/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
DEN eller D?
Fra : HKN


Dato : 11-05-09 13:40

Er der nogle nye regler på området for "nationalitet" og nummerering i
sejlet?

I gamle dage stod der altid D-XXX (hvor X er symbol for et tal) i
sejlet, men i nyere sejl står der DEN-XXX.

Min gamle både havde 2 stel sejl - det ene med DEN og det andet med D.

Jeg kan huske at der har været en sag, hvor en dansk bådejer sejlede
med nogle udenlandske sejl, og vistnok var involveret i et uheld og
hvor det endte med at han fik en bøde/påtale for ikke at sejle med
korrekt "nationalitet".

Mvh
Henrik
(Som har et sæt sejl fra Holland, hvor det ville være rart kun at
fjerne N & E i NED-832)

 
 
Heikki (11-05-2009)
Kommentar
Fra : Heikki


Dato : 11-05-09 20:52

HKN wrote:

> Er der nogle nye regler på området for "nationalitet" og nummerering i
> sejlet?
>
> I gamle dage stod der altid D-XXX (hvor X er symbol for et tal) i
> sejlet, men i nyere sejl står der DEN-XXX.
>
> Min gamle både havde 2 stel sejl - det ene med DEN og det andet med D.

Hmm, the old beards say that our 8-meter boat has sail number DEN-11.
Presumably from the beginning of her career in 1914. How old are your old
days?

- Heikki

Henrik K (11-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 11-05-09 14:06

> Hmm, the old beards say that our 8-meter boat has sail number DEN-11.
> Presumably from the beginning of her career in 1914. How old are your old
> days?
>
>   - Heikki

Hmmm....this was a tough one My dads Hurley 20 had D-XXX in '68,
so had his Bandholm 24 in '70 and his Albin Ballad in '73, and all my
dinghys never had DEN-XXX.

-Henrik

harding@larsen.tdcad~ (11-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 11-05-09 14:47

Enhver båd, der tilhører en IASF international klasse, eller godkendt
klasse, skal i dens storsejl have tal og bogstaver i.h.t.
kapsejladsreglerness tillæg G.

Sejl målt før den 31. marts 1999 skal overholde regel G.1.1, eller de
regler, der var gældende på det tidspunkt sejlet blev målt.

Før 31. marts 1999 stod der D-XXXX og i.h.t. de nugældende regler skal
der stå DEN-XXXX for Danske både.
Tillæg G angiver bogstaveringen for alle lande, specifikationer,
placering m.m.

Mvh/Harding

On 11 Maj, 21:40, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Er der nogle nye regler på området for "nationalitet" og nummerering i
> sejlet?
>
> I gamle dage stod der altid D-XXX (hvor X er symbol for et tal) i
> sejlet, men i nyere sejl står der DEN-XXX.
>
> Min gamle både havde 2 stel sejl - det ene med DEN og det andet med D.
>
> Jeg kan huske at der har været en sag, hvor en dansk bådejer sejlede
> med nogle udenlandske sejl, og vistnok var involveret i et uheld og
> hvor det endte med at han fik en bøde/påtale for ikke at sejle med
> korrekt "nationalitet".
>
> Mvh
> Henrik
> (Som har et sæt sejl fra Holland, hvor det ville være rart kun at
> fjerne N & E i NED-832)


Bjarke@Escape (12-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 12-05-09 00:01

Sådan. Kort, klart og præcist. Respekt ....

Bjarke

--

Bjarke
Position: Hundige
Travelblog: www.grevestrand.dk

<harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:b94c6681-3c41-43b2-9e2b-b2c0b7522390@z5g2000vba.googlegroups.com...
Enhver båd, der tilhører en IASF international klasse, eller godkendt
klasse, skal i dens storsejl have tal og bogstaver i.h.t.
kapsejladsreglerness tillæg G.

Sejl målt før den 31. marts 1999 skal overholde regel G.1.1, eller de
regler, der var gældende på det tidspunkt sejlet blev målt.

Før 31. marts 1999 stod der D-XXXX og i.h.t. de nugældende regler skal
der stå DEN-XXXX for Danske både.
Tillæg G angiver bogstaveringen for alle lande, specifikationer,
placering m.m.

Mvh/Harding

On 11 Maj, 21:40, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Er der nogle nye regler på området for "nationalitet" og nummerering i
> sejlet?
>
> I gamle dage stod der altid D-XXX (hvor X er symbol for et tal) i
> sejlet, men i nyere sejl står der DEN-XXX.
>
> Min gamle både havde 2 stel sejl - det ene med DEN og det andet med D.
>
> Jeg kan huske at der har været en sag, hvor en dansk bådejer sejlede
> med nogle udenlandske sejl, og vistnok var involveret i et uheld og
> hvor det endte med at han fik en bøde/påtale for ikke at sejle med
> korrekt "nationalitet".
>
> Mvh
> Henrik
> (Som har et sæt sejl fra Holland, hvor det ville være rart kun at
> fjerne N & E i NED-832)



Heikki (12-05-2009)
Kommentar
Fra : Heikki


Dato : 12-05-09 15:27

harding@larsen.tdcadsl.dk wrote:
> Før 31. marts 1999 stod der D-XXXX og i.h.t. de nugældende regler skal
> der stå DEN-XXXX for Danske både.

