Jura omkr. virksomhedsmail
Fra : René Iversen

Dato : 12-03-09 20:55

Hej,

jeg har et par spørgsmål vedr. mail i virksomheder.

Jeg er klar over, at medmindre medarbejdere har skrevet under på
bestemmelser omkr. at ledelse o.l. må tilgå ens mailbox, så er det ikke
tilladt. Men hvordan er juraen i følgende scenarier:
1. Medarbejder er stoppet (fyret eller har selv sagt op) og der ligger en
vigtig mail i mailboxen, som man skal bruge.
2. Medarbejder er stoppet og mailboxen tildeles en anden bruger (fx chefen).
Der er jo "risiko" for at mailen er brugt til private formål og der kan
komme mails af privat karakter.

Mvh. René Iversen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-03-09 14:23

René Iversen skrev

> Jeg er klar over, at medmindre medarbejdere har skrevet under på
> bestemmelser omkr. at ledelse o.l. må tilgå ens mailbox, så er det ikke
> tilladt.

Siger hvilken lov?

> 1. Medarbejder er stoppet (fyret eller har selv sagt op) og der ligger en
> vigtig mail i mailboxen, som man skal bruge.

Man forwarder den til en anden mailbox

> 2. Medarbejder er stoppet og mailboxen tildeles en anden bruger (fx chefen).
> Der er jo "risiko" for at mailen er brugt til private formål og der kan
> komme mails af privat karakter.

Det er korrekt at man ikke må læse private meddelelser
Hvornår ved man at meddelelsen er privat?
Som regel giver emne eller afsender et hint, men ellers bliver man
klar over det når man læser den første linje - mailen kan så slettes
eller lukkes - man må ikke læse videre

Du modtager et brev, intetanende om at brevet er stilet til naboen
åbner du det hvorefter du hurtigt finder ud af at brevet ikke er til
dig
Hvornår overtræder du loven?

- Peter

Fra : René Iversen

Dato : 13-03-09 05:46

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
René Iversen skrev

> Jeg er klar over, at medmindre medarbejdere har skrevet under på
> bestemmelser omkr. at ledelse o.l. må tilgå ens mailbox, så er det ikke
> tilladt.

Siger hvilken lov?

[Rene] Det ved jeg ikke. Men man bliver jo konstant skreget ørende fulde af,
at man som administrator ikke må logge ind på en mailbox for at tjekke
indhold.[/Rene]

> 1. Medarbejder er stoppet (fyret eller har selv sagt op) og der ligger en
> vigtig mail i mailboxen, som man skal bruge.

Man forwarder den til en anden mailbox

[Rene] Det kan du ikke uden at logge ind på mailboxen, og dermed overtræde
den lov jeg mener eksisterer, men mindre det er OK i særlige tilfælde.
[/Rene]

> [...]

Du modtager et brev, intetanende om at brevet er stilet til naboen
åbner du det hvorefter du hurtigt finder ud af at brevet ikke er til

[Rene] Så det er OK at give mailadressen til en anden person bare denne er
inforstået med ikke at gennemlæse mails af privat karakter. Hvad hvis der
har været en mailpolitik vedr. at det ikke er tilladt at benytte mail til
privat karakter. [Rene]
- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-03-09 01:12

René Iversen skrev

> Hvad hvis der har været en mailpolitik vedr. at det
> ikke er tilladt at benytte mail til privat karakter.

Det er ligegylidgt private mails må ikke læses

Som bruger kan man sikre sig ved at oprette en mailfolder der hedder
privat og route personlige mails til denne mappe
Det er tydeligt for tredje person ikke disse mails er uvedkommende for
denne og derved bliver det strafbart for tredje part at åbne en mail i
denne folder (ref HK)

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 09:01

Men har mails sendt til firmaets mail-adresse ikke altid som udgangspunkt
arbejdsmæssig karakter, indtil det fremgår, at de ikke har det?

Husker at jeg i forbindelse med et job for nogle år siden - før e-mailenes
tid - bæev gjort bekendt med, at al post adresseret til firmaets adresse -
uanset påskrifter med privat mm. - ville blive betragtet som firmapost,
åbnet af sekretæren, registreret som modtaget og distribueret -
Systemet gjaldt alle - høj som lav.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 13-03-09 17:49

Hej
Firstname Lastname wrote:
> [...]
> betragtet som firmapost, åbnet af sekretæren, registreret som
> modtaget og distribueret - Systemet gjaldt alle - høj som lav.

Dog kun indtil der var en lettere højtstående der havde gjort i nælderne på
en eller anden vis. Så bliver der pludselig tolket imod al logik...
Sådan fungerer verden desværre i dag.

Mvh
Martin