Hvordan anmelder man en film?
Fra : Kert Rats

Dato : 28-04-09 10:55

Jeg skal anmelde en film meget snart, og jeg er lidt uklar på, hvilke ting
man bør have med i en anmeldelse.

Mon der findes en slags skabelon for at anmelde en film?

Findes der på nettet anvisninger til, hvordan man bør anmelde en film?

Hvordan plejer I at anmelde en film?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : "B. Sørensen"

Dato : 28-04-09 12:02

Kert Rats skrev:
> [...]
>
> Mon der findes en slags skabelon for at anmelde en film?
>
> Findes der på nettet anvisninger til, hvordan man bør anmelde en film?

Kan du mon bruge denne side til noget?

http://www.ekkofilm.dk/filmiskolen.asp?table=filmiskolen&nid=4&id=51

Hilsen
B. Sørensen

Fra : Vidal

Dato : 28-04-09 12:05

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=writing+film+reviews&revid=404522774&ei=pOL2ScfeOc2ZjAe8g6S8DA&sa=X&oi=revisions_inline&resnum=0&ct=broad-revision&cd=1

Fra : Kim2000

Dato : 28-04-09 15:21

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mon der findes en slags skabelon for at anmelde en film?
>
> Findes der på nettet anvisninger til, hvordan man bør anmelde en film?

Meget enkelt skriv hvad filmens tema er og derefter hvad du selv synes om
filmen.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-04-09 20:15

Kim2000 escribió:
> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Meget enkelt skriv hvad filmens tema er og derefter hvad du selv synes om
> filmen.

Ja, en af fordommene om anmelderi - eller kunstkritik - er at det /ikke
er andet end/ anmelderens personlige synspunkt, "da smag og behag som
bekendt er forskelligt".

Fra : Naess

Dato : 29-04-09 16:00

> Jeg skal anmelde en film meget snart, og jeg er lidt uklar på, hvilke ting
> man bør have med i en anmeldelse.

Hejsa,

Jeg har aldrig anmeldt en film, i hvert fald ikke offentligt, men jeg kan
fortælle dig hvordan en saglig filmanmeldelse i mine øjne bør være.

En kort beskrivelse af filmen's personer og handling uden spoilers samt
hvordan filmen er skruet sammen. Jeg er overhovedet ikke interesseret i din
egen personlige mening fordi smag kan diskuteres i al evighed og en god
filmanmeldelse fortæller efter min mening hvad man som biografgænger kan
forvente af en given film.
--

Hilsen / Regards
Kevin Naess

56 02'02,56 N, 12 36'16,24 E
http://www.pbase.com/naess
Test your Firewall and PC security :
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-04-09 16:15

Naess wrote:

> [...]
> al evighed og en god filmanmeldelse fortæller efter min mening hvad
> man som biografgænger kan forvente af en given film.

Det, du beskriver, er ikke en anmeldelse, men et referat. Med den teknik kan
du måske blive forfatter af omslagstekter til dvd'er, men ikke anmelder.

Per V
--
Vær god ved politiet!
http://www.new.facebook.com/ext/share.php?sid=73289081718&h=XDpTj&u=Lj8oV&ref=nf

Fra : Naess

Dato : 29-04-09 19:12

> Det, du beskriver, er ikke en anmeldelse, men et referat. Med den teknik
> kan du måske blive forfatter af omslagstekter til dvd'er, men ikke
> anmelder.

Puds brillerne og læs "uden spoilers" i mit første indlæg.

Et referat fortæller som regel hvordan mødet ender.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 29-04-09 19:42

Naess escribió:

> Puds brillerne og læs "uden spoilers" i mit første indlæg.

Det svarer stadig til omslagsteksterne, som oftest heller ikke
indeholder store spoilers. Og har ikke noget med filmkritik at gøre.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-04-09 22:00

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Det svarer stadig til omslagsteksterne, som oftest heller ikke
> indeholder store spoilers. Og har ikke noget med filmkritik at gøre.

Netop. En anmeldelse skal indeholde meninger, ellers giver den ingen mening.

Per V

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-04-09 22:09

> Netop. En anmeldelse skal indeholde meninger, ellers giver den ingen mening.

Jeg er enig. Af samme grund skal du ikke prøve at være objektiv for det
kan og skal du ikke være.

