Har netop spist på Sønderho Kro på Fanø. Lokaliteterne var ualmindeligt
hyggelige og specielle, men det samlede indtryk lader en del tilbage at
ønske:
Vi bestilte en tre-retters menu ud af menukortets i alt otte retter. En
tre-retters koster 460,- stigende til 800,- for alle otte retter. Dertil
valgte vi den tilhørende vinmenu til 355,- pro persona. Vinmenuen inkluderer
en aperitif samt ét glas vin pr. ret. Til hovedret desuden én opfyldning.
Vi var to, og vi valgte begge følgende:
- Jomfruhummer, mango, ramsløg & nigellafrø
- Marsklam, timian fondue, aubergine-kompot & langtidsbagt tomat
- 3 små "æg" med chokolade & appelsin
Der blev stillet et fad med to slags brød og lidt dyppelse (bl.a. pesto)
ind. Det var OK uden at være prangende. Aperitif'en var noget
fersken-mousserende-noget. Ordinært.
Første, store overraskelse fik vi ved forretten, hvor den ikke særligt fikse
ekspeditrice (eller hvad pokker, man kalder sådan én på små 200 kg i ufiks
beklædning) brillerede ved - med sin egen klør fem - at flytte rundt på
brødet på min ledsagers tallerken, så der blev plads til tallerkenen med
forretten. Vi håbede begge, at personalet ikke havde problemer med
håndvaskning efter toiletbesøg. Anden, store overraskelse fik vi, da vi fik
besked om, at forretten forresten var lavet om til havtaskekæbe med én
diminutiv jomfruhummerhale serveret på en risotto. Dertil en ganske
udmærket, halvtør gewürtstraminer fra Mosel. Ramsløg kunen vi ikke smage,
selvom krofatter insisterede på, at der var benyttet ramsløg i risottoen.
Rimelig forret, men overhovedet ikke dét, vi bestilte. Helt utilgiveligt, at
personalet begynder at rage på gæsternes mad ved bordet.
Nå. Så kom hovedretten. Den bestod af de lovede ingredienser, og var
rimelig. Kødet var rigtigt fint og velstegt, men tilbehøret under middel.
Den langtidsbagte tomat (ja, der var én halv cocktailtomat pr. tallerken)
var pivende sur og tæt på uspiselig. Der var tydeligvis brugt allerbilligste
udgave af en hollandsk drivhustomat eller sådan noget. Dertil et glas
typisk, californisk rødvin, der matchede fint. Jeg drak det meste af mit
glas rødvin undervejs, og sad længe og ventede på, at nogen kom forbi med en
automatisk opfyldning. Jeg overvejede at praje personalet, men undlod, da
jeg finder det urimeligt, at jeg skal sidde dér og selv tage initiativ til
noget, der bare skal fungere pr. automatik.
Forresten blev det forsøgt mindst tre gange at fjerne min ledsagers
hvidvinsglas (der var 2/3 fuldt) på trods af protest hver gang. Personalet
skal for pokker ikke blande sig i, om man ønsker at drikke sin hvidvin
senere.
Nå, nu var det tid til desserten. Krofatter kom ind og skænkede et glas
fransk, muscat-baseret hvidvin op samtidig med, at han undskyldte, at der
ikke var blevet genopfyldt rødvin under hovedretten - så det gjorde han
lige, nu han alligevel var ved bordet. Genopfyldningen bestod i en sjat og
var ikke tæt på at være en genopfyldning.
Desserten bestod af et "æg" af lys chokolade med én eller anden slags
granité inden i. "Skallen" var alt for tyk og chokoladen ringe. Isen inden i
var ok. Dertil et "æg" af mørk chokolademousse samt et "æg" af hvid
chokolademousse. Disse to æg bar også præg af, at der var benyttet billig
chokolade. Som en lille "ekstragevinst" stod et højt snapseglas med
"panacotta" midt på tallerkenen. Der var ikke nogen ske ved bordet, der
kunne benyttes til at grave denne "panacotta" ud. Nå, vi fik fat i
personalet og fik udleveret et par teskeer. Massen i snapseglasset havde
garanteret aldrig set skyggen af fløde. Vinen dertil var uden tyngde og
totalt undermatchet den kraftigt smagende chokolade.
Mens vi ventede på desserten, studerede vi bordet lidt nærmere. Der var lagt
tre små duge på, hvoraf de to vendte på vrangen med etiket opad og alt
muligt. Da vi løftede i dem, fremgik det tydeligt, hvorfor de var vendt om:
De var møgbeskidte og plettede
Summa summarum: Til en pris på 1.700,- for en tre-retters menu til to
personer (inkl. en begrænset mængde vin) forventer jeg et vist bundniveau og
et minimum af professionalisme hos personalet. Søndeho Kro virker som et
sted, der forsøger at bilde gæsterne ind, at stedet har et andet niveau end
det reelle. Havde prisen været det halve, havde jeg muligvis spist der en
anden gang. Nu føler jeg mig bare lidt til grin og fanget i en
"turistfælde", selvom omgivelserne var tæt på exceptionelle.
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.