Personlig kaution?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 13-03-09 17:08

Jeg var medejer af en virksomhed indtil 31/12 2006 hvor jeg solgte min del.
Virksomheden er gået konkurs i oktober 2008 og i den forbindelse har jeg nu
fået en regning, da jeg i forbindelse med en leasingkontrakt gav personlig
kautíon sammen med min daværende kompagnon - vi har begge fået kravet fra
leasinselskabet.

Hvis jeg nu betaler kravet fra leasingselskabet, har jeg så et krav mod min
tidligere kompagnon? Og i så fald, hvordan fremsættes et sådant krav?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart

Fra : bosol

Dato : 13-03-09 16:40

On 13 Mar., 18:07, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg nu betaler kravet fra leasingselskabet, har jeg så et krav mod min
> tidligere kompagnon? Og i så fald, hvordan fremsættes et sådant krav?

Du kan gratis slå op i statstidende.dk og få at vide hvilken
skifteret du skal indsende dit krav til

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-09 01:22

bosol skrev:

> Du kan gratis slå op i statstidende.dk og få at vide hvilken
> skifteret du skal indsende dit krav til

Inden da var det måske en god ide at finde ud af, om han har
et krav.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-03-09 01:23

Kim Ludvigsen wrote:

> Inden da var det måske en god ide at finde ud af, om han har et krav.

Hvis der er to kautionister, må udgangspunktet være at de hæfter pro-rata
indbyrdes.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 13-03-09 23:39

On 13 Mar., 17:07, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg nu betaler kravet fra leasingselskabet, har jeg så et krav mod min
> tidligere kompagnon? Og i så fald, hvordan fremsættes et sådant krav?

Jeg er enig med Jesper Lund. Derudover har kautionisten et krav
overfor hovedmanden, hvis kautionisten må betale. Spørgsmålet er så
hvem der er hovedmand, det afhænger af hvilken form virksomheden er
drevet i. Er der tale om et I/S eller et Aps eller A/S?

/Codexx

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-03-09 09:17

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

hvem der er hovedmand, det afhænger af hvilken form virksomheden er
drevet i. Er der tale om et I/S eller et Aps eller A/S?

Den oprindelige skyldner er virksomheden som var et ApS - leasingselskabet
opsagde leasingkontrakten pga. manglende betaling og sendte kravet til de to
personlige kautionister: min tidligere kompagnon og jeg. Så vidt jeg forstår
det, er kravet sluppet fra selskabet og overgået til os. Mit spørgsmål er
så, om jeg har ved at betale kravet har et krav mod den anden kautionist?
Eller er der ikke noget at komme efter, hvis jeg betaler gildet?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-03-09 14:57

..°o.O Thomas O.o°. skrev:
> [...]
> overgået til os. Mit spørgsmål er så, om jeg har ved at betale kravet
> har et krav mod den anden kautionist? Eller er der ikke noget at komme

Hvis du betaler hele kravet, må udgangspunktet være at du kan hente
halvdelen af beløbet hos den anden kautionist. Som udgangspunkt hæfter
samkautionister solidarisk (en-for-alle-og-alle-for-en) overfor
tredjemand, men indbyrdes hæfter de pro-rata, altså med en
forholdsmæssig andel.

Noget helt andet er så, om han er i stand til at betale dit krav... den
side af sagen er tredjemanden uvedkommende (han kan frit rette sit krav
mod den kautionist, han selv vælger), men i høj grad værd at undersøge
for dig før du evt smider penge efter en inkassoforretning.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 16-03-09 19:55

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> samkautionister solidarisk (en-for-alle-og-alle-for-en) overfor
> tredjemand, men indbyrdes hæfter de pro-rata, altså med en forholdsmæssig

Indbyrdes pro-rata - forholdsmæssig andel ..? Hvordan beregnes denne andel?
Jeg ejede 40% og den anden kautionist ejede 60% af selskabet, som er den
oprindelige skyldner. Betyder det at vi principielt skal betale hhv. 40 og
60% eller er det bare 50-50?

> [...]
> mod den kautionist, han selv vælger), men i høj grad værd at undersøge for
> dig før du evt smider penge efter en inkassoforretning.

Det er så næste problemstilling - men når det er et personlig krav, så er
jeg lidt mere fortrøstningsfuld end hvis det var mod et selskab. Jeg har vel
ikke så mange andre muligheder end at smide penge efter en
inkassoforretning? Det er jo bål og brand, hvis der ikke falder nogle penge

Fra : alexbo

Dato : 14-03-09 10:25

".°o.O Thomas O.o°." skrev

> Hvis jeg nu betaler kravet fra leasingselskabet, har jeg så et krav mod
> min tidligere kompagnon? Og i så fald, hvordan fremsættes et sådant krav?

Du har et krav og du starter med at sende ham kravet, et ganske almindeligt
brev hvor du foreslår ham en løsning.

Gældsbrevloven:
§ 2. Når et gældsbrev er udstedt af flere, er udstederne forpligtet een for
alle og alle for een, medmindre andet er aftalt.

Stk. 2. Har en af dem betalt gælden, kan kan afkræve hver enkelt af
medskylderne hans del. Hvis en af medskylderne åbenbart ikke kan betale
eller hans opholdssted er ubekendt, må de andre udrede hver sin del af, hvad
han ikke har betalt. Det samme gælder, hvis han ikke har betalt sin del
inden 14 dage, efter at krav herom er fremsat eller på betryggende måde
afsendt til ham.

§ 61. Denne lovs § 2 skal anvendes også på samkautionister.

mvh
Alex Christensen