Dermed ikke sagt, at du kan vurdere filmen i forhold til genre eller at
du hader sort/hvide film og elsker film med eksplosioner. Det kan du
sagtens og en læser vil stadig få en god idé om, hvad man kan forvente
af filmen, hvis anmeldelsen ellers er skruet ordentligt sammen.

Mark

Fra : Naess

Dato : 30-04-09 16:10

> Det svarer stadig til omslagsteksterne, som oftest heller ikke indeholder
> store spoilers. Og har ikke noget med filmkritik at gøre.

Jeg var netop omhyggelig med at afslutte mit første indlæg med at skrive "en
god filmanmeldelse fortæller efter min mening hvad man som biografgænger kan
forvente af en given film".

Når man fortæller hvad andre kan forvente af en given oplevelse - film,
udstilling, danseshow, ferierejse etc., er kritik absolut en betingelse. Min
pointe er, at en filmanmeldelse ikke må farves totalt af personlig
smag/mening og dermed gøres usaglig som hvis man feks. erklærer "Schindlers
Liste" for elendig fordi man ikke kan fordrage S/H film eller synet af
underernæret jøder.

Kun en god anmelder behersker i sproget denne hårfine balance mellem saglig
kritik og personlige meninger.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-05-09 02:08

Naess escribió:

> Kun en god anmelder behersker i sproget denne hårfine balance mellem saglig
> kritik og personlige meninger.

Vi kan godt blive enige om at det ikke bare handler om at slynge en
mening ud, men jeg synes ikke så meget at problemet er dårlige anmeldere.

Det er ofte læserne af anmeldelsen som ikke forstår at saglig kritik
berettiger et synspunkt - eller en smagsdom. Det væsentlige er at
kriterierne for dommen fremgår, og at de er saglige. Så gør det ikke så
meget om man er enig i konklusionen eller ej, man vil stadig få noget ud
af anmeldelsen.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-05-09 08:45

> [...]
> kriterierne for dommen fremgår, og at de er saglige. Så gør det ikke
> så meget om man er enig i konklusionen eller ej, man vil stadig få

Kort sagt: Hvis du synes, det er en lortefilm, så skriv det - men ikke uden
også at skrive, HVORFOR du synes, det er en lortefilm!

Per V

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-05-09 14:19

Per Vadmand escribió:

> Kort sagt: Hvis du synes, det er en lortefilm, så skriv det - men ikke uden
> også at skrive, HVORFOR du synes, det er en lortefilm!

Argumenterne for at det er en lortefilm skal også være saglige (ikke det
samme som objektive).

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-04-09 03:54

Kert Rats wrote:
> Jeg skal anmelde en film meget snart, og jeg er lidt uklar på, hvilke ting
> man bør have med i en anmeldelse.

Bl.a. det faktum at det er en film. Det irriterer mig ofte lidt, når jeg
læser anmeldelser i Fantastiks medlemsblad "Himmelskibet", at der ikke
står angivet hvilket medie der er tale om, altså film, TV-serie, bog
eller tegneserie.

Andre nyttige oplysninger er filmens længde, og prisen den er købt til
eller som kan købes til hvis det er en DVD (er det en biffilm så er det
lidt ligemeget). Er det en DVD, så husk også regionsnummer, og gerne
hvorvidt der er danske eller engelske undertekste, og om der er
kommentatorlydspor.

Desuden væsentlige skuespillere (hovedrollerne, samt hvis der er meget
kendte folk i biroller, hvor kendthed selvfølgelig afhænger af
målgruppen; i en Star Trek-kontekst er eksempelvis Brent Spiner meget
kendt), og ikke mindst filmens genre. Altså ikke om det er science
fiction, for det gætter jeg på at det er, men om det er action,
thriller, drama, krimi, romantisk, eller hvad. Det har ofte stor
betydning; selv er jeg begyndt at gå i en stor bue uden om drama-genren,
efter at det er gået op for mig at jeg bare ikke *gider* den slags.
Uanset hvor gode special effects'ne er.

> Mon der findes en slags skabelon for at anmelde en film?
>
> Findes der på nettet anvisninger til, hvordan man bør anmelde en film?

Prøv at læse nogle filmanmeldelser.

> Hvordan plejer I at anmelde en film?

Jeg har aldrig anmeldt en eneste film.

> Glæder mig meget til at høre fra jer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kert Rats

Dato : 02-05-09 01:42

> [...]
>
> Mon der findes en slags skabelon for at anmelde en film?
>
> Findes der på nettet anvisninger til, hvordan man bør anmelde en film?

