Trompet
Fra : Ukendt

Dato : 23-04-09 13:24

Hej Gruppe

Jeg har besluttet mig for at lære mig at spille trompet, men jeg synes ikke
rigtig jeg kan finde noget på nettet.
Ok, jeg kunne selvfølgelig tage undervisning, men der må være en lettere
måde. Jeg har lært mig selv de fleste andre instrumenter med lidt hjælp, så
mon ikke dette også kan lade sig gøre på messingblæsere?

Er der nogen der kender disse DVD'er:
http://musikinstrumenter.net/shop/blaeseinstrumenter-35c1.html

Andre links på nettet som kunne være gode at blive klog af, specielt med
hensyn til teknik og blæseteknik?

På forhånd tak
Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-04-09 16:48

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Andre links på nettet som kunne være gode at blive klog af, specielt med
> hensyn til teknik og blæseteknik?
>
> På forhånd tak Alex
´
Jeg bliver helt glad over din interesse for trompet-blæseri. Det instrument
kan lyde så fantastik. Da det vist er ret nyt at du er begyndt at
interessere dig fopr trompet, vil det glæde mig hvis jeg kan hjælpe dig med
et par links.

Europas nok mest populære trompet-blæser er jo Walter Schoz. og jeg synes
lige jeg vil give dig et link en en af hans fantastiske stykker musik her.
http://www.youtube.com/watch?v=Ti_uY1gZ7A4

Nu ved jeg ikke om du i forvejen ved en masse om trompet-blæsere, så kan det
jo godt være du tænker at han da ikke er den populæreste. Dertil vil jeg
sige; ok, det kan så godt være at nogenm vil mene atdet er Stefan Mross. Han
blæser jo bare ikke så meget på trompet længere. Han har jo nok at gøre med
sit IMMER WIEDER SONNTAGS. Men han giver da et nummer engang i mellem. Her
giver han et rigtigt godt nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=DEtPEjVrk-k&feature=related

Hilsen Åge

Ps. Held og lykke med en evt.karriere indenfor den gode folkelige musik

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-04-09 18:18

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at interessere dig fopr trompet, vil det glæde mig hvis jeg kan hjælpe dig

Hvorfor skal alting drejes over på slagermusik. Kan du ikke nøjes med at
svare på indlæg du har en interesse i?

- Martin

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-04-09 06:47

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor skal alting drejes over på slagermusik. Kan du ikke nøjes med at
> svare på indlæg du har en interesse i?
>
> - Martin

Hvorfor drejer du alting over på slagermusik. Kan du ikke nøjes med at svare
på indlæg du har en interesse i, i stedet for al det pjat.
Her taler vi om trompetister, som Alex kan hente inspiration fra. Hvis du
vil diskutere slagermusik så lav en ny tråd

Hilsen Åge

Fra : jo

Dato : 23-04-09 20:56

> [...]
> http://musikinstrumenter.net/shop/blaeseinstrumenter-35c1.html
>
> Andre links på nettet som kunne være gode at blive klog af, specielt med

Der er nogen DVD'er på Frederiksberg bibliotek, hvis du ikke bor i nærheden
kan du få dit bibliotek til at henten dem hjem

bl.a. Play Trumpet Today og Trumpet, I Love the Trumpet

Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 07:42

"jo" <xxxx@dkx> wrote in message

> Der er nogen DVD'er på Frederiksberg bibliotek, hvis du ikke bor i
> nærheden kan du få dit bibliotek til at henten dem hjem
>
> bl.a. Play Trumpet Today og Trumpet, I Love the Trumpet

Har du prøvet disse DVD'er? Jeg efterlyser lidt om det kan betale sig at
bruge tid på det medie, eller om det bare er i gang med nodepapir og hårdt
arbejde fra bunden.

Anyway, jeg kom til at browse lidt i mine yndlingstrompetister, og der er
godt nok lang vej op til disse sublime kunstnere. Ambitionsniveauet er pænt
langt under dette, men derfor vil jeg da gerne dele dem med I andre:

Miles Davis: http://www.youtube.com/watch?v=f4AJ2Z-lhoM
Palle Mikkelborg: http://www.youtube.com/watch?v=gCbwavpFwJo
Dizzy Gillespie: http://www.youtube.com/watch?v=VxDG2PwSlIU
Maurice Andre: http://www.youtube.com/watch?v=5CisBjYHEQU

Det er altid dejligt at nyde hvor flot det kan gøres.

Enjoy :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-04-09 17:16

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> Ok, jeg kunne selvfølgelig tage undervisning, men der må være en lettere
> måde. Jeg har lært mig selv de fleste andre instrumenter med lidt hjælp, så
> mon ikke dette også kan lade sig gøre på messingblæsere?

Naturligvis. Grundlæggende er teknikken blot at jo højere tonen skal
være, jo mere skal læberne presses sammen. Og så skal man bruge
mavemusklerne og ikke blæse kinderne op. Hvordan fingrene skal
placeres kan man f.eks. se her:
http://www.trumpetstudio.com/scales/Allfinger.pdf

Så er det bare at advare naboerne og gå i gang. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 07:31

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> være, jo mere skal læberne presses sammen. Og så skal man bruge
> mavemusklerne og ikke blæse kinderne op. Hvordan fingrene skal

Jeg synes bare det ser så let ud for dem der kan det, sammenlignet med hvor
svært jeg synes det er at tage de høje toner. Men det kan selvfølgelig lige
så godt skyldes manglende manglende træning af de involverede muskler, som
forkert teknik.
Tak for linket :)

> Så er det bare at advare naboerne og gå i gang. :)

Jeg har tolerante naboer der ikke brokker sig over et rockband der øver i
min kælder, så mon ikke de kan abstrahere fra lidt trompet?

/Alex

Fra : Allan

Dato : 24-04-09 07:42

Hej Alex,

Hvor i landet bor du?
Måske jeg kender nogen i din nærhed der kunne lære dig de grundlæggende
teknikker.
For at få rutine findes der også div. orkestere hvor man kan spille med.

Hvis det nu havde Tuba kunne jeg da godt have hjulpet, har da truttet på den
i 25år.

/Allan

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 08:45

"Allan" <ingen_lorte_mails_allan@copenhagenguitars.dk> wrote in message

> Hvor i landet bor du?
> Måske jeg kender nogen i din nærhed der kunne lære dig de grundlæggende
> teknikker.

Jeg bor syd for Århus

> For at få rutine findes der også div. orkestere hvor man kan spille med.

Det har jeg ikke tiden til. Det er langt mere end jeg vil investere i
"projektet". Jeg vil bare kunne tage en trompet, og spille nogle melodier
nogenlunde rent, ikke helt oppe på samspilniveau.

> Hvis det nu havde Tuba kunne jeg da godt have hjulpet, har da truttet på
> den i 25år.

Se så kunne det være at naboernes tålmidighed udløb, når musikken kunne ses
i deres kaffekopper på terrassen :)

/Alex