Parkering på privat vej
Fra : TommeTønder

Dato : 14-03-09 16:53

Jeg har haft en diskussion med "nabo".

Jeg bor ikke på hans vej, men i en bebyggelse ved siden af.

Da jeg en dag parkerede min bil ud foran hans hus, påstod han jeg ikke måtte
holde der, fordi det var privat vej og jeg derfor ikke måtte parkere der.

Jeg gad ikke diskutere med ham, så jeg flyttede bilen, men vil alligevel
gerne kende reglerne.

1) Så hvor kan jeg se hvilke veje i kommunen der er offenlige og hvilke der
er private ? (Det er en almindelig villavej)

2) Der er ingen skilte på denne vej, hver om parkering eller andet. Hvis det
er en privat vej, må man så¨parkere der hvis der ikke er nogen skiltning ?

3) Hvor kan jeg læse mere om præcis hvad man må eller ikke må i forbindelse
med parkering, kørsel osv. på private veje.

Med venlig hilsen
Gydesen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-03-09 17:32

TommeTønder skrev

> Da jeg en dag parkerede min bil ud foran hans hus, påstod han jeg ikke
> måtte holde der, fordi det var privat vej og jeg derfor ikke måtte parkere
> der.

Det er Mark- og vejfredslovens der regulerer

"Mark- og vejfredslovens § 17, stk. 1: Den, som uden ejerens tilladelse
eller anden hjemmel færdes på anden mands grund, eller som færdes ad en
privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er
tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den ågældende art er forbudt,
straffes med bøde."

Bemærk der skal være at der skal være skiltet og skiltningen skal være
godkendt af de lokale vejmyndigheder

Der kan også være tale om at færdselsloven kommer i spil dvs parkering kan
være til ulempe for den øvrige færdsel men det afhænger af de lokale forhold

- Peter

Fra : Gydesen

Dato : 14-03-09 17:38

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der kan også være tale om at færdselsloven kommer i spil dvs parkering kan
> være til ulempe for den øvrige færdsel men det afhænger af de lokale

Hej Peter

Der er ikke skiltet med privat vej. Det er en almindelig villavej i det
lokale område. Det er heller ikke en blind vej.

Så det må vel være de almindelige parkeringsregler der gælder.

Mvh
Gydesen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-03-09 18:05

"Gydesen" skrev

> Så det må vel være de almindelige parkeringsregler der gælder.

Vær opmærksom på om du evt kan holde til ulempe for den øvrige færdsel,
herunder færdsel til fra naboens ejendom
Hvis der fx er tale om en smal vej, der ikke er fortove, der kan være adgang
til carport/garage eller lign

- Peter

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-03-09 20:35

TommeTønder skrev:
> [...]
>
> 3) Hvor kan jeg læse mere om præcis hvad man må eller ikke må i forbindelse
> med parkering, kørsel osv. på private veje.

Jeg tror lige at du skal præcise den private vej, så alle forstår.
Det er bare (endnu) en vej, i et villakvarter, så vidt jeg forstår din
udlægning?
Kai

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-03-09 23:10

In news:a90a0$49bbd2cb$57483afb$441@news.comxnet.dk,
TommeTønder <tommet0nderbulrer@sommerferieiferien.dk> typed:
> [...]
> 3) Hvor kan jeg læse mere om præcis hvad man må eller ikke må i
> forbindelse med parkering, kørsel osv. på private veje.

Jeg vil tro, at det er hvad man kalder en privat fællesvej, som her hvor jeg
bor. Vejene i vores udstykning er godt nok private i den forstand, at
grundejerne selv har vedligeholdelsespligten af vejene. Hvis der ikke er
skilte hvor der står "privat vej", har din nabo intet at komme efter.

Der er ingen der kan forbyde dig at parkere der, hvis det forholder sig som
jeg tror. Du skal selvfølgelig overholde de almindelige regler for
parkering, d.v.s. du ikke må parkere ud for indkørsler, og ellers ikke holde
så du generer den øvrige færdsel.

Der har været flere grundejere her, der helt har misforstået det med det
private, og påtalt "ulovlig" parkering, men det har de altså ingen ret til.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats