Hvorfor lugter rygere?
Fra : Morten P

Dato : 16-05-09 08:04

Nogle rygere, når de har røget udenfor, lugter virkeligt stygt når de kommer
ind igen.
Andre gør ikke.

Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten?
Er der noget man kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind?
(udover at lade være)

(Også stillet i dk.forbruger, men der gik primært hetz snak i den)

Fra : Morten

Dato : 16-05-09 09:14

> [...]
>
> Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten?
> Er der noget man kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind?

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg synes at have observeret, at jo
ældre personen er og i jo flere år de har røget, jo værre er det.
Unge rygere lugter altså næsten ikke når de kommer ind, hvorimod de 50-60
årige som du siger, de kan lugte temmelig stygt.

Min mor havde det sådan fra hun vel var 50 år eller sådan (husker det ikke
præcist, måske lidt før). Vi har aldrig været glade for hendes rygning og
hun forsøgte derfor mange gange at skjule det for at undgå konflikter, men
hun fik sværre og sværre ved det - man kunne simpelthen lugte det i lang tid
efter - og det "bare ren tobakslugt".
Nå, men nu er hun heldigvisvis holdt op :)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 18-05-09 21:10

> [...]
> Unge rygere lugter altså næsten ikke når de kommer ind, hvorimod de 50-60
> årige som du siger, de kan lugte temmelig stygt.

Det lader til at andre (formentlig rygere) har misfortsået det. Det er ikke
ment som hetz. De kan jo naturligvis ikke selv lugte det. Ligesom folk der
stinker af sved eller parfume i mængder noget ud over det sædvanlige - de
lugter det heller ikke selv.

Hvis lugten sætter sig i tøjet, så burde der ikke være forskel på hvor længe
de har røget.

Og det er egenlig også ret tydeligt hvor lugten kommer fra når man kommer
tæt på både rygere, der ikke lugter så slemt igen og så dem, der lugter -
det er simpelthen deres udåndingsluft.

Ikke at jeg skal gøre mig klog på den præcise årsag, men det siger vel lidt
om hvorfor det primært er ældre rygere, der har røget i lang tid, der lugter
så forfærdeligt.

Mvh
Morten

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-05-09 05:26

On Mon, 18 May 2009 22:10:05 +0200, Morten wrote:

> Det lader til at andre (formentlig rygere) har misfortsået det. Det er ikke
> ment som hetz.

Jeg har brugt "Reconstruct thread" i min nyhedslæser for at checke, om jeg
skulle have misset nogle indlæg. Det lader ikke til at være tilfældet.

Hvem har talt/skrevet om hetz? Må man tillade sig at formode, at du selv er
"ivrig" ikke-ryger, siden du finder anledning til den bemærkning?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten

Dato : 19-05-09 07:38

> Hvem har talt/skrevet om hetz? Må man tillade sig at formode, at du selv
> er
> "ivrig" ikke-ryger, siden du finder anledning til den bemærkning?

Du kan formode al det du vil. Jeg har ikke noget imod folk udsætter sig selv
for skadelige stoffer, bare vi andre kan blive fri. Jeg er også bedøvende
ligeglad når narkomaner tager overdoser. Bare de holder deres junk for sig
selv og ikke udsætter andre for deres efterladte spøjter.

Men der er en tendens til at lige så snart man påpeger noget negativt, så
opfatter rygerne det automatisk som en hetz.
Er du et eksempel på en sådan?

Mvh
Morten

Fra : Michael Weber

Dato : 19-05-09 16:37

Morten wrote:

> [...]
> Ligesom folk der stinker af sved eller parfume i mængder noget ud
> over det sædvanlige - de lugter det heller ikke selv.

Som ryger oplever jeg det ikke som hetz.
Faktisk kunne man håbe, der kom nogle relevante forklaringer
og måske endda ligefrem løsningsforslag.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-05-09 16:09

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

> Nogle rygere, når de har røget udenfor, lugter virkeligt stygt når
> de kommer ind igen. Andre gør ikke.

Jeg troede egentlig at vi alle sammen gjorde det.

> Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten? Er der noget man
> kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind? (udover at
> lade være)

Jeg ved ikke noget, men hvis du har et passende udsnit af
hhv. lugtende og ikke-lugtende rygere at kigge på, så prøv at se på om
de inhalerer røgen eller ej, hvor meget skægvækst de mandlige af
slagsen har, og hvor langt fra filteret de skodder cigaretten.

Jeg er rimelig sikker på at du vil kunne finde en delvis korrelation
med skægget; jeg kan ihvertfald slipp af med en del bebrejdelser, hvis
jeg giver det en grundig afvaskning.

