Hvilken film (den er svær denne her)
Fra : Nederbasse

Dato : 21-04-09 21:33

Hejsa

Da jeg var dreng 35 - 40 år siden så jeg en gammel sort/hvid film om nogle
personer der hyret til at køre noget nitro-glycerin op i et bjerg område og
gennem en jungle.
Så vidt jeg husker døde de fleste under transporten men den sidste lastbil
eksploderede først efter de havde fået deres løn og nogle opera billetter
Hvad hedder denne film ?
--
Lars
http://www.neder.dk

Fra : Max

Dato : 21-04-09 21:56

Hej Nederbasse

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wages_of_Fear

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-04-09 23:10

"Nederbasse" skrev:

> [...]
> lastbil eksploderede først efter de havde fået deres løn og nogle
> opera billetter Hvad hedder denne film ?

På dansk 'Frygtens pris' med Yves Montand i hovedrollen. Nummer 140 på
IMDb's Top 250 Liste.

--
Jørgen Grandt

Fra : JYH

Dato : 22-04-09 12:02

Jørgen Grandt wrote:

> På dansk 'Frygtens pris' med Yves Montand i hovedrollen. Nummer 140 på
> IMDb's Top 250 Liste.

Nemlig, husker stadig at hele familien sad klæbet til sofaen,
da den blev sendt i fjernsynet for mange år siden.
Fona har den forresten pt til kr. 50,-

Fra : Morten Steen

Dato : 23-04-09 09:31

> Nemlig, husker stadig at hele familien sad klæbet til sofaen,
> da den blev sendt i fjernsynet for mange år siden.
> Fona har den forresten pt til kr. 50,-

Men mon ikke det er den "klippede" udgave? Criterions fremragende
DVD-udgivelse er den fuldt restaurerede udgave, og kan varmt anbefales.

Morten

Fra : JYH

Dato : 24-04-09 08:44

Morten Steen wrote:

> Men mon ikke det er den "klippede" udgave? Criterions fremragende
> DVD-udgivelse er den fuldt restaurerede udgave, og kan varmt
> anbefales.

Det tør jeg ikke udtale mig om.
Hvordan ser man forskellen?

Fra : Morten Steen

Dato : 24-04-09 09:39

> Det tør jeg ikke udtale mig om.
> Hvordan ser man forskellen?

Det kan du se her : http://www.imdb.com/title/tt0046268/alternateversions

Morten

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-04-09 18:26

Morten Steen <morten.x@film.dk> wrote:

> Det kan du se her : http://www.imdb.com/title/tt0046268/alternateversions

Jeg har købt den (49,95) hos TP Musik i Vestsjællands Centret. Spilletid
er oplyst på æsken til 2 timer og 22 minutter. Det er den franske
udgave, så det må vel være spilletiden for den uklippede version?

Den har ikke engelske undertekster.

--
I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-04-09 22:04

Jørgen Grandt:

<snip>

> På dansk 'Frygtens pris' med Yves Montand i hovedrollen. Nummer 140 på
> IMDb's Top 250 Liste.

Der står, eller stod, at det er en farvefilm - color (på amerikansk). Det
har jeg nu rettet til sort/hvis - black/white. Der stod, at der kunne gå op
til 14 dage inden rettelsen kommer frem.

Filmen er fransk og fra 1953.

I øvrigt. Hvornår blev den første franske film indspillet i farver?

--
Oops!... I did it again

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-09 04:11

<snip>

> Filmen er fransk og fra 1953.
>
> I øvrigt. Hvornår blev den første franske film indspillet i farver?

I den boks med Tati film der er udkommet (www.atlanticfilm.se - med
"Tati box" i søgefeltet) er hans "Jour de Fête" - på dansk "Fest i
byen".

Den blev optaget i både sort/hvid og farver. Firmaet bag
farvefilmteknikken gik konkurs inden filmen nåede at blive fremkaldt.

Det lykkedes at restaurere farve versionen i 1995.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jour_de_fête

Jour de Fête er fra 1948. Jeg ved dog ikke om det er den første franske
farvefilm.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-04-09 07:49

Axel Hammerschmidt skrev bl.a.:

> I den boks med Tati film der er udkommet (www.atlanticfilm.se - med
> "Tati box" i søgefeltet) er hans "Jour de Fête" - på dansk "Fest i
> byen".

