bankdag eller ej...
Fra : Ralph

Dato : 14-03-09 23:46

Who cares, hvorfor kører net-bank med "bankdage" serveren kører vel
24/7/365, er de virkeligt så langt ude at to rentedage kan betyde noget som
helst? Jeg er udmærket klar over at pengene bliver hævet om fredagen og sat
ind på modtagers konto om mandagen, men HVORFOR? Jeg VED godt hvorfor, men
hvorfor finder vi kunder os i den praksis?

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 00:46

Ralph skrev:

>Jeg VED godt hvorfor, men hvorfor finder vi kunder os i den praksis?

Prøv at spørge i dk.forbruger eller evt. i dk.politk.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-03-09 00:49

Ralph wrote:

> Who cares, hvorfor kører net-bank med "bankdage" serveren kører vel
> 24/7/365, er de virkeligt så langt ude at to rentedage kan betyde noget
> som helst?

Det kan godt være at din netbank kører 24/7, men det gør banksystemet
ikke. Det hele er ikke fuldautomatiseret, der er stadig folk ansat, bl.a.
til at styre bankens likviditet som dine betalinger er en (lille) del af.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Feltman

Dato : 05-04-09 12:06

On Mar 15, 12:46 am, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> ind på modtagers konto om mandagen, men HVORFOR? Jeg VED godt hvorfor, men
> hvorfor finder vi kunder os i den praksis?

http://www.finansraadet.dk/danish/menu/faktaomsektoren/betalingsformidling/clearingssystemer/sumclearing/

Jeg går ud fra at du vil have et udtømmende teknisk svar, hvilket du
finder i nedenstående notat fra Finansrådet, der redegør for
proceduren ved den daglige overførsel imellem pengeinstitutter, det
der kaldes sumclearingen.

Det korte svar er, at det er teknisk betinget at dine penge ikke
overføres online, uden forsinkelse - og ikke skyldes at din bank er en
skurk, der holder på dine penge.

http://www.finansraadet.dk/NR/rdonlyres/BF1692FD-DFD7-40FF-9D7F-436E7C698E16/0/Sumclearingdk.pdf

Mvh
Carsten