Mange tak for alle tilbagemeldinger. Det har været berigende for mig at læse
dem.
Nu mangler jeg bare at se den film, jeg skal anmelde - og så skrive
anmeldelsen. Det bliver en spændende opgave for mig!

Venligst

Kert Rats

Fra : Zeki

Dato : 02-05-09 09:30

> Nu mangler jeg bare at se den film, jeg skal anmelde - og så skrive
> anmeldelsen.

Hvad er det for én?

Fra : Kert Rats

Dato : 03-05-09 07:52

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det for én?

Jeg skal anmelde den nye Star Trek-film, der har titlen Star Trek. Filmen
har premiere den 8. maj.
Anmeldelsen vil kunne læses i Subspace, medlemsbladet for trekkies.dk, der
udkommer medio juni.
trekkies.dk er den danske Star Trek-forening med ca. 450 medlemmer. Se på
www.trekkies.dk.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kim2000

Dato : 03-05-09 10:44

> [...]
> udkommer medio juni.
> trekkies.dk er den danske Star Trek-forening med ca. 450 medlemmer. Se på

Er det i Danmark d. 8/5?

Og nu da vi kender titlen, så ville jeg i en anmeldelse tage det
udgangspunkt at man er tilhænger af universet. Fx var der flere, syntes
StarTrek Enterprise serien var en dårlig sci-fi serie, men spurgte man så
StarTrek fans, ja så var det andre toner. Hvis man hader sci-fi og StarTrek
så vil den ny film jo næsten per definition være dårlig, upåagtet af at den
måske netop er et mesterværk for dem, som filmen henvender sig til.

Som eksempel kan jeg nævne at Doom i Politiken (mener jeg) blev kaldt en
elendig og håbløs actionfilm, mens min påstand er at fans af spillet og af
sci-fi og gys film, fik præcis alt det man kunne forvente og alt det man
havde bedt om.

Fra : Kert Rats

Dato : 03-05-09 13:49

> [...]
> sci-fi og gys film, fik præcis alt det man kunne forvente og alt det man

Premiere i Danmark den 8. maj. Filmen får premiere i nedennævnte biografer,
muligvis flere.
Subspace vil i øvrigt søge at bringe to anmeldelser af film - af en Star
Trek-fan og af en person, der ikke kender til Star Trek-universet.

I øvrigt er jeg redaktør af Subspace.

Hvis du ikke er medlem af trekkies.dk, så vil du ikke kunne få Subsapce, da
bladet kun udkommer til medlemmer. Men jeg kunne jo sende dig et
prøveeksemplar af Subspace som appetitvækker. Jeg kan sende det til dig på
din fysiske adresse. Send mig da en mail på min Yahoo-konto:
klaralil@yahoo.dk

Biograferne er følgende:

BioCity Esbjerg
Gl. Vardevej 66
6700 Esbjerg

BioCity Hillerød
Nrdr. Jernbanevej 8 -10
3400 Hillerød

BioCity Taastrup
City 2
2630 Taastrup

Falkoner Biografen
Sylows Alle 15
2000 Frederiksberg

Imperial
Ved Vesterport 4
1612 København V.

BioCity Aalborg
John F. Kennedys Plads 1
9000 Aalborg

BioCity Århus
Skt. Knuds Torv 15
8000 Århus C

BioCity Herning
Sølvgade 20
7400 Herning

BioCenter Kolding
Kolding Storcenter
Skovvangen 42
6000 Kolding

BioCity Odense
Odense Banegård Center
5000 Odense

Kinopalæet Lyngby
Klampenborgvej 215 A
2800 Kongens Lyngby

Venligst

Kert Rats

Fra : Kim2000

Dato : 03-05-09 16:30

> [...]
> prøveeksemplar af Subspace som appetitvækker. Jeg kan sende det til dig på
> din fysiske adresse. Send mig da en mail på min Yahoo-konto:

Jeg har sendt en mail til dig.

Fra : Kert Rats

Dato : 03-05-09 17:48

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har sendt en mail til dig.

Og jeg har svaret. Subspace er på vej til dig.

Venligst

Stefan

Fra : Kert Rats

Dato : 03-05-09 18:28

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg har svaret. Subspace er på vej til dig.
>

> Venligst
>
> Stefan

Er der andre, som kunne tænke sig et gratis eksemplar af Subspace tilsendt?
Så send mig en mail på klaralil@yahoo.dk

Venligst

Kert Rats