Hvornår ejer man noget?
Fra : Jake

Dato : 12-03-09 07:53

Hej,

Køber ønsker at købe en vare fra sælger.

Sælger kræver 10% udbetaling og sælger varen til køber med
ejendomsforbehold. De resterende
90% afdrages.

Ejer køber varen i juridisk forstand? Eller er køber - i juridisk forstand -
først ejer af varen når han er færdig med at afdrage?

Fra : Codexx

Dato : 12-03-09 07:31

On 12 Mar., 07:52, "Jake" <j...@nomail.invalid> wrote:
> Hej,
>
> Køber ønsker at købe en vare fra sælger.
>
> Sælger kræver 10% udbetaling og sælger varen til køber med
> ejendomsforbehold. De resterende
> 90% afdrages.

Det kan så ikke være et forbrugerkøb.

> Ejer køber varen i juridisk forstand? Eller er køber - i juridisk forstand -
> først ejer af varen når han er færdig med at afdrage?

Det er lidt kompliceret, ejendomsforbeholdet betyder reelt at sælger
har en sikkerhedsret i varen, så denne kan tages tilbage hvis køber
ikke betaler afdragene til tiden. Derudover har køber fuld råderet
over genstanden, med den undtagelse at den ikke må sælges videre. Så
man kan vel godt sige køber ejer varen.

/Codexx

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-03-09 19:25

Codexx skrev den 12-03-2009 14:30:

> Det kan så ikke være et forbrugerkøb.

Hvorfor ikke?

> [...]
> ikke betaler afdragene til tiden. Derudover har køber fuld råderet
> over genstanden, med den undtagelse at den ikke må sælges videre. Så

????

Ejendomsforbeholdet er netop en begrænsning af købers mulighed at gøre
med varen som han vil. Og derfor kan man ikke sige, at køber ejer varen.

Varen forbliver sælgers ejendom indtil hele købesummen er betalt.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Codexx

Dato : 12-03-09 15:24

On 12 Mar., 19:25, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> Hvorfor ikke?

lov om kreditaftaler:

§ 34. Ejendomsforbehold er kun gyldigt, såfremt

1) det er aftalt senest ved overgivelsen af det købte til forbrugeren,
2) det samlede beløb, der skal betales, jf. § 9, stk. 1, nr. 5,
overstiger 2.000 kr.,
3) kreditkøbet ikke er sket i henhold til en aftale om kredit med
variabelt lånebeløb og
***4) sælgeren ved overgivelsen af det købte er fyldestgjort for
mindst 20 pct. af kontantprisen.***

> [...]
> med varen som han vil.  Og derfor kan man ikke sige, at køber ejer varen.
>
> Varen forbliver sælgers ejendom indtil hele købesummen er betalt.

Ifølge den mest almindelige opfattelse medfører et ejendomsforbehold
at K er ejer, medmindre han misligholder. Det er således også K der
kan afskrive skattemæssigt på genstanden, K der kan pantsætte
genstanden (med respekt af ejendomsforbeholdet), K der skal aktivere
genstanden i sit årsregnskab og K der har den fulde brugsret.

Se eksempelvis prof. Werlauff's noter her http://www.werlauff.com/FINANSIE.pdf
(Side 77 og frem)

/Bacher

Fra : Jake

Dato : 12-03-09 23:51

>***4) sælgeren ved overgivelsen af det købte er fyldestgjort for
>mindst 20 pct. af kontantprisen.***

Vil det sige, at hvis køber udbetaler 20% og afdrager de resterende 80%
så er ejendomsforbeholdet gyldigt, hvilket også medfører at det er sælger
der ejer varen (indtil køber er færdig med at afdrage) og ikke køber?

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-09 08:08

Codexx skrev den 12-03-2009 22:24:

> [...]
> variabelt lånebeløb og
> ***4) sælgeren ved overgivelsen af det købte er fyldestgjort for

ok

Fra : Codexx

Dato : 12-03-09 16:11

On 12 Mar., 22:24, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:
> Se eksempelvis prof. Werlauff's noter herhttp://www.werlauff.com/FINANSIE..pdf
> (Side 77 og frem)

Hvis hukommelsen skulle svigte kan jeg også minde om dette indlæg:

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/msg/02b7eae44155c7cb?hl=da

Citatet er fra denen bog: http://www.boghuset.dk/boghuset/bghxtproduct/view/full/178665

/Codexx

Fra : Codexx

Dato : 12-03-09 17:02

On 12 Mar., 23:50, "Jake" <j...@nomail.invalid> wrote:

> Vil det sige, at hvis køber udbetaler 20% og afdrager de resterende 80%
> så er ejendomsforbeholdet gyldigt, hvilket også medfører at det er sælger
> der ejer varen (indtil køber er færdig med at afdrage) og ikke køber?

Der er flere gyldighedsbetingelser, visse af dem gælder kun ved
forbrugerkøb, se lov om kreditaftaler.

-Som jeg netop har argumenteret for medfører et gyldigt
ejendomsforbehold ikke at sælger ejer varen.

/Codexx

Fra : N/A

Dato : 13-03-09 08:08

Fra : Jake

Dato : 13-03-09 23:01

> [...]
>ikke betaler afdragene til tiden. Derudover har køber fuld råderet
>over genstanden, med den undtagelse at den ikke må sælges videre. Så

Tak for de mange svar.

Jeg vil dog lige vende den 180 grader. Hvilke betingelser skal være
opfyldt for at man i juridisk forstand kan sige at sælger ejer varen?

Og endnu mere præcist:

Hvis en bilhandler sælger en bil med ejendomsforbehold til en køber, som
udbetaler 20% og
afdrager resten, er det så sælger eller køber der ejer bilen - i juridisk
forstand?