Solosejler - Talstander 1?
Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 19:46

En af mine bekendte har valgt at sætte talstander 1 ("Japan") under
styrbord salling, når han sejler solo ...
Jeg har - forgæves - prøvet at finde "autoriseret dokumentation for
metoden" ...
Er der en af Jer, der kan hjælpe mig på vej?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 19:52

Lad mig for god ordens skyld nævne, at jeg er bekendt med denne kilde:
http://www.holbaektursejlerklub.dk/Vandposten%202005/Vandposten%20Februar%202005.htm

Men den kan vel næppe betegnes som autoritativ ... ... ?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-09 04:27

> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Flemming har du prøvet at kontakte radaktionen ved Holbæk tursejlerklub, og
spørge hvor de har informationen om talstander 1 fra....
Jeg går ikke ud fra at de har skrevet det ud af ingenting...

Det kunne være lidt spændende at høre...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-09 09:16

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra....
> Jeg går ikke ud fra at de har skrevet det ud af ingenting...
>
> Det kunne være lidt spændende at høre...

Næh, jeg har såmænd blot rejst spørgsmålet i dette "erfarne forum" ...
og det resulterede primært i en masse kommentarer om det betimelige
(eller mest "ubetimelige" ... ...) i at bruge talstander 1 som
signal om, at man er solosejler, (og en hel masse (delvist elementære)
synspunkter om skippers ansvar og meget andet), men ingen henvisning til
en "autoritativ kilde" ... så jeg tror ikke, jeg vil bruge mere tid på
det spørgsmål ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-09 11:09

> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Det kan jeg godt forstå Flemming...

Udfra denne her http://www.mmc.dk/pdf/MNyt3-2004-72.pdf kan det lyde som
om man skal finde svaret i Tyskland... eller bland Tyskere...

Mvh
JR

Fra : Flemming Torp

Dato : 20-05-09 15:20

Det tror jeg, du har ret i ...
Mit tyske er lidt 'rustent' og tiden lidt knap, så den 'konklusion' stiller
jeg mig tilfreds med ...
Og hygger mig så lidt ved at 'nogen' iøvrigt synes det er en konstruktiv idé

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-09 15:29

"Flemming Torp" <torp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> idé ...
>
> --
> Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Hmm.... hvor er du heldig!!!! dit Tysk er kun rustent....
Hos mig har det aldrig været noget Tysk, udover øllerne.....
Til gengæld har jeg fået rigelig med tid grundet finans krisen!!! ;o(

Mvh
JR

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 12-05-09 19:42

> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Richard Henderson viser i sin bog "Singlehanded Sailing" et flag, som
solosejler Mimi Rehor designede. Det ligner talstander 1 en del. Jeg har det
kun i sort/hvid, så jeg kan ikke beskrive farvene nøjagtigt, men det er en
stumpet talstander 1 med en hånd i det runde felt.
Det blev vist ikke "autoriseret", selv om det blev foreslået.

--
Med sejlerhilsen
Henning _\) _\) _\)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-05-09 14:31

Hvorfor egentlig føre en sådan stander?
Man har jo ingen særlige rettigheder eller pligter, fordi man sejler solo
(hvilket jeg selv gør det meste af tiden), men derimod, som alle andre
skibsførere, det fulde ansvar for, at skib og besætning overholder gældende
regler og opfører sig fornuftigt.

I havn er det jo ganske tydeligt, at man er alene, så der er standeren også
overflødig. Det er altid rart med en hjælpende hånd, hvor det kniber, men
den skal såmænd nok komme, også uden stander.
Og igen - kan man ikke på betryggende vis få sit skib fra kaj, over havet og
til kaj igen, så skal man ikke sejle alene! Eller sejle i det hele taget...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk
Askvej 11
8240 Risskov
Denmark
Phone +45 30 26 55 85

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 16-05-09 15:36

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og igen - kan man ikke på betryggende vis få sit skib fra kaj, over havet
> og til kaj igen, så skal man ikke sejle alene! Eller sejle i det hele

Foruden disse argumenter kan man tilføje, at en stander i mange tilfælde
ikke kan tydes, den hænger slapt ned eller blæser væk fra tilskuerne eller
folk tror, det er et humørflag (mangler en mand til et slaw Whist).

--
Med sejlerhilsen
Henning _\) _\) _\)

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-09 23:30

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
SNIP lidt modsprøgsmål ...

> Foruden disse argumenter kan man tilføje, at en stander i mange tilfælde
> ikke kan tydes, den hænger slapt ned eller blæser væk fra tilskuerne eller
> folk tror, det er et humørflag (mangler en mand til et slaw Whist).

Dertil kan man jo indvende, at der hver eneste mandag, tirsdag, onsdag eller
anden dag i ugen, hvor utallige sejlklubber arrangerer sin ugentlige
kapsejlads og i mange andre sammenhænge iøvrigt ..., gøres flittigt brug af
signalflag - og det fungerer mig bekendt ganske udmærket ... ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-05-09 20:36

> [...]
> Og igen - kan man ikke på betryggende vis få sit skib fra kaj, over havet
> og til kaj igen, så skal man ikke sejle alene! Eller sejle i det hele

Man kan altid spørge!!! hvorfor dit og hvorofr dat...

Omvendt kunne man jo også prøve at sætte sig ned at tænke lidt...

En super tanker skal vige for dig, den har ingen spicielle "rettigheder"
i.h.t. søvejsreglerne...
og alligevel er der lavet en gentlemand aftale om at man viger i den
udstyrækning man kan...
iøvrigt kan supertankeren ofte heller ikke leve op gældende regler, grundet
dens fysiske størrelse...
så for at holde os i din terminologi... disse skibe burde jo ikke sejle når
de ikke på betryggende vis kan føres fra kaj
over havet til kaj, uden at der skal tages specielle hensyn til dem...

Ser du en solo sejler ude på havet... Tja... så har du en chance for at
holde skærpet udkig hvis båden af den ene eller anden grund ikke
formår at vige... eller du kunne lette hans sejlads ved at ændre en smule på
din kurs så solo sejleren slipper for at skulle stagvende...

I havnen kan der være mange hjælpene hænder... men de kan jo ikke se om en
båd ønsker deres hjælp... og ligger du ikke lige på første paket...
så har folk jo mulighed for at se dem på afstand...

Man kan sikkert finde mange andre signaler eller standere der er
overflødige... "hvis bare man..."

Du skriver "man har jo ingen særlige rettigheder" øhh... skal man have det
for at bede om hjælp? og skal alt måles i rettigheder?

Og endelig... hvem siger man ikke kan føre sit skib sikkert fra kaj
overhavet og til kaj igen... blot fordi man spørger om hjælp????

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-05-09 21:17

Helt enig med Jan.

--

Bjarke
Position: Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-05-09 06:01

Ja, det er jo selvfølgelig rigtigt. Hjælpsomhed bør altid tilsidesætte
søvejsregler mv., og jeg er da også selv temmelig ligeglad med rettigheder
og pligter, hvis jeg kan se, at der er min hjælp behov - eller jeg selv har
brug for en hjælpende hånd.
Jeg ville også til enhver tid vige for en anden båd, hvis jeg kunne se, at
den havde problemer med at overholde sin vigepligt pga. særlige
vanskeligheder.

Min pointe er blot, at hvis man, allerede når man afgår fra havn, anser sin
"ensomhed" som en så "særlig vanskelighed", at man ligefrem føler behov for
at signalere med den, så bør man nok vente med at sejle, til man har fundet
en gast. Supertankeren kan jo ikke lave om på sin manglende
manøvredygtighed, om der så var 5000 matroser ombord, men det kan skipperen
på en lille sejlbåd - ved at sørge for, at der er det fornødne antal hænder
til at føre skibet.

Som sagt sejler jeg selv meget alene, og jeg er taknemmelig, når jeg får en
hånd i en snæver vending. Men grundlæggende mener jeg ikke, at det er andre
sejleres "problem", at jeg har valgt at sejle alene, og jeg vil ikke
påberåbe mig et