Færdselsret
Fra : HSk43

Dato : 12-03-09 05:24

4 matrikler ligger efter hinanden ind i landet fra landevejen, den
første parcel matrikel 1 har direkte adgang til denne landevej, de tre
andre matrikel 2, 3, og 4 ligger på række bag ved matrikel 1 og har
ingen adgang til offentlig vej. Der er så for mange år siden tinglys
en overenskomst af alle parter om benyttelse af en privat anlagt vej
som ligger i skel og går fra landevejen over matrikel 1, 2, og 3. Hvor
så matrikel 4 har adgang.
Det der så står i deklarationen er følgende:

Mellem undertegnede ejere af matr. 1, 2, 3 og 4 er indgået følgende
overenskomst.
Matrikel 4 skal have uhindret færdsel bla.bla…. til vejen på matrikel
1, 2 og 3.
Matrikel 3 skal have uhindret færdsel bla.bla…. til vejen på matrikel
1 og 2
Matrikel 2 skal have uhindret færdsel bla bla…. til vejen på matrikel
1 og 3.
Påtaleret tilkommer enhver ejer af matrikel 1, 2, 3, og 4. Bla.bla…

Det det probleme der så er opstået er at nu vil matrikel 1 også have
adgang til vejen på matrikel 2, idet han vil udstykke noget af
matrikel 1, men ifølge aftalen er matrikel 1 ikke tilgodeset med
vejret på matriklerne 2, 3.
Spørgsmået er så, skal man tage denne deklaration bogstavligt, altså
matrikel 1 har kun færdselsret på den del af vejen han selv ejer,
eller ligger der i ordlyden at alle har ret til færdsel i hele vejens
længde?

Mvh
HSk43

Fra : Codexx

Dato : 12-03-09 07:19

On 12 Mar., 12:24, HSk43 <hennings...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det det probleme der så er opstået er at nu vil matrikel 1 også have
> adgang til vejen på matrikel 2, idet han vil udstykke noget af

Det forstår jeg ikke, hvordan kan en udstykning af matrikel 1 kræve
færdsel på matrikel 2?

> [...]
> matrikel 1 har kun færdselsret på den del af vejen han selv ejer,
> eller ligger der i ordlyden at alle har ret til færdsel i hele vejens

Umidlbart skal den vel tages bogstaveligt.

/Codexx

Fra : HSk43

Dato : 12-03-09 09:24

On 12 Mar., 14:18, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> færdsel på matrikel 2?

> Umidlbart skal den vel tages bogstaveligt.

Jo, vejen går gennem matrikel 1, som er L-formet, den danner således
skel med matrikel 2 på to sider, Hvis der foretages en udstykning vil
denne matrikel 1-a således have skel til matrikel 1 og 2, derved
opstår spørgsmålet om matrikel 1-a må benytte vejen på matrikel 2,
altså om han frit kan vælge hvor hans tilkørsel til matriklen skal
være.
Jeg ser også den tinglyste deklaration om vejret bogstaveligt, nemlig
at den udstykning som nu får matrikel 1-a, må vælge sin indkørsel på
den del af grunden som er fælles med matrikel 1, og ikke den del der
er beliggende mod matrikel 2.

HSk43