Et tænkt emne
Fra : tr

Dato : 08-03-09 17:14

Hej..
Vi diskuterede i går flg.
Kan en person, der har en promille på over 2,0 blive taget for
spirituskørsel, hvis vedkommende ikke går ind i sin bil, men kun låser sin
bildør op.
Mvh tr

Fra : Per

Dato : 08-03-09 17:19

tr wrote:
> [...]
> Kan en person, der har en promille på over 2,0 blive taget for
> spirituskørsel, hvis vedkommende ikke går ind i sin bil, men kun

Ja, hvis der kan føres bevis for at han forsøgte at føre bilen - ellers
ikke. Bemærk ordet "forsøger" i § 53.

Men hvis det er som du skriver - så forsøger han vel heller ikke at føre
bilen - han åbner jo kun døren.

§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre
et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang,
at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 1,20
promille.8)
Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt fører eller
forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et
sådant omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.
Stk. 3. For promillekørsel straffes den, som uden at være skyldig i
spirituskørsel fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at
have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i
blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille.
Stk. 4. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren
bestemmelser om, hvilke alkoholkoncentrationer i udåndingsluften der svarer
til alkoholkoncentrationen i blodet.

mvh. Per

Fra : blue

Dato : 08-03-09 17:31

> Ja, hvis der kan føres bevis for at han forsøgte at føre bilen - ellers
> ikke. Bemærk ordet "forsøger" i § 53.
>
> Men hvis det er som du skriver - så forsøger han vel heller ikke at føre
> bilen - han åbner jo kun døren.

Det kommer jo an på, hvad hans hensigt er. At åbne døren er en nødvendig del
af at forsøge at føre bilen...

Fra : Henning

Dato : 08-03-09 18:40

On Sun, 8 Mar 2009 17:13:31 +0100, "tr" <titris@aab-net.dk.dk> wrote:

> [...]
>Kan en person, der har en promille på over 2,0 blive taget for
>spirituskørsel, hvis vedkommende ikke går ind i sin bil, men kun låser sin
Hvis han har sidder og råbt op om at nu kører han hjem - så kan man
formode han er på vej til at køre?

Fra : /Peter

Dato : 08-03-09 18:55

> Hvis han har sidder og råbt op om at nu kører han hjem - så kan man
> formode han er på vej til at køre?

Det kræver at politiet kan bevise det,

men hvad dømmses han evt. for?

Fra : alexbo

Dato : 08-03-09 18:57

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Hvis han har sidder og råbt op om at nu kører han hjem - så kan man
> formode han er på vej til at køre?

Ja, og hvis han har sagt at han lige går ud i garagen og henter krakskortet,
så må man formode at han ikke havde tænkt sig at køre nogen steder.

Men kan man dømmes for spirituskørsel i sin egen lukkede garage?
i sin åbne carport? forudsat at man ikke kommer uden for carportens
afgrænsning til indkørslen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 08-03-09 19:02

alexbo wrote:
> [...]
> nogen steder.
> Men kan man dømmes for spirituskørsel i sin egen lukkede garage?

Nej - her gælder færdelseloven ikke.

> i sin åbne carport? forudsat at man ikke kommer uden for carportens
> afgrænsning til indkørslen.

Jeg tror heller ikke færdselsloven gælder her - så nej.

*/ Per

Fra : alexbo

Dato : 08-03-09 19:30

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> Nej - her gælder færdelseloven ikke.

Næh, men påstanden kan være at man har forsøgt sprirituskørsel, at man kan
være på vej ud på et område hvor færdselsloven gælder.

Men jeg er nu enig, man skal opholde sig på et område hvor færdselsloven
gælder.

mvh
Alex Christensen

Fra : anonym

Dato : 08-03-09 21:36

alexbo skrev:
> [...]
> være på vej ud på et område hvor færdselsloven gælder.
>
> Men jeg er nu enig, man skal opholde sig på et område hvor færdselsloven

En bekendt blev dømt for at sidde i sin bil i sin egen indkørsel med en
halvtom 6pack.
Han var kørt hjem, havde handlet øl og var gået igang med øllene i bilen
i indkørslen.

Fra : tr

Dato : 09-03-09 00:01

Jeg takker for alle svarene
Mvh tr

Fra : Rene Efternavn

Dato : 09-03-09 15:53

tr <titris@aab-net.dk.dk> skrev:
>Hej..
> [...]

Uden at gå ind i juraen (har ingen forudsætning for det), så fik
jeg for mange år siden et råd af en betjent.
Hvis man efter en tur på værtshus el.lign. indser at man ikke
kan køre hjem, men har brug for at hente noget i bilen før man
tager hjem er det en rigtig god ide at bruge døren i
passagersiden. På den måde opstår der ingen misforståelser.
Ren

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-03-09 17:20

Rene Efternavn skrev:
> [...]
> tager hjem er det en rigtig god ide at bruge døren i
> passagersiden. På den måde opstår der ingen misforståelser.

Bare noget møg når det ligger i dørlommen på førerdøren

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : sluppermand

Dato : 09-03-09 16:47

On 8 Mar., 17:18, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bestemmelser om, hvilke alkoholkoncentrationer i udåndingsluften der svarer

Ikke fordi det har den store relevans i tilfælde af en kæftert på 2,0
eller derover, men når jeg skimmer retsinfo omkring færdselslovens §
53, finder jeg følgende:

"§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at
føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et
sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter
kørslen overstiger 0,50 promille, eller at alkoholkoncentrationen i
udåndingsluften under eller efter kørslen overstiger 0,25 mg pr. liter
luft.

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som fører eller
forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget
spiritus i et sådant omfang, at den pågældende ikke kan føre køretøjet
på betryggende måde."

Mvh
Kent.