Foreningsbrokkerøve
Fra : Kert Rats

Dato : 10-03-09 19:55

Kære gruppe

Håber, at denne gruppe er den rigtige at spørge i. Ellers må I meget gerne
henvise mig til anden og mere relevant gruppe.

Jeg har et spørgsmål, der går på, hvad man skal stille op i en
forening, når et eller flere af medlemmerne konstant brokker sig - over
stort og småt. Kort sagt: Hvordan tackler man foreningsbrokkerøve?

Jeg har erfaring for, at der i alle foreninger er mindst én brokkerøv.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : anonym

Dato : 10-03-09 20:08

Kert Rats skrev:
> [...]
> stort og småt. Kort sagt: Hvordan tackler man foreningsbrokkerøve?
>
> Jeg har erfaring for, at der i alle foreninger er mindst én brokkerøv.

Får dem med i arbejdet så de kan mærke hvordan virkeligheden i
foreningen fungerer.

Fra : Palle

Dato : 10-03-09 20:08

vælge vedkommende ind i bestyrelsen, selv om mit svar ikke har en sk.. med
jura at gøre

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-09 20:11

Kert Rats wrote:

> Håber, at denne gruppe er den rigtige at spørge i. Ellers må I meget
> gerne henvise mig til anden og mere relevant gruppe.

Hvis du søger en juridisk vinkel på emnet.

> Jeg har et spørgsmål, der går på, hvad man skal stille op i en
> forening, når et eller flere af medlemmerne konstant brokker sig -
> over stort og småt. Kort sagt: Hvordan tackler man
> foreningsbrokkerøve?

Jeg ville først søge efter noget brugbart i foreningens vedtægter.

Når det er sagt, så kan man ikke ud af dit spørgsmål se om vedkommende
kan have ret i deres klagepunkter. Hvis du beskriver tilfældet konkret,
bliver det nok lettere at hjælpe.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Holst

Dato : 10-03-09 20:27

Kert Rats wrote:

> [...]
> stort og småt. Kort sagt: Hvordan tackler man foreningsbrokkerøve?
>
> Jeg har erfaring for, at der i alle foreninger er mindst én brokkerøv.

Ja, du har helt sikkert i en udstrækning ret. Man finder i mange
foreningen en brokkerøv, typisk en ældre, mandlig pensionist.

Der er to måder at tackle dem på:

1. Sørg for, at brokkerøven bliver inddraget i stor udstrækning i
foreningens arbejde. Med andre ord sørg for, at han bliver valgt ind i
bestyrelsen.

2. Ekskluder ham i henhold til foreningens vedtægter. Kan det ikke lade
sig gøre, så kig under pkt. 1.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-03-09 21:48

Holst wrote:

> 2. Ekskluder ham i henhold til foreningens vedtægter. Kan det ikke lade
> sig gøre, så kig under pkt. 1.

Findes der vedtægter for nogenlunde normale foreninger, hvor "brok", et i
øvrigt meget subjektivt begreb, er eksklusionsgrund?

--
Jesper Lund

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 10-03-09 23:28

Kert Rats skrev:
> [...]
> stort og småt. Kort sagt: Hvordan tackler man foreningsbrokkerøve?
>
> Jeg har erfaring for, at der i alle foreninger er mindst én brokkerøv.

Det er faktisk nemt at få styr på. Sæt en tidsgrænse for punktet
"eventuelt" på møderne. I kan så i henhold til dagsordnen afslutte mødet
efter fx 15 min. Slut prut med brokkerøvene!

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-03-09 18:33

Niels Rasmussen wrote:

> Det er faktisk nemt at få styr på. Sæt en tidsgrænse for punktet
> "eventuelt" på møderne. I kan så i henhold til dagsordnen afslutte
> mødet efter fx 15 min. Slut prut med brokkerøvene!

Nu er det jo også nmuligt at brokke sig under andre punkter end Eventuelt.
Beretningen og/eller er et fx gode steder, som mange benytter til at komme
af med galden.

Derudover kan man jo brokke sig alle mulige andre sammenhænge end på
officielle møder. Jeg har siddet i diverse bestyrelser igennem temmeligt
mange år, og har ofte haft brokkerøvei telefonen på snart sagt alle
tridspunkter af døgnet.

Men det er muligt i vedtægterne at indskrive regler om, hvordan/
henvendelser til bestyrelses- og udvalgsmedlemmer skal foregå. Og så vil det
i de fleste foreningen være muligt at eksludere folk, der ikke retter sig
efter disse. De fleste foreninger har en passus, noget i denne stil:

"Bestyrelsen har ret til at nægte at optage medlemmer, samt til at
ekskludere medlemmer, der ikke opfører sig i overensstemmelse med
foreningens vedtægter samt almindelig skik og brug."

Så få bare "antibrokkeregler" skrevet ind i vedtægterne

Jan

Fra : Peter

Dato : 11-03-09 00:15

> [...]
> stort og småt. Kort sagt: Hvordan tackler man foreningsbrokkerøve?
>
> Jeg har erfaring for, at der i alle foreninger er mindst én brokkerøv.

Det er såmænd meget nemt.
I de 13 år, jeg sad i den lokale idrætsforenings bestyrelse, gjorde vi altid
det på generalforsamlingen, at vi, med øjeblikkelig virkning, nedsatte et
udvalg, bestående af brok røven og hans tilhængere, og lod dem selv løse
problemet.
Vi have ikke ret mange brokrøve.

Peter

Fra : Kert Rats

Dato : 11-03-09 00:39

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> altid det på generalforsamlingen, at vi, med øjeblikkelig virkning,
> nedsatte et udvalg, bestående af brok røven og hans tilhængere, og lod dem

Det lyder faktisk som en god løsning: Spil bolden over på fjendens
banehalvdel og lad dem bøvle med bolden.
Fin taktik.

Tak for rådet.

Til jer andre her på tråden: Lad endelig høre fra jer - jeg synes, at det er
et meget interessant emne, men hvor løsningerne ofte ikke er til at få øje
på.

Venligst

Kert Rats

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-03-09 18:36

Kert Rats wrote:

> Til jer andre her på tråden: Lad endelig høre fra jer - jeg synes, at
> det er et meget interessant emne, men hvor løsningerne ofte ikke er
> til at få øje på.

Problemet er heller ikke til at få øje på. Det er mest lukkede,
magtliderlige bestyrelser der ser det som et problem.

Fra : Jubii

Dato : 11-03-09 18:55

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Problemet er heller ikke til at få øje på. Det er mest lukkede,
> magtliderlige bestyrelser der ser det som et problem.

Der er altid 2 sider på et problem i en forening. Den første og største
er at kalde folk for brokrøve. Den anden side har et forklaringsproblem
og/eller ikke gider løse et problem ved at forklare sig.

Fra : Kert Rats

Dato : 13-03-09 12:44

Hej igen

Der mangler nok et par vigtige informationer i mit spørgsmål for at få den
rigtige
løsning: Der er tale om tidligere aktive, der ikke gider mere, men som
stadig vil
bestemme. Alle forslagene om at inddrage dem mere i arbejdet eller få dem
valgt ind i bestyrelsen kan ikke ret godt bruges i lige netop vores
situation.

Eksklusion er mere og mere fristende, men der er i vores forening altid
andre, som kan overtage brokkernes pladser, hvis eksklusion bliver
udfaldet - og så længe det
ikke er hele brokkekliken, der bliver ekskluderet samlet, vil det
sandsynligvis blive vendt om til
alt fra diktatur til magtmisbrug.

Lad høre, om I har løsninger, set i lyset af ovenstående.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jubii

Dato : 13-03-09 13:31

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i meddelelsen

> Lad høre, om I har løsninger, set i lyset af ovenstående.

Lav foreningens program om, så alle forstår hvad der sker.
Skønner en del hemmeligholdelser over for medlemmerne.

At ønske en løsning her, uden at forklare hvor problemet ligger
nøjagtigt, er et problem du selv må løse.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-03-09 16:59

Kert Rats wrote:
> [...]
> sandsynligvis blive vendt om til
> alt fra diktatur til magtmisbrug.
>
> Lad høre, om I har løsninger, set i lyset af ovenstående.

Tag konsekvensen og stop. Hvis en enig bestyrelse trækker sig, må nogle
andre jo tage over. Er der ingen, der ønsker det, må foreningen nedlægges,
og så kan de interesserede danne en ny forening. Hvis bestyrelsen ikke kan
blive enig, må hjver især drage sine egne konsekvenser. Jeg går ud fra, at
der er tale om frivillige foreninger.

Jan

Fra : anonym

Dato : 26-03-09 00:56

Jan Kronsell skrev:

> [...]
> blive enig, må hjver især drage sine egne konsekvenser. Jeg går ud fra, at

heps, det kan blive det kedelige resultat af sådan noget..
Der er ikke meget andet at gøre end holde en general forsamling tage
problemet på, og få valgt en bestyrelse hvis "politik" har flertallets
godkendelse. Og kraftigt anbefale at er man utilfreds så er man fri til
at gå.
Hvis gruppen af "brokkerøve" er stor nok til at have indflydelse her, så
må i finde en løsning med nogen af dem i bestyrelsen, eller få dem
trynet for at ville bestemme alt uden at være med i arbejdet, og så den
måde få vendt flertallet.
Lykkedes det ikke, så er det bare at unlade at genopstille, og i sidste
konsekvens nedlægge foreningen.

Et mindre omfattende tiltag er simpelthen at have argumentation for alt
hvad man laver. Det er grundigt utidigt at skulle dette med alt, men
hvis man kan forsvare beslutninger sagligt så burde man hurtigt kunne
lukke brokkestrømmen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-03-09 07:36

On Tue, 10 Mar 2009 19:54:45 +0100, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:

Der er nok ikke mange muligheder for at smide folk ud af foreningen så
længe de bare brokker sig.
Et mere passende navn er nok tidsrøvere, for der er sjældent den store
substans i deres brok, det går som oftes ud på at fremhæve sig selv
uden at skulle præsterer noget.

Man må gribe til at minimerer den tid de kan få at tale i.
En model kunne være at bestyrelsen forud for hvert møde definerer hvor
lang tid der maksimalt må bruges til hvert punkt.

Man kunne også indføje en regel om at folk kan udvises efter
afstemning ved et givent møde, og at formanden er den eneste der kan
kræve den slags afstemninger.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-03-09 21:22

Hans Kjaergaard wrote:

> Man kunne også indføje en regel om at folk kan udvises efter afstemning
> ved et givent møde, og at formanden er den eneste der kan kræve den
> slags afstemninger.

Ja, det system brugte de vist i DDR

--
Jesper Lund