hjælp til lininger
Fra : Dal

Dato : 13-05-09 19:20

Kan I hjælpe med lidt udregning til disse ?

5X - X = 240

3X + 3X = 180

180 = a + a + b + b
b = 2a

/dal

Fra : Ivar

Dato : 13-05-09 19:33

Dal skrev:

> Kan I hjælpe med lidt udregning til disse ?

Prøv at komme med dit bud, på hvordan det skal gøres
Så kan vi fortælle, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert

Ivar Magnusson

Fra : Dal

Dato : 13-05-09 19:52

"Dal" <fup@ogfidus.com> skrev i en meddelelse
> Kan I hjælpe med lidt udregning til disse ?
>
> 5X - X = 240
>

> 3X + 3X = 180
>

> 180 = a + a + b + b
> b = 2a
>

> /dal

5x - x = 240
5x = 240 + x
x = (240 + x)/5
hænger fast

3x + 3x = 180
3x = 180 - 3x
x = (180 - 3x)/3
x = 60 - x
arh.. hænger fast

180 = a +a +b+b
180 = a +a +2a + 2a
slut ?

/dal

Fra : Ivar

Dato : 13-05-09 20:06

Dal skrev:

> 5x - x = 240
> 5x = 240 + x
> x = (240 + x)/5
> hænger fast

5x - x er det samme som 4x, altså linje nummer to er

4x = 240

Så ved du hvad 4x er, så skal du bare finde ud af hvad 1x er.
1x er jo det samme som blot at skrive x

> 3x + 3x = 180
> 3x = 180 - 3x
> x = (180 - 3x)/3
> x = 60 - x
> arh.. hænger fast

Du starter igen forkert, 3x + 3x er det samme som 6x
linje nummer to er altså:

6x = 180

> 180 = a +a +b+b
> 180 = a +a +2a + 2a
> slut ?

Nej, så skal du lægge alle a sammen, ligesom i de andre opgaver.

Ivar Magnusson

Fra : Dal

Dato : 13-05-09 21:37

for fan... nå I nu skriver det kan jeg da godt se det....

x = 240/4
x = 60

x = 180/6
x = 30

a = 180 /6
a = 30

b = 60

Fra : Dal

Dato : 13-05-09 21:38

Tak......

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-09 20:15

Dal skrev:

> 5x - x = 240
> 5x = 240 + x

Grundprincippet over alle andre er at den ubekendte skal isoleres
på den ene side af lighedstegnet. Vi vil jo gerne frem til noget
a la

   x = 7

Din operation fjerner os fra målet. Udregn i stedet (5x-x) og i
den anden ligning (3x + 3x)

--
Bertel

Fra : Glenn

Dato : 13-05-09 20:07

Dal wrote:
> Kan I hjælpe med lidt udregning til disse ?
>
> 5X - X = 240
>

> 3X + 3X = 180
>

> 180 = a + a + b + b
> b = 2a