Udtryk...
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-05-09 17:17

Hej NG

På min ene sejlpose står der Storm Jig, men på den anden står der "Flooper"

Er der nogen der ved hvad Flooper betyder??? eller kender udtrykket i
forbindelse med sejl...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 07:03

> [...]
> "Flooper"
>
> Er der nogen der ved hvad Flooper betyder??? eller kender udtrykket i

Formodentligt står der Storm Jib og ikke Jig. og på den anden står der med
rimelig sikkerhed Blooper og ikke Flooper -

Hvis det er korrekt så se her et google link hvor du kan se hvad en Blooper
er -

http://images.google.dk/images?hl=da&newwindow=1&q=blooper%20sail&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Et ekstra flyvende forsejl brugt sammen med spileren - og blev brugt på både
under IOR reglen -

mvh
www.scanboat.com / Per Krabbe

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-05-09 08:39

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> skrev i en
meddelelse news:4a0a62b3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Formodentligt står der Storm Jib og ikke Jig. og på den anden står der med
> rimelig sikkerhed Blooper og ikke Flooper -
>
> mvh
> www.scanboat.com / Per Krabbe

Hej Per

Ja, naturligvis står der Jib og ikke jig (slåfejl)

Men på den anden står der med sikkerhed "Nauticat 33 Flooper"

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 10:08

> [...]
>
> Ja, naturligvis står der Jib og ikke jig (slåfejl)
>
> Men på den anden står der med sikkerhed "Nauticat 33 Flooper"

Jeg ved ikke hvad en Flooper er - og når jeg søger i Googles billeder - så
tvivler jeg det er noget af det der kommer frem der har været i posen

At en Nauticat skulle have haft en Blooper tvivler jeg nu også på -

per

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 13-05-09 23:18

> [...]
>
> Et ekstra flyvende forsejl brugt sammen med spileren - og blev brugt på

Blooper kaldes også en BigBoy, min gode ven Per som har en gammel IOR racer
(Helmsman 35), han har sejl i alle afskygninger, som jeg ikke viste fandtes.
Sådan en BigBoy, sat samme med en Starcut, giver let ½-1kn ekstra men
føj for en ormegård.

Men Flooper kender jeg ikke, måske det er en lille spiler til bagerste mast
?? bare det er et skud.

-Leon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-09 04:53

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Men Flooper kender jeg ikke, måske det er en lille spiler til bagerste
> mast ?? bare det er et skud.
>
> -Leon

Som lovet et billede af posen

http://vejen-net.dk/~jr/pic/documenter/flooper.jpg

http://vejen-net.dk/~jr/pic/documenter/stormjib.jpg

Som det ses står der tydeligvis Flooper

Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fra : Per Kaaber

Dato : 15-05-09 11:09

Jan Rasmussen forklarede:
> "Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Som lovet et billede af posen
>
> http://vejen-net.dk/~jr/pic/documenter/flooper.jpg

Hvis der er noget i sækken, så hiv det ud og hejs det op i masten og
tag så et billed.
Hvis der ikke er noget i sækken, så er du nok blevet snydt af sælger

Den bigboy/blooper jeg har, kan også bruges som genakker

> http://vejen-net.dk/~jr/pic/documenter/stormjib.jpg

Stormjib er et meget lille forsejl, det sættes i stormvejr.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-09 15:05

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis der ikke er noget i sækken, så er du nok blevet snydt af sælger
>
> Den bigboy/blooper jeg har, kan også bruges som genakker

Jo, et eller andet var der i sækken... og jo, det kan sikkert også
hejses op i en mast... men, jeg ville i så fald ikke vide hvad jeg skulle
svare
om en spurgte hvad jeg havde hejst!!! og endelig ville jeg ikke ane
hvorledes jeg skulle bruge den... jeg har aldrig sejlet med spåiler genaker
blooper og hvad
det nu hedder...

Men storm jiben jo... den kan jeg lige styre, selvom den nok ikke kommer op
da jeg har rulle forsejl...

Mvh
JR

Fra : Per Kaaber

Dato : 15-05-09 16:28

Jan Rasmussen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> det nu hedder...
>
> Men storm jiben jo... den kan jeg lige styre, selvom den nok ikke kommer op

Bare op med den, så tager vi den derfra. Det kan være du er heldig, at
der står top (faldbarm), tack (halsbarm) og clew (skødebarm).
Eller bred den ud på græsset, og så er det garanteret den spidseste
ende der er toppen, den længste er forlig og den korteste agterlig.

Tag nogle billeder, så vi kan vurderer, hvad du har i samlingen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 13-05-09 09:20

Over there har man noget er hedder: Roll Stabilizers (flopper
stoppers).
Kan det tænkes at det er opbevaringsposen til en sådan du er i
besiddelse af?

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 19:13

> [...]
> tvivler jeg det er noget af det der kommer frem der har været i posen
> At en Nauticat skulle have haft en Blooper tvivler jeg nu også på -

Han siger der står Flooper - altså med 2 o´er - og såvidt jeg har kunnet
læse er der tale om en "ting" som er defineret som sejlpose - så jeg hælder
stadig til min Blooper -

Men god info jeg havde aldrig hørt om en Flopper stopper

per

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 13-05-09 12:42

Nåå Flooper med to "oo´er ", så er det ham her:

http://www.youtube.com/watch?v=4hxY5fqqmW4

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-05-09 21:22

Jeg får lige taget et billede af posen så i ved selvsyn kan se det!!!!

vender tilbage...

Mvh
JR

Fra : Peter L

Dato : 14-05-09 04:35

"Jan Rasmussen" skrev:
> På min ene sejlpose står der Storm Jig, men på den anden står der
> "Flooper"
>
> Er der nogen der ved hvad Flooper betyder??? eller kender udtrykket i
> forbindelse med sejl...

Det kunne være en køjesæk tilhørende en person, der har kælenavnet
"Flooper".
Hilsen Peter