Sommertogt syd om Sverige
Fra : Claus Kastenskov

Dato : 15-05-09 17:21

Hej gruppe

Er der nogen der kan anbefale noget litteratur eller nogen websites med
beskrivelser af gæstehavne og naturhavne i Sveriges sydøstlige del. . Vi
købte bogen "Naturhamnar på Ostkusten" men den starter først oppe ved
Oskarshamn og indeholder jo ikke gæstehavne.

Mange hilsner
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-09 18:59

"Claus Kastenskov" <cfjerndettelaus.kastenskov@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a0d965b$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> købte bogen "Naturhamnar på Ostkusten" men den starter først oppe ved
> Oskarshamn og indeholder jo ikke gæstehavne.

Hej Claus,

jeg kan varmt anbefale at se på den svenske side:
http://www.gasthamnsguiden.se/

Her kan du finde rigtigt meget god info om de mange svenske havne på din
rute - og - samtidigt læse brugernes eventuelle kommentarer om faciliteter
o.s.v. - d.v.s. en brugerbedømmelse af forskellige ting i/ved havnene.
Jeg tog selv turen sommeren 2008 -- København-->Stockholm-->retur og har
haft megen glæde af sitet.

Af bøger kan jeg anbefale:

"Landsort Skanör" - købte den hos Hjertmans i Raa (ved Helsingborg) da de
danske forretninger ikke havde den på daværende tidspunkt.

Vore vaner og ønsker er jo forskellige m.h.t hvad man forventer af
havne/naturhavne - nogle vil have luksus og swimmingpool til eventuelt
medbragt yngel - andre vil bare have en sejlerferie med fred og ro,
naturhavne o.s.v. - men det meste af Sveriges østkyst byder på noget for
alle.

Du nævner at den bog du har anskaffet, kun dækker nord for Oskarshamn -
dertil vil jeg sige, at det lige akkurat er det område der naturmæssigt er
det flotteste - altså fra Oskarshamn og nordpå.

Der er også pænt i Hanöbugten, men slet ikke så betagende som længere oppe
efter Oskarshamn.

Hvis du/I ikke vil sejle helt derop, så er området omkring Karlskrona også
et besøg værd - og har I tiden og lysten, så er Utklippan et must ! - helt
fantastisk dejligt sted, ingen vand, begrænset el - men en oplevelse man
skal unde sig selv.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 00:16

Idet jeg helt kan tilslutte mig alle JN's kommentarer, vil jeg blot
tilføje, at jeg har haft stor glæde af Svensk Kusthandbok - Hamnar och
leder för mindre fartyg - del 2, udgivet af Sjöfartsverket -
Sjökartavdelingen. Den dækker området imellem Kullen og Ølands nordre
Odde ... inkl. Gotland ... Men den er ikke billig ... Mit eks. ligger i
båden, så jeg har ikke den nøjagtige titel lige ved hånden ...

Da jeg gjorde turen fandt jeg en *gratis* publikation (200+ sider!), som
hed Kustregistret ... Med en ganske omfattende "Gästhamnsförteckning" -
og mange - også relevante - annoncer og telefonnumre ...

Den Svenska Kryssarklubben har mange gode informationer på
http://www.sxk.se/

Orker du dig ikke helt til den Stockholmske Skærgård er Kalmar på
fastlandet og Öland og Gotland bestemt også en visit værd ... Men
absolut også de lokaliteter, JN nævner ... Lidt polemisk til JN vil jeg
sige, at der er masser af vand omkring Utklippan ... men ikke ret meget
drikkevand ... ... Sorry ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør