Bar Abbas (Fars søn)
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-04-09 09:05

8547 <news:49b65da4$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/008178fa6fdf7f87>

> Kirkens medlemmers status i verden, generelt set:
>
> Vi kristne er IKKE en del af verden. Vi er købt ud (løskøbt) af Kristus
> Jesus. Men vi er fortsat i verden. Og formålet hermed er at videreformidle
> de Gode-nyheder (The Gospel of Jesus Christ), at der er en Gud, som
> *fortsat* elsker os (og vil hjælpe os), endskønt vi mennesker vendte Ham
> ryggen og med vores synd (symbolsk) henrettede Ham på Golghatas kors
> (Hebr. 6,6)

Samt ...

7956 <news:g9qure$1tg1$1@newsbin.cybercity.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/7939dd953d68d5fa>

> Det er det mest ubehagelige for os mennesker at skulle se i øjnene, at man
> har myrdet, henrettet sin Gud og Skaber !!!
[ ... ]

I andagtsteksten for i dag fra <www.blr.dk> nævnes en ny side af dette i
billedsprogstalen:

=== citat start ===

Onsdag 8. april (2009)

Luk 23,13-25

(Jesus anklages og dømmes til døden)

... og til sidst gav Pilatus efter for deres krav
ved at dømme Jesus til døden, sådan som de forlangte.
Han løslod Barabbas, manden, der var fængslet for
oprør og mord, ...

Der er ikke meget rygrad i Pilatus.

Han står med en skyldig og en uskyldig.

Imidlertid lader han sig forlede af folkestemningen til at lade disse to
bytte plads, så den uskyldige træder i den skyldiges sted, og den skyldige
frigives.

Hvad Pilatus ikke ved er, at han derved kommer til at vise hele verden, hvad
der var målet med Jesu liv; hvad det betyder for Jesus at nå målet i
Jerusalem.

Det er netop for at træde i synderes sted.

Barabbas er et hebraisk navn (Bar = søn, Abbas = fars) og betyder "Fars
Søn".

Jesus dømmes i stedet for "Fars Søn".

"Fars Søn" er egentlig et temmelig uklart navn i en verden, hvor netop
navnet havde stor betydning for identitet og sammenhæng i forhold til sig
selv og sine omgivelser.

Barabbas er ikke noget bestemt.

"Fars Søn" er ret så anonymt og ret så alment og kan i princippet omfatte
ethvert menneske.

Hele sagsforløbet viser os altså, at Jesus indtager det skyldige menneskes
plads.

Det er dog nødvendigt, at vi indser, at vi er en Barabbas: en skyldig og
derfor retfærdigt dømt til straf.

Indser vi ikke det, er der ingen plads for Jesus at indtage.

[ ... ]

=== citat slut ====

('Abba' er et aramaisk ord, som betyder "fader", se fx. Rom. 8,15.)

Adam var (også ligesom Jesus) ...

1840 <news:VM9fc.141930$jf4.7508676@news000.worldonline.dk>

> Mennesket-Jesus (bemærk venligst mit ordvalg), født af Maria, kalder
> Paulus "den anden Adam" (se 1.Kor.15,45.47).
> Akkurart som Adam-no-1 er *søn af Gud* (Lukas 3,38), således ...

.... Fars søn.

Og derved kædes de 2 billedsprogstaler sammen til en historie ...

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 8662 <news:49d8d82f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8663