke blive sluppet ud hjemmefra, og slet ikke til et arbejde hvor hun ville
møde fremmede mænd.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-03-09 13:50

Allan F wrote:
> Det er et meget fortænkt eksempel. En person, med sådan en holdning, ville
> ikke blive sluppet ud hjemmefra, og slet ikke til et arbejde hvor hun ville
> møde fremmede mænd.

Ja.

Og dog... Man hører om mange bizarre eksempler på meningsløs og dybt
ulogisk tvangsaktivering af arbejdsløse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan F

Dato : 17-03-09 13:54

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja.
>
> Og dog... Man hører om mange bizarre eksempler på meningsløs og dybt
> ulogisk tvangsaktivering af arbejdsløse.

> [...]

Først skal vedkommende have kørekort, derefter skal vedkommende have
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring. Så følger det lovpligtige
chaufførkursus (2 uger, så vidt jeg ved). Derefter skal vedkommende
ansættes, og herunder bestå en vejprøve.

Hvis kvinden under ansættelessamtalen udtaler, at hun har dette problem, så
bliver det en meget kort samtale.

Allan F

Fra : oz3bto

Dato : 16-03-09 02:32

> [...]
>
> Er dette strafbart, altså når en person i sit erhverv kun ønsker at
> betjene det ene køn, selvom det normale i erhvervet er at alle behandles

I taxa loven er det netop taget højde for hvilke kunder man kan afvise
Det er bla. berusede personer eller folk der udviser truende adfærd

Så afviser hun dig med begrundelsen at du er en mand så har hun overtrådt
taxa loven hvilket kan give alt fra advarsel til bøde eller fratagelse af
førekortet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 08:55

oz3bto skrev:

> Så afviser hun dig med begrundelsen at du er en mand så har hun overtrådt
> taxa loven

Hvilken lov tænker du på? Retsinfo kender ikke "taxaloven" -
heller ikke med i.

--
Bertel

Fra : oz3bto

Dato : 17-03-09 14:48

> Hvilken lov tænker du på? Retsinfo kender ikke "taxaloven" -
> heller ikke med i.
>
> --
> Bertel

Tivler på at du har søgt på det rigtige for her er den

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 17:58

oz3bto skrev:

> Tivler på at du har søgt på det rigtige for her er den

Jeg søgte på "taxaloven" og "taxiloven" som jeg skrev. Det gav
ikke noget resultat.

> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=21837

Tak. Der står ikke spor om hvilke kunder der er tale om. LOven er
irrelevant for det forelagte spørgsmål.

Det er ligestillingsloven der skal bruges.

--
Bertel

Fra : oz3bto

Dato : 17-03-09 14:55

> Hvilken lov tænker du på? Retsinfo kender ikke "taxaloven" -
> heller ikke med i.
>
> --
> Bertel

Nu kan jeg godtnok ikke lige finde stykket hvor det står men det er en den
af pensum for at blive taxa chauffør .. Det såkaldte kvalifikations kursus

Har selv været turen igennem

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 18:00

oz3bto skrev:

> Nu kan jeg godtnok ikke lige finde stykket hvor det står

Det står der slet ikke.

> men det er en den af pensum for at blive taxa chauffør ..

Naturligvis. Men det betyder ikke at der står noget om det i
taxaloven. Der er mange forskellige love en taxachauffør skal
kende.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-03-09 13:51

oz3bto wrote:
> [...]
> taxa loven hvilket kan give alt fra advarsel til bøde eller fratagelse af

Apropros frådende fanatiske muslimske taxachauffører (som jeg heldigvis
aldrig selv har været ude for), kan man så ikke frygte at netop sådanne
folk har en meget ulogisk definition af hvornår en kunde er for beruset?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : oz3bto

Dato : 17-03-09 14:54

> [...]
> aldrig selv har været ude for), kan man så ikke frygte at netop sådanne
> folk har en meget ulogisk definition af hvornår en kunde er for beruset?

Jamen sagen er ret klar .. Er du beruset også selvom det er ganske let så
kan/må chaufføren afvise dig (skulle bla. være svært at få en taxa i Herning
hvis man er synlig fuld ) dog er du så fuld at du ikke kan tage vare på dig
selv så SKAL han hjælpe .. enen ved at køre dig hjem mod betaling
naturligvis eller tilkalde politi/falck så de kan få dig hjem eller i
detentionen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-03-09 23:48

Den Sun, 15 Mar 2009 19:13:20 +0100 skrev Andy:

> [...]
>
> Er dette strafbart, altså når en person i sit erhverv kun ønsker at
> betjene det ene køn, selvom det normale i erhvervet er at alle behandles

Jeg - en mand i min bedste alder - går ind ad den dør i svømmehallen hvor
på der står "Omklædning Damer".

Er det ikke kønsdiskrimination når jeg bliver jaget ud af en flok
skrigende kvindemennesker, der til og med blotter sig for mig?

Altså - dette har ikke en hujende fis med jura at gøre. Ligeså dit, jeg
havde nær sagt åndsvage, spørgsmål.

---
Karl Erik.

Fra : Andy

Dato : 17-03-09 09:54

Mit oprindelige spørgsmål.

> Jeg - en mand i min bedste alder - går ind ad den dør i svømmehallen hvor
> på der står "Omklædning Damer".

...Et tænkt eksempel som intet har med mit spørgsmål at gøre. Det er blot et
eksempel som du bevidst har skabt fordi det leder hen til din efterfølgende
'konklusion' om at det intet har med jura at gøre.

> Altså - dette har ikke en hujende fis med jura at gøre. Ligeså dit, jeg
> havde nær sagt åndsvage, spørgsmål.

Du har ret i at dit eksempel er idiotisk, men nu er det engang sådan at der
kommer flere og flere af de eksempler som jeg beskrev. Det tænkte eksempel
fra taxa branchen er baseret på et virkeligt eksempel fra en anden branche.

Fra : Brian H

Dato : 17-03-09 12:12

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> der kommer flere og flere af de eksempler som jeg beskrev. Det tænkte
> eksempel fra taxa branchen er baseret på et virkeligt eksempel fra en

Hvilken branche?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-03-09 13:52

Brian H wrote:

> Hvilken branche?

Ja, det gad jeg også godt vide.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-03-09 12:14

Den Tue, 17 Mar 2009 09:53:35 +0100 skrev Andy:

> [...]
> der kommer flere og flere af de eksempler som jeg beskrev. Det tænkte
> eksempel fra taxa branchen er baseret på et virkeligt eksempel fra en

Nogle kan blive helt rundtosset af at hitte på de særeste
tankeeksperimenter (sammensat ord), at de helt glemmer at bruge deres
"sunde fornuft". Jeg tror at mange love blev lavet, fordi disse mennesker
(u)bevidst nægter at bruge sund fornuft, men vil have løsninger på alle
livets forhold nedfældet i love.

Mit (u)juridiske synspunkt.

---
Karl Erik.