Scannede dokumenter
Fra : Onix

Dato : 15-03-09 11:35

Hej

Har et scannet dokument med underskrift (scannet dokument efter at have
skrevet under med blæk) sendt pr mail samme juridiske holdbarhed som hvis
originaldokumenter er sendt pr. brevpost.

Et spørgsmål i samme kategori - jeg scannet tit kvitteinger på nye ting og
ligger dem i e-boks, nu tænker jeg om det er jurdisk i orden hvis jeg har
kopi af kvitteringen hvis jeg skal reklamere over varen ? (jeg smider
kvitteringer ud når de er gemt i e.boks)

Håber I kan svare og evt. henvise til retsregler o.l.

Vh
Onix

Fra : Carsten

Dato : 15-03-09 11:54

"Onix" <vedikke@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kopi af kvitteringen hvis jeg skal reklamere over varen ? (jeg smider
> kvitteringer ud når de er gemt i e.boks)

Måske du vil kunne bruge dette produkt - ærgerligt at de endnu ikke har de
store kunder (føtex, bilka etc)

http://www.ekvittering.dk/

Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-03-09 13:13

Carsten skrev den 15-03-2009 11:53:
> "Onix" <vedikke@hotmail.com> wrote in message
>
> Måske du vil kunne bruge dette produkt - ærgerligt at de endnu ikke har de
> store kunder (føtex, bilka etc)
>
> http://www.ekvittering.dk/

Det er ærgerligt, at fx Føtex, bilka ikke opretter deres egen oversigt
over kvitteringer. De skal alligevel gemmes i x år pga.
bogføringsloven. Og på den fysiske kvittering er der allerede dato,
butiks-, kasse- og bon-nummer, som de kontrollerer i deres system med om
bonen allerede er blevet "modregnet" eller tilsvarende.

Det kan da ikke være så svært at lave en unik kode på hver kvittering,
som kunden så kan logge sig på med på butikkens hjemmeside og så hente
en pdf-udgave (eller hvad format det nu er mest hensigtsmæssig) af den
kvittering.
Den unikke kode skal så bare ikke være gyldig for tid og evighed, men
bare i fx 14 dage efter købet, så har kunden 14 dage til at hente
pdf-udgaven af kvitteringen, hvilket må være rimeligt at interesserede
kunder også laver en indsats herfor.
Det duer ikke med bare bon-numre eller fortløbende tal, da alle så ville
have mulighed for at hente alles kvitteringer, hvilket kunne medføre
til snyd eller butikstyve som bruger rigtige kunders bon'er til at
indløse stjålne varer til penge mv.

Eller hvad med et "kundekort" med indbygget emailadresse, hvor
registering af kundekortet resulterer i at kvitteringen automatisk
sendes som email til kunden enten i ren tekst eller pdf-format.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-03-09 11:59

Onix skrev:

> Har et scannet dokument med underskrift (scannet dokument efter at have
> skrevet under med blæk) sendt pr mail samme juridiske holdbarhed som
> hvis originaldokumenter er sendt pr. brevpost.

Du kan indgå en aftale skriftligt, mundligt eller ved hjælp
af røgsignaler. Som udgangspunkt er de alle juridisk bindende.

Så om et scannet dokument er nok afhænger af aftaleparterne.
Hvis din modpart forlanger originaldokumentet tilsendt for
at indgå en aftale med dig, så er det ikke nok at fremsende
en kopi. Et formkrav kan dog tilsidesættes, hvis det er
urimeligt, fx hvis modparten kun vil acceptere opsigelse af
en aftale, hvis du møder privat op på kontoret i New York
mellem klokken 9:30 og 9:31.

> [...]
> har kopi af kvitteringen hvis jeg skal reklamere over varen ? (jeg
> smider kvitteringer ud når de er gemt i e.boks)

Du skal bare kunne bevise købet. En kopi er lidt mindre
sikker, fordi der nemmere kan manipuleres med sådan en, men
i de fleste tilfælde vil det være nok. Du kan dog støde på
butikker, som ikke vil acceptere en kopi, og så skal der
kæmpes lidt mere for at få ret. Det kan altså være en god
ide at gemme de originale kvitteringer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-03-09 15:00

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> butikker, som ikke vil acceptere en kopi, og så skal der
> kæmpes lidt mere for at få ret. Det kan altså være en god

Der kan dog være det praktiske problem, som er blevet belyst i flere medier,
at termoskriften på mange kvitteringer forgår inden en eventuel
garantiperiode er udløbet.

--
Kurt Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 17:53

Kurt Lund skrev:

> Der kan dog være det praktiske problem, som er blevet belyst i flere medier,
> at termoskriften på mange kvitteringer forgår inden en eventuel
> garantiperiode er udløbet.

De firmaer der benytter den slags, har på forhånd forskertset
deres mulighed for at forlange originale beviser.

--
Bertel