Det er kun i vore dages dvd-udgave at den hyggelige films danske titel
er 'Fest i byen'. Ellers har den altid heddet 'En festlig dag', hvilket
vistnok (jeg kan ikke fransk) ligger nærmere originaltitlen.

--
Jørgen Grandt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-09 10:23

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Det er kun i vore dages dvd-udgave at den hyggelige films danske titel
> er 'Fest i byen'. Ellers har den altid heddet 'En festlig dag', hvilket
> vistnok (jeg kan ikke fransk) ligger nærmere originaltitlen.

Hvis du bruger linket, ser du grunden. "Fest i Byn" er den svenske title

I øvrigt fik jeg fortalt for mange år siden, da jeg arbejdede i miljøet
som filmoperatør, hvorfor udenlandske - især amerikanske - film fik
sådan nogle åndsvage titler i Danmark i perioden efter krigen (WWII).

Det skulle angivelig skyldes en dame i forkontoret på den største
danskeudlejer af udenlandske film - navn udeladt. Det var hende der
først fik opysningerne om filmen herunder dens originaltitle. Så skrev
hun hvad hun mente den skulle hedde på dansk og hendes boss havde ikke
mer' forstand på sprog end at det blev så det hun havde bestemt.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-04-09 12:52

Axel Hammerschmidt skrev bl.a.:

> Hvis du bruger linket, ser du grunden. "Fest i Byn" er den svenske
> title

Okay. Og hvis du bruger linket her:
http://www.imdb.com/title/tt0040497/releaseinfo, vil du se at 'Fest i
byen' (også) er den danske dvd-titel.

> [...]
> hun hvad hun mente den skulle hedde på dansk og hendes boss havde ikke
> mer' forstand på sprog end at det blev så det hun havde bestemt.

Interessant. Det vil jeg da prøve at få bekræftet.

--
Jørgen Grandt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-09 13:08

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Okay. Og hvis du bruger linket her:
> http://www.imdb.com/title/tt0040497/releaseinfo, vil du se at 'Fest i
> byen' (også) er den danske dvd-titel.

Ja, det kan jeg bekræfte. Jeg har DVD sættet. Udgiver er atlanticfilm.se
og de har åbenbart ikke skelet til hvad titlen var i Danmark i sin tid.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-04-09 01:55

Axel Hammerschmidt skrev:

> Jeg har købt den (49,95) hos TP Musik i Vestsjællands Centret. Spilletid
> er oplyst på æsken til 2 timer og 22 minutter. Det er den franske
> udgave, så det må vel være spilletiden for den uklippede version?

Det lyder, som om det passer med en PAL-videoudgave af de 148
minutter.

Men det er lidt forvirrende. Flere steder angives originaludgaven til
131 minutter, men hvis det var amerikanerne, der fik den ned på den
længde, er det jo ikke originallængden. Nogle kilder (IMDb, Variety)
siger, at der også er en udgave på ca. 156 minutter. Måske er det den,
der er delvist restaureret til 148? Måske fremgår det hele af
Criterion-dvd'en.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 25-04-09 19:17

"Nederbasse" skrev i en meddelelse

Snip:

Lige et hint til tråden.

Frygtens pris er naturligvis super
men der er lavet et remake i 1977 med Roy Scheider
af William Friedkin og musik af Tangerin Dream.
Den er faktisk også et kig værd.

http://www.imdb.com/title/tt0076740/

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-09 19:52

Michael Meidahl Jensen <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote:

> [...]
>
> Frygtens pris er naturligvis super
> men der er lavet et remake i 1977 med Roy Scheider
> af William Friedkin og musik af Tangerin Dream.

30 - 40 år siden...?

Godt! Jeg så i øvrigt den med Roy Scheider i sin tid. Den er ikke helt
dårlig. Det forvirrede mig i første omgang, indtil jeg fik DVDen med den
originale.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-04-09 14:34

"Nederbasse" skrev bl.a.:

> Hejsa

Gad vide hvad trådstarteren selv mener om svarene på spørgsmålet ...

--
Jørgen Grandt

Fra : Nederbasse

Dato : 29-04-09 12:57

> Gad vide hvad trådstarteren selv mener om svarene på spørgsmålet ...
>
> --
> Jørgen Grandt

Han fik l'st problemet og er rigtig glad
Jeg mente dog filmen var fra US meeeeen der er også mange år siden
og jeg vil have fat i den anden udgave

Lars