Thank you!

Lars Kristensen (12-05-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 12-05-09 17:35

harding@larsen.tdcadsl.dk wrote:
> Enhver båd, der tilhører en IASF international klasse, eller godkendt
> klasse, skal i dens storsejl have tal og bogstaver i.h.t.
> kapsejladsreglerness tillæg G.
>
> Sejl målt før den 31. marts 1999 skal overholde regel G.1.1, eller de
> regler, der var gældende på det tidspunkt sejlet blev målt.
>
> Før 31. marts 1999 stod der D-XXXX og i.h.t. de nugældende regler skal
> der stå DEN-XXXX for Danske både.
> Tillæg G angiver bogstaveringen for alle lande, specifikationer,
> placering m.m.

Mjar, det er vist ikke helt rigtigt med den dato. Jeg havde DEN i sejlet
allerede i starten af 90'erne ... 91, måske 92. Jeg kan godt se det står
som ovenfor nævnt i regelbogen. Men det var nu altså stadig indført
før. Det er muligt det kun var for nogle klasser, og således kun anført
i klassereglerne - har jeg ærlig talt glemt.
Jeg har kun regelbørger fra 2001 og frem liggende i arkiverne. Er der
mon nogen der har regelbogen for 1997-2000 eller tidligere? Jeg er lidt
nysgerrig hvad der står om det der.
Men altså som sagt så står der i hvert fald DEN i sejl på optimister og
Europejoller fra omkring '91-'92.

Men uanset hvad, så har sejlnumrene kun noget at gøre med kapsejlads. Så
hvis der ikke er målerbrev/klassebevis på båden har du ikke nødvendigvis
behov for sejlnumrene.

- Lars

Henrik K (12-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 12-05-09 00:11

Kunne ikke være mere enig!

Tak! (havde ellers været rundt med min ven Google, uden at finde
noget)

Mvh
Henrik


harding@larsen.tdcad~ (13-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 13-05-09 08:54

Det er rigtigt at jolleklasserne bruget trebogstav koden før 1997, og
desuden havde de numre op til fem cifre.

I regelværkets tillæg G1.1(c) er der også tilføjet at: et sejlnummer
på ikke mere end fire cifre tildelt af dens nationale myndighed eller,
når klassereglerne bestemmer det, af den internationale
klasseorganisation. Begrænsningen til fire cifre gælder ikke for
klasser hvis ISAF-medlemskab eller anderkendelse skete før 1. april
1997. Som et alternativ hertil kan, hvis klassereglerne tillader det,
en ejer tildeles et personligt sejlnummer af den relevante myndighed,
som kan anvendes på alle hans både i den pågældende klasse.

Så der er variationer a.h.t. tidligere tiders vaner.

Skal man have nye sejl spørger sejlmageren om man sejler kapsejlads.
Gør man det sætter han DEN på, sejler man ikke kapsejlads nøjes han
med D.

Nummeret er normalt bådens produktionsnummer og mange finder det
interessant at se om det er en ny eller ældre båd man passerer.

I B-31 klubben har vi en matrikel over alle både der er produceret og
ser man en B-31 og kan se sejlnummeret kan man slå op i matriklen og
se hvem det er, desuden kaldenummer og telefonnummer.
Det kan så være at man kan få en hyggelig sludder og måske planlægge
at mødes i en havn.
Nummeret i sejlet kan bruges til andet i forbindelse med
kapsejladsaktiviteter.

Mvh/Harding

On 12 Maj, 18:34, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> hard...@larsen.tdcadsl.dk wrote:
> > Enhver båd, der tilhører en IASF international klasse, eller godkendt
> > klasse, skal i dens storsejl have tal og bogstaver i.h.t.
> > kapsejladsreglerness tillæg G.
>
> > Sejl målt før den 31. marts 1999 skal overholde regel G.1.1, eller de
> > regler, der var gældende på det tidspunkt sejlet blev målt.
>
> > Før 31. marts 1999 stod der D-XXXX og i.h.t. de nugældende regler skal
> > der stå DEN-XXXX for Danske både.
> > Tillæg G angiver bogstaveringen for alle lande, specifikationer,
> > placering m.m.
>
> Mjar, det er vist ikke helt rigtigt med den dato. Jeg havde DEN i sejlet
> allerede i starten af 90'erne ... 91, måske 92. Jeg kan godt se det står
>   som ovenfor nævnt i regelbogen. Men det var nu altså stadig indført
> før. Det er muligt det kun var for nogle klasser, og således kun anført
> i klassereglerne - har jeg ærlig talt glemt.
> Jeg har kun regelbørger fra 2001 og frem liggende i arkiverne. Er der
> mon nogen der har regelbogen for 1997-2000 eller tidligere? Jeg er lidt
> nysgerrig hvad der står om det der.
> Men altså som sagt så står der i hvert fald DEN i sejl på optimister og
> Europejoller fra omkring '91-'92.
>
> Men uanset hvad, så har sejlnumrene kun noget at gøre med kapsejlads. Så
> hvis der ikke er målerbrev/klassebevis på båden har du ikke nødvendigvis
> behov for sejlnumrene.
>
> - Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste