ryger stank
Fra : anonym

Dato : 08-03-09 21:21

Ja det går rigtig godt her i ejendommen (tidligere tråd)

Jeg bor i en andelsbolig og lejligheden under min er udlejet af samme
andelsforening.
Der er nu flyttet en (stor) ryger ind. På under en uge stinker hele min
lejlighed af gammel røg. Trappeopgangen er endnu værre.
Har jeg som andelsejer nogen muligheder for veto mod sådan en lejer?
Min lejlighed er pt. hvad jeg vil betegne som usælgelig pga. stanken.

Fra : anonym

Dato : 08-03-09 21:39

anonym skrev:
> [...]
> Har jeg som andelsejer nogen muligheder for veto mod sådan en lejer?
> Min lejlighed er pt. hvad jeg vil betegne som usælgelig pga. stanken.

Det skal tilføjes at vi ikke tidligere har haft problemet. De få rygere,
der har boet i ejendommen, har alle åbnet et vindue eller lignende, når
der skulle pulses.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-03-09 23:46

On Sun, 08 Mar 2009 21:38:49 +0100, anonym
<nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

>Det skal tilføjes at vi ikke tidligere har haft problemet. De få rygere,
>der har boet i ejendommen, har alle åbnet et vindue eller lignende, når
>der skulle pulses.

Hvis der ikke står noget eksakt i lejekontrakten om man ikke må ryge i
sit eget hjem - så tviler jeg på der er noget du kan gøre ...eller det
er jeg faktisk sikker på ....

Når det så er sagt er du ikke lidt skrøbelig ?
jeg mener når f.eks en rutebil starter så kommer der ca 1000 gange så
meget røg som fra en ryger - skal du så have krise hjælp eller hvad ?

--
MvH Bo M Mogensen
Some wish beer was rain , but it aint (stephen king)

Fra : anonym

Dato : 09-03-09 01:05

Bo M. Mogensen skrev:

> Hvis der ikke står noget eksakt i lejekontrakten om man ikke må ryge i
> sit eget hjem - så tviler jeg på der er noget du kan gøre ...eller det
> er jeg faktisk sikker på ....

hensyn til andre beboere er ikke aktuelt?

> Når det så er sagt er du ikke lidt skrøbelig ?
> jeg mener når f.eks en rutebil starter så kommer der ca 1000 gange så
> meget røg som fra en ryger - skal du så have krise hjælp eller hvad ?

Hvor jeg dog vidste der ville komme sådan en.
JA jeg skal både have phsykolog hjælp og genoptræning hvis en lastbil
hoster på mig....
Der er ff da forskel på at dit hjem STINKER af røg, og at morgen
trafikken ikke er det sundeste sted at færdes...

Fra : Ole Christiansen

Dato : 09-03-09 09:01

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hoster på mig....
> Der er ff da forskel på at dit hjem STINKER af røg, og at morgen trafikken

Tjah... nogen har ondt i hovedet, andre i røven.

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-09 09:10

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er ff da forskel på at dit hjem STINKER af røg, og at morgen
> trafikken ikke er det sundeste sted at færdes...

Ja det er utroligt at rygerne bliver ved med det vrøvl.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-03-09 10:32

On Mon, 09 Mar 2009 01:04:56 +0100, anonym
<nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

>hensyn til andre beboere er ikke aktuelt?
Jo absolut, men har du evt. prøvet at få tætnet din bolig mod
indtrængende røg ? Undertryk i den bolig og overtryk hos underbo, vil
give dig fuld fornøjelse af samtlige små revner og spræker, for ikke
at nævne rørgemmenføringer.

>Hvor jeg dog vidste der ville komme sådan en.
>JA jeg skal både have phsykolog hjælp og genoptræning hvis en lastbil
>hoster på mig....
Man bør nok ikke gøre grin med den slags sålænge der er folk der ikke
kan tåle at være i nærheden af biler med kørende motor.

/Hans

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-03-09 20:43

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> hensyn til andre beboere er ikke aktuelt?