--
/Wegge

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-09 01:14

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg er rimelig sikker på at du vil kunne finde en delvis korrelation
> med skægget; jeg kan ihvertfald slipp af med en del bebrejdelser, hvis

Hysteriske, overtroiske husmødre besmykkede rengøringsindsats med lånte
videnskabelige fjer, indtil kolera og kloakerings fremskridt beviste at
lugt aldrig skaber sygdom..
Kun når drikkevand er meget beskidt medfører det smitte - ikke ved at det
lugter.
Tobakkens duftstoffer og sygdomsfremkaldende indhold er godt kortlagt og
også her er der på INGEN MÅDE NOGET OVERLAP.

Os der tager afslappet på lugt er pionerer i kampen for rationel brug af
naturvidenskab.

Den elektroniske cigaret er uden duft og uden sundhedsfare, men det
skyldes kun at de intolerante tobakshadere skal tilgodeses.
Haderne er skadedyr i stil med tamilfolket, der opfandt selvmordsbomben,
og som nu - uden folkemord - rammes af et fortjent og totalt nederlag
Skadedyrene vil i fremtiden ikke få mange børn. Tobakshadernes psykiske
problemer kan få samme resultat, for det er lettest at blvie gravid når
man er et harmonisk menneske.

Fra : Max

Dato : 20-05-09 06:51

Hej Anders

> Jeg troede egentlig at vi alle sammen gjorde det.

Det gør i også.

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 17-05-09 11:27

Morten P:

> [...]
>
>Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten?
>Er der noget man kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind?

Een parameter må være, hvor længe de bliver derude. Lad være at tage
dem ind for tidligt.

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-09 01:28

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Morten P:

> Een parameter må være, hvor længe de bliver derude. Lad være at tage
> dem ind for tidligt.

Et forkrøblet menneskesyn får tobakshadere til at ville manipulere med
medborgere og opererer med at tage dem ind og ud for tidlig og for sent.

Selvfølgelig vil vinter betyde at rygeres opholder sig ultra-kort
udendørs.
Og jo kortere tid, jo mindre adsorbtion og absorbtion af duftstoffer til
tekstilfibre

Der er ikke videnskabeligt bevis på at rygning er skadeligt - fremfør diit
logiske ræsonement hvis du tror på lægeovertroen, og jeg skal præciere
fejl i den logiske kæde. Der er mange parametre, der ikke er taget højde
for i den popsmarte propaganda.Læs Tage Voss uimodsigelige skriverier
Også Lone Skokoza har totalt nedgjort de velmenernes fup-videnskab

Fra : N. Foldager

Dato : 22-05-09 07:50

Bo Warming:

>Der er ikke videnskabeligt bevis på at rygning er skadeligt

Der er massive beviser. Kronisk bronkitis er en regulært sjælden
sygdom blandt ikke-rygere; og meget almindelig blandt rygere.

Hvis du ikke kan klare at gå i litteraturen, så besøg i det mindste et
par intensiv afdelinger.

> Læs Tage Voss uimodsigelige skriverier

Tage Voss har ikke forsket i området. Han var betalt af
tobaksindustrien. Og har været meget tavs om emnet, siden det blev
kendt.

Niels Foldager

Fra : Rado

Dato : 22-05-09 19:33

On Fri, 22 May 2009 08:50:09 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

>Bo Warming:

>Der er massive beviser. Kronisk bronkitis er en regulært sjælden
>sygdom blandt ikke-rygere; og meget almindelig blandt rygere.

Det er nok ikke decideret sundt at suge røg ned i lungerne hele tiden
(selvom det vel ikke kan udelukkes at kroppen kan tilpasse sig det som
med alt muligt andet), men spørgsmålet er nok hvad der er mest
skadeligt: rygningen selv eller den udbredte ide at rygning er
skadeligt. Jeg tror man skyder sig selv i foden med alle de advarsler
man sætter på cigaretpakkerne - medmindre de får folk til helt at
holde op gør de kun evt. ondt værre. Se noceboeffekten:

"A nocebo (Latin for "I will harm") is something that should be
ineffective but which causes symptoms of ill health. A nocebo effect
is an ill effect caused by the suggestion or belief that something is
harmful."

"Japanese researchers tested 57 high school boys for their sensitivity
to allergens. The boys filled out questionnaires about past
experiences with plants, including lacquer trees, which can cause
itchy rashes much as poison oak and poison ivy do. Boys who reported
having severe reactions to the poisonous trees were blindfolded.
Researchers brushed one arm with leaves from a lacquer tree but told
the boys they were chestnut tree leaves. The scientists stroked the
other arm with chestnut tree leaves but said the foliage came from a
lacquer tree. Within minutes the arm the boys believed to have been
exposed to the poisonous tree began to react, turning red and
developing a bumpy, itchy rash. In most cases the arm that had contact
with the actual poison did not react."

http://www.skepdic.com/nocebo.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A2709-2002Apr29?language=printer

Hvis rygning var årsag til lungekræft, burde alle der røg en vis
mængde få sygdommen. Det er langt fra tilfældet, der findes folk der
ryger som skorstene hele livet uden at få hverken lungekræft eller
andre lungesygdomme. Et eksempel er George Ohsawa der var professor i
medicin, han kæderøg bogstaveligt talt hele livet igennem for at
demonstrere at rygning var harmløst. Han blev 73 så vidt jeg husker og
havde aldrig nogensinde problemer med lungerne.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : N. Foldager

Dato : 22-05-09 22:38

Rado:

>Det er nok ikke decideret sundt at suge røg ned i lungerne hele tiden
>(selvom det vel ikke kan udelukkes at kroppen kan tilpasse sig det som
>med alt muligt andet),...

Jo, det kan afvises.

> ... men spørgsmålet er nok hvad der er mest
>skadeligt: rygningen selv eller den udbredte ide at rygning er
>skadeligt.

Rygning er mest skadeligt.

> Jeg tror man skyder sig selv i foden med alle de advarsler
>man sætter på cigaretpakkerne - medmindre de får folk til helt at
>holde op gør de kun evt. ondt værre. Se noceboeffekten:

Det er også intentionen, at de skal holde helt op.

>Hvis rygning var årsag til lungekræft, burde alle der røg en vis
>mængde få sygdommen.

Sikke noget sludder.

> Det er langt fra tilfældet, der findes folk der
>ryger som skorstene hele livet uden at få hverken lungekræft eller
>andre lungesygdomme.

Det er de færreste, der slipper for "andre lungesygdomme".

Hvorfor blev han kun 73?

Mvh
Niels Foldager

Fra : Emil

Dato : 17-05-09 14:34

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Nogle rygere, når de har røget udenfor, lugter virkeligt stygt når de kommer
>ind igen.
>Andre gør ikke.
>
>Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten?

Jeg har haft "fornøjelsen" ved at halvdelen af mit hus brændte ned.
Den anden halvdel blev kraftigt røg- og sodskadet. Jeg har konstateret
følgende ang. røglugt:

Tøj på samme bøjlestang havde opsuget røglugten forskelligt, afhængigt
af hvad tøjet var lavet af.
Noget skulle gennem en kraftig omgang grundrens og derefter behandles
med et lugtrenoveringsmiddel og mere end halvdelen måtte gennem en
ozonbehandling for at blive lugtfrit.
(Det meste blev dog efterfølgende kasseret, da sod og tjærepartikler
havde misfarvet tøjet).

Da ozonkoncentrationen skal være så høj at den er sundhedsskadelig
(vand i lungerne), og behandlingstiden typisk er 16 timer, kan det
ikke bruges i dagligdagen, tordenvejr eller ej.

Læder optager kun lugten i meget begrænset mængde, og fjernes let ved
normal rengøring.

Fugt gør røglugten mere intens, og svinger for det samme forurenede
stykke tøj i takt med luftfugtigheden.

>Er der noget man kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind?
>(udover at lade være)

Ja, der kan købes nogle specielle rygerjakker, som er uimotagelige for
røglugten og som beskytter tøjet. Jeg ved ikke om de har hætter til
beskyttelse af håret.

Herudover kan hænder, ansigt og mundhulen skylles i et middel som
indeholder citrusolier, som river røglugten med sig når den skylles af
igen.
Citrusolier er et ef de virksomme stoffer i lugtrenoveringsmidler, og
duften af citrus forsvinder let ved en enkel normal vask.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-05-09 16:11

On Sat, 16 May 2009 09:04:06 +0200, Morten P wrote:

> [...]
>
> Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten?
> Er der noget man kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind?

Mon ikke det kommer an på hvad og hvor meget der er at hænge fast i? Jeg
vil tro, at en person der lige har børstet tænder og tunge ikke lugter så
meget, som en der har spist og drukket for nyligt og derfor både har en
slimet belægning på tungen og en kraftig spytproduktion.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : kazai süssbaum

Dato : 21-05-09 10:59

Morten P wrote:
> [...]
>
> Er der forskel på sommer og vinter mht. lugten?
> Er der noget man kan gøre ved den så de ikke lugter når de kommer ind?

Det er kendt at tobaksrøg (bl.a.) tilsyrer organismen (kroppen) og at den
således har en effekt på fordøjelses-processer, hvor lugtende metabolske
affaldsstoffer skal ud.

Folk som spiser mange mejeriprodukter eller meget kød kan også have en
karateristisk lugt. Vegetarer sveder (og lufter) normalt ikke som
kødspisere, f.x.

Fra : Max

Dato : 21-05-09 15:27

Hej kazai

> Folk som spiser mange mejeriprodukter eller meget kød kan også have en
> karateristisk lugt. Vegetarer sveder (og lufter) normalt ikke som
> kødspisere, f.x.

Bare giv disse vegetare noget hvidløg, så er der balance
i tingene igen :)

--
Mvh Max