Zodiac Cadet - utætte ventiler
Fra : sailor99

Dato : 13-05-09 22:48

Min lille Zodiac Cadet 200, der kun har 2 sæsoner bag sig, holder ikke luft.
Membranerne i ventilerne lukker ikke helt. Den værste ventil er dog den i
den oppustelige tofte, hvor jeg i ventilen fandt noget fedtstof af en art.

Burde jeg før nedpakningen for vinteren have givet ventilerne noget silicone
eller noget andet for konservering?

Hvad kan jeg gøre for at få dem til live igen. Skylle dem godt med varmt
vand - vaske med lidt sulfo - og så et tyndt lag silicone? Eller hvad???

Eller skal jeg stoppe bøvlet og købe nye??

I denne anledning kiggede jeg lige i katalogerne fra hhv. Masnedø og Nautisk
Udstyr, og igen kunne jeg konstatere en kraftig prisforskel:

tofteventil Nautisk kr. 56,- Masnedø kr. 35,-
ventilindsats Nautisk kr. 82,- Masnedø kr. 51,-

Prøv selv at tjekke priser. Det er ganske interessant og lidt utroligt, at
vi finder os i det. Selvom jeg har en Nautisk butik i nærheden, får jeg mine
ting fra Masnedø. Jeg venter gerne den ene dag.

Som altid på forhånd tak for al hjælp og gode tips!

Mvh,
Georg

Fra : claus b.p.

Dato : 18-05-09 23:48

sailor99 wrote:
> [...]
> nærheden, får jeg mine ting fra Masnedø. Jeg venter gerne den ene dag.
>
> Som altid på forhånd tak for al hjælp og gode tips!

Jeg skiftede en ventil i min Zodiac, da den tabte en lille smule luft. Det
virkede faktisk ikke. Den blev ved med at tabe luft. Så var det jeg fandt en
ganske lille punktering...

Jeg tror det er vigtigst at holde ventilen ren. Lidt silicone, efter
rengøringen, kan sikkert godt hjælpe lidt. Men andre smøremidler skal
ihvertfald checkes for, om de angriber gummi på en uhensigtsmæssig måde.

Mvh. Claus