Nej hvad man gør i sit eget hjem er ok så længe det ikke er i strid med leje
kontrakten

> [...]
> hoster på mig....
> Der er ff da forskel på at dit hjem STINKER af røg, og at morgen trafikken

Det er faktisk sådan set samme sag - det er bare blevet inn at føre sådan et
kors tog imod hvad myndige borger skal have lov til at gøre med
deres eget liv - hvad for nogen ar udløst et kollektivt hysteri - jeg stod
en gang i Kastrup lufthavn og fik en smøg i ryge kabinerne sammen med 9
andre
35 meter væk stod en hysterisk kælling og skreg luk døren helt til - du kan
tage et gæt på vad vej min pege finger vendte da jeg viste hende den

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-03-09 21:14

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 35 meter væk stod en hysterisk kælling og skreg luk døren helt til - du
> kan tage et gæt på vad vej min pege finger vendte da jeg viste hende den

Bo, røg stinker, og rygere stinker, spørg selv de rygere der har lagt deres
misbrug på hylden og er blevet afvendt, sådan er det bare.
At vise max hensyn er da en selvfølge, mener du ikke det?

Ikke rygere kan være hysteriske mht. røg, men rygere er ofte aggressive når
det diskuteres, om det skyldes at de ved at de "hænger på den" ved jeg ikke,
eller om det er udsigten til diverse følgesygdomme der gør det, ved jeg
heller ikke.
Min svigermoder røg i 40 år, og vi påpegede hvor dumt det var, men fik læst
og påskrevet at det ikke var vores problem, og vi skulle blande os udenom,
men det blev vores problem da "Mormor" ikke mere kunne gå eller stå, og til
sidst sad i kørestol tilkoblet ilt pga. lungesygdommen "kronisk obstruktiv
lungesygdom (KOL)", men nu kommer "mormor" ikke med til resten af
børnebørnenes konfirmationer, desværre. Hun døde kort før jul, alt for
tidligt, og vi stod med 3 smadrede børn, og det var "hendes skyld".

Men rygere skider jo på sådanne historier, hun har jo nok bare kørt for
meget i bus, ikke Bo?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-03-09 21:43

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres misbrug på hylden og er blevet afvendt, sådan er det bare.
> At vise max hensyn er da en selvfølge, mener du ikke det?

jeg er ryger - jeg ryger ikke i folks hjem hvis de er ikke ryger jeg ryger
ikke hvis der er børn
men i mit eget hjem ryger jeg som det passer mig ...

> [...]
> til resten af børnebørnenes konfirmationer, desværre. Hun døde kort før
> jul, alt for tidligt, og vi stod med 3 smadrede børn, og det var "hendes

ja det er noget trist noget men heller 65 fede år som ryger ind 75 trivelle
år som sundeds apostel

> Men rygere skider jo på sådanne historier, hun har jo nok bare kørt for
> meget i bus, ikke Bo?

det er ikke pointen ...pointen er når man vil være hellige på andres vegen
så skal man forstå at sætte tingene i perspektiv

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-09 09:09

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg mener når f.eks en rutebil starter så kommer der ca 1000 gange så
> meget røg som fra en ryger - skal du så have krise hjælp eller hvad ?

Det er ustyrligt generende (fx. åndenød, kvælningsfornemmelse, hovedpine
etc. etc.) for ikke-rygere at være udsat for tobaks-røg og det kan på ingen
måde sammenlignes i intensitet eller farlighed med osen fra trafikken. Det
er ganske enkelt et sølle argument som for længst er gennemhullet af
undersøgelser. Når en rutebil stater er der vel ikke nogen som sætter sig
ned foran udstødningsrøret for at indånde giftstofferne. Men retten til
undgå kraftig røg-koncentration er man frataget de steder hvor tobaksrygning
desværre ikke er blevet fordrevet endnu.

"Anonym" har min store medfølelse over for det svineri hans nye underbo
laver i hans lejlighed men desværre er ikke andet end at konstatere, at her
er stadig et område hvor ikke-rygere er retsløse.

Held og lykke med at finde noget andet at bo i uden rygende underbo eller
nabo.

Kim Larsen (ikke-ryger)
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-03-09 20:46

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ustyrligt generende (fx. åndenød, kvælningsfornemmelse, hovedpine
> etc. etc.) for ikke-rygere at være udsat for tobaks-røg

Nahh hvis de for det sådan så skal de sgu nok tale med en pysolog

> og det kan på ingen måde sammenlignes i intensitet eller farlighed med
> osen fra trafikken.

Det er da det samme på nær der kommer 1000 gange mere røg fra en lastbil en
fra en ryger

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-03-09 00:23

> "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nahh hvis de for det sådan så skal de sgu nok tale med en pysolog

Og du kan slet ikke forestille dig at folk kan have luftvejssygdomme hvor
symptomerne kun udløses af jer rygeres forbandede svineri af vores fælles
luft ?

> Det er da det samme på nær der kommer 1000 gange mere røg fra en
> lastbil en fra en ryger

Koncentrationen i et lokale hvor der bliver røget er mindst 1000 gange
kraftigere end den almindelige trafik-os fra biler etc. Det er helt
inkomparativt. Vi skal have prisen sat op til 200 kr. for en 10 stk.
cigaretpakke (til en start).

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 10-03-09 19:35

> Og du kan slet ikke forestille dig at folk kan have luftvejssygdomme hvor
> symptomerne kun udløses af jer rygeres forbandede svineri af vores fælles
> luft ?

en private hjem er er ikke fælles luft - den røg der kommer fra ryger i den
kolektive mængde af
lufforurening udgøre maksimums en 100 000 del af en promille af den samlede
luft foruregning
også er det Højt sat ..

> Koncentrationen i et lokale hvor der bliver røget er mindst 1000 gange
> kraftigere end den almindelige trafik-os fra biler etc.

jamen så er det jo bare at holde sig væk fra den slags lokaler - hvor svært
kan det være ?

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-03-09 22:47

> [...]
> samlede luft foruregning
> også er det Højt sat ..

> jamen så er det jo bare at holde sig væk fra den slags lokaler - hvor

Eller I kunne skrubbe ad helvede til med jeres tobaks-lort. Håber at det
bliver illegalt en dag, så vi kan slippe helt af med jeres elendige
tobaks-stank.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-03-09 05:14

> Eller I kunne skrubbe ad helvede til med jeres tobaks-lort.

Du er ikke tvunget til noget

>Håber at det bliver illegalt en dag,

ja og nazismen rejser sig fra asken

>så vi kan slippe helt af med jeres elendige tobaks-stank.

og jeres skind hellig pis

se det er på den måde du passer dit og jeg passer mit mere er der ikke til
det

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 12:36

> [...]
> symptomerne kun udløses af jer rygeres forbandede svineri af vores fælles

Og præcis af denne grund har den kære Gud forsynet menneskeheden med
gasmasker....
Samt, ikke at forglemme, en fri vilie.
Således at nævnte stakler kan vælge at undgå det påståede ubehag ved
simpelthen, om man ikke vil anvende gasmaske, at forføje sig.

Egon

Fra : Lars Løth

Dato : 09-03-09 09:42

> Når det så er sagt er du ikke lidt skrøbelig ?
> jeg mener når f.eks en rutebil starter så kommer der ca 1000 gange så
> meget røg som fra en ryger - skal du så have krise hjælp eller hvad ?

Velvidende at det jeg nu skriver er ligeså irrelevant.

He he, irrelevant, og typisk ryger kommentar.

Lars

Fra : Henning

Dato : 08-03-09 21:54

On Sun, 08 Mar 2009 21:20:31 +0100, anonym
<nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

>Ja det går rigtig godt her i ejendommen (tidligere tråd)
>
>Jeg bor i en andelsbolig og lejligheden under min er udlejet af samme
>andelsforening.

Du skal starte med at sætte dig ind i hvad det vil sige at være
andelshaver. Du roder rundt i begreber som udlejet og husleje. Ting
som ikke findes i en andelsforening. Er du sikker på du er
andelshaver, eller bor du blot til leje i en lejerforening?

Fra : anonym

Dato : 08-03-09 22:10

Henning skrev:

> [...]
> som ikke findes i en andelsforening. Er du sikker på du er
> andelshaver, eller bor du blot til leje i en lejerforening?

Jeg er andelshaver, og betaler andelsbidrag.
Underlejligheden er en lejebolig, lejet ud af andelsforeningen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-09 09:18

> Jeg er andelshaver, og betaler andelsbidrag.
> Underlejligheden er en lejebolig, lejet ud af andelsforeningen.

Ja det er vist Henning som skal sætte sig ind i nogle ting. Jeg forstod med
det samme hvad det handlede om. Mange nyere andelsboligforeninger har en del
lejligheder hvor der ikke er købt andel i andelsboligforeningen, da man jo
ikke kan tvinge folk til at købe en andel i andelsboligforeningen. Disse
lejligheder fortsætter som lejemål blot med ny udlejer, nemlig
andelsboligforeningen når en udlejningsejendom er blevet til en sådan. I
mange tilfælde vælger andelsboligforeningen så at ændre betingelserne for at
overtage lejligheden når den fraflyttes, således at den nye "lejer" nu skal
være andelshaver for at overtage lejligheden.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Peter

Dato : 08-03-09 23:11

> [...]
> Har jeg som andelsejer nogen muligheder for veto mod sådan en lejer?
> Min lejlighed er pt. hvad jeg vil betegne som usælgelig pga. stanken.

Hvis du nu gik i bad, bare en gang, hver døgn, i stedet for en gang hver
måned, sååååå......

Peter

Fra : anonym

Dato : 08-03-09 23:13

Peter skrev:
> "anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du nu gik i bad, bare en gang, hver døgn, i stedet for en gang hver
> måned, sååååå......
>
> Peter

ja heh heh eller vaskede mit tøj efter dagens arbejde på forbrændings
anlæget.. :P

Fra : lh

Dato : 09-03-09 06:40

> ja heh heh eller vaskede mit tøj efter dagens arbejde på forbrændings
> anlæget.. :P

Jeg kender ikke til det konkrete emne uden det jeg lige læser, men jeg
kommer i en andelsboligforening hvor der faktisk er en storryger i en af
lejlighederne. Om nogen vil kalde os andre sarte kan da godt være, men røgen
og lugtgenerne herfra, holdes faktisk ikke inde i den enkelte lejlighed, men
siver langsomt ud så lugten kommer til at hænge andre steder også. Så hvis
det kan trænge op til en lejlighed ovenover, så ville jeg personligt også
føle mig generet af det, da jeg har valgt røgen og dens usundheder fra. Dem,
der selv ryger, kan ikke lugte hvor meget røg hænger sig fast i
omgivelserne. At man så formentlig ikke kan gøre noget ved det da det -
endnu - ikke er forbudt at ryge i eget hjem. Så der er nok ingen løsning på
problemet.

lh

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-03-09 20:49

"lh" <mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> det kan trænge op til en lejlighed ovenover, så ville jeg personligt også
> føle mig generet af det, da jeg har valgt røgen

Hvis man lufter ud gør rent og går i bad så sker den slags sgu da ikke

fut : snak . snik

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-03-09 15:53

Den Mon, 09 Mar 2009 10:31:33 +0100 skrev Hans Kjaergaard:

> [...]
> indtrængende røg ? Undertryk i den bolig og overtryk hos underbo, vil
> give dig fuld fornøjelse af samtlige små revner og spræker, for ikke at

Passer da glimrende med at underboen, som pga. det dårlige helbred som
rygning har givet ham/hende, sidder i 27 grader. Og da varm luft som
bekendt stiger til vejrs, får du altså mere røg ind, jo mere du lufter
ud

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-03-09 21:41

Den Mon, 09 Mar 2009 20:44:26 +0100 skrev Bo Mørch Mogensen:

> ja også skal det lige trænge igenem hullerne i loftet eller bare snige
> sig igenem mørtel cement osv.

Ja - og også de skæve spånplader der ikke er blevet mahogni endnu

---
Karl Erik.

Fra : kjaer

Dato : 09-03-09 21:43

anonym wrote:
> [...]
> Har jeg som andelsejer nogen muligheder for veto mod sådan en lejer?
> Min lejlighed er pt. hvad jeg vil betegne som usælgelig pga. stanken.

"Hjemmet er ukrænkelig", det står i grundloven. Hverken politi eller naboer
kan blande sig.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-03-09 22:00

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Hjemmet er ukrænkelig", det står i grundloven. Hverken politi eller
> naboer kan blande sig.

Hvad så hvis man generer ved at spille højt, og hvor er forskellen på at
svine med støj og med røg?

Fra : Kaj

Dato : 09-03-09 22:27

> Hvad så hvis man generer ved at spille højt, og hvor er forskellen på at
> svine med støj og med røg?

Lyden ?

Kaj

Fra : Jubii

Dato : 09-03-09 22:36

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i meddelelsen

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Lyden ?

Man kan jo have høj cigarføring.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-03-09 23:09

> [...]
> "kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad så hvis man generer ved at spille højt, og hvor er forskellen på at

Nahh nu kværulere du ... den er typisk dansk provensionalisme - jeg har
været I Calcutta - Indien
i den by aflne er der over 6000 børene prostituerede - du kan når som helst
knalde en 6 årige i røven
for under 50 kr SE DET ER ET VIRKELIGT PROBLEM og noget svineri - i øvrigt
så er det bevist rygernes statistisk er marginalt bedre begavet ( højre iq )
ind ikke rygerne - underligt når der går rundt og går noget så dumt som at
ryge men stadigt ....

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 09-03-09 23:05

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Hjemmet er ukrænkelig", det står i grundloven. Hverken politi eller
> naboer kan blande sig.

jaee bu me lum - den holder hvis du ejer dit eget hjem men der nogen gange
hvor udlejer f.eks skal kunne komme ind
har du købt og betalt din bolig så er der ikke meget at gøre ... så er du
tæt på ukrænkelig

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-03-09 00:09

Den Mon, 09 Mar 2009 23:09:10 +0100 skrev Bo Mørch Mogensen:

> i den by aflne er der over 6000 børene prostituerede - du kan når som
> helst knalde en 6 årige i røven

Ikke en ryger, han er jo impotent

---
Karl Erik.

Fra : claus b.p.

Dato : 10-03-09 14:09

anonym wrote:
> [...]
> Har jeg som andelsejer nogen muligheder for veto mod sådan en lejer?
> Min lejlighed er pt. hvad jeg vil betegne som usælgelig pga. stanken.

I stedet foral den infernalske larm som rygere og antirygere laver i denne
tråd, hvad så med at foreslå løsninger?

Umiddelbart ville jeg vurdere at der er problemer med byggeriet, hvis der
kan trække røg op fra en lejlighed til en anden, men dette er de muligheder
jeg kan se: Tag kontakt til andelsforeningen (I har vel nogle fællesmøder
el.?) og forelæg dem, at du mener der er et problem med lugtgener. Da din
underbo ikke er andelshaver er han ikke med til møder, det er egentlig synd,
for det kunne jo være hyn ville kunne yde et bidrag til at løse situationen.
(!)
Man kan ikke forbyde hyn at ryge, men andelsforeningen kan: 1: Henstille at
der vises hensyn / luftes ud. 2: Undersøge (evt med hjælp fra fagmænd
(miljøkontrollen?)) hvordan lugten spredes, og få udbedret problemerne, /
forlange at lejer udbedrer problemet. 3: Montere en luftrenser i lejerens
lejlighed, evt. noget ventilation udadtil.

Jeg troede ikke at der fandtes nogen der kunne blive mere vrede end mænd der
får at vide at de ikke kan køre bil, - men det viser sig åbenbart at det kan
antirygere der oplever røg! Ikke møntet på dig, "Anonym", for selvfølgelig
har du et problem.

Problemet må løses på samme måde som hvis nogen spillede højt, spiste meget
hvidløg, holdt høns på altanen eller lod vandet løbe over. Dialog og
Andelsforeningen!

/Claus

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-03-09 20:29

Den Tue, 10 Mar 2009 19:42:02 +0100 skrev Bo Mørch Mogensen:

> jeg ryger selv 40+ smøger om dagen jeg er 43 og det har jeg gjort siden
> jeg var 15 - jeg har det sgu fint

43? - ja men så er du jo stadig udødelig - og forhåbentlig har du stadig
potens til mere end "var det også dejligt for dig, skat?"

Du bliver først dødelig når du runder 55.

Nu var det jo stanken der gav anledning til dette "ramaskrig", men det
irriterer mig grænseløst at se (og høre) de patienter på vore sygehuse,
der lyder som damplokomotiver fordi de tror de ikke kan kvitte smøgerne.
En vis økonomisk betydning har det også, både for samfundet, men ikke
mindst dem selv.

Tillykke med dine gener - de er øjensynlig bedre end så mange andres.

Kan det for øvrigt være en fornøjelse at ryge 40 smøger om dagen?

---
Karl Erik.