Energiforbrug ved brug af stairmaster
Fra : Peter Madsen

Dato : 17-05-09 16:41

Jeg havde en grundholdning til stairmasters som var at de ikke krævede lige
så meget energi som almindelig gang på trapper. Nu er jeg imidlertid blevet
mere usikker.

Lige kort.. sådan en trappemaskine fungerer ved at der er to arme som man
kan stå på, en fod på hver. Alt afhængig af sværhedsgraden så vil sådan en
arm synke mere eller mindre hurtigt ned når man bare stiller sig på den.
meningen er så at man lægger vægten på den ene arm som synker ned mens den
anden springer op ført af en fjeder. Derefter skifter man vægten og så
synker den anden ned.

Man løfter altså ikke sit tyngdepunkt, men udfører alligevel arbejde.
Den synsvinkel jeg nu har skiftet om til er at...
hvis tyngdepunktet er stationært, så acelererer man i virkeligheden sin krop
opad med 1G. Lad os bare sige 10m/s^2.
Hvis man vejer 80 kg, så er det 80 kg*10m/s^2 = 800 N. Det er så ligegyldigt
hvor hurtigt armen går ned i den sammenhæng. Man må jo trykke de 800N for
ikke at falde nedad.
Hvis nu foden bevæger sig 30cm op og ned med pedalbevægelserne, så er det
0.3m*800N=240Nm eller 240J.

Er det ikke korrekt betragtet?

Hvis man så skal stå der og pumpe med et trin ned per sekund, så er det 240W
man skal yde.
Den energi der er lagt ind i maskinen efter et tidsrum kan så beregnes, men
hvad med kroppens effektivitet? Hvis jeg putter en joule i maskinen, hvor
meget energi skal min krop så bruge for at udføre det arbejde?

Fra : Peter Madsen

Dato : 17-05-09 16:49

> Hvis man vejer 80 kg, så er det 80 kg*10m/s^2 = 800 N. Det er så
> ligegyldigt hvor hurtigt armen går ned i den sammenhæng. Man må jo trykke
> de 800N for ikke at falde nedad.

Ja, det vil sige. Helt ligegyldigt er det ikke da man kan gå til den
yderlighed atfoden trampes ned til man har strakt ben, og først da lægger
man egentligt tryk på foden og altså ikke hele vejen nedad. Det er dog ikke
sådan det sker i praksis.

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 17-05-09 18:15

Hej
du skal vide, at man kan tage små trin og sore trin på en stepmaster.
Derudover er modstanden variabel. Så jeg tror at det bliver umuligt at
udregne energiforbrug.

Fysioterapeuten...

Fra : Peter Madsen

Dato : 17-05-09 20:26

> du skal vide, at man kan tage små trin og sore trin på en stepmaster.
> Derudover er modstanden variabel. Så jeg tror at det bliver umuligt at
> udregne energiforbrug.

Da energien er kraft ganget med distance, så vil dobbelt så mange men halvt
så høje trin give samme arbejde... afsat i maskinen.
Så kan man naturligvis tale om indenfor hvilket vinkeltinterval for ens led
ens krop er mest energieffektiv, men jeg tror ikke det er væsentligt.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-05-09 12:42

"Peter Madsen" <pm@mail.home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meningen er så at man lægger vægten på den ene arm som synker ned mens den
> anden springer op ført af en fjeder. Derefter skifter man vægten og så

Når du synker ned udfører din masse et stykke arbejde med at overvinde
pedalens modstand. Der udføres et tilsvarende arbejde med at hæve sig op
igen.
At dit tyngdepunkt forbliver i ro er ligegyldigt, der udføres et arbejde ved
at
jogge rundt på maskineriet.

> [...]
> men hvad med kroppens effektivitet? Hvis jeg putter en joule i maskinen,
> hvor meget energi skal min krop så bruge for at udføre det arbejde?

Jo - det er ikke helt ved siden af.
Det udførte arbejde er nødvendigvis ikke den energi, du selv anvender. Du
bruger
også energi ved at bevæge muskler og led, der kræves mere energi af hjerte
og lunger
etc. Hvor stor en del, det drejer sig om ved jeg ikke, det ligger sikkert
omkring
20-30% af totalen. Dine arme bruger vel også noget energi for at holde dig
på maskineriet.
Du opnår at få en del motion - derimod taber du sikkert ikke vægt, da din
appetit stiger
og du indtager en større protion energi gennem munden, end du ville uden
stepmaskine?

Per A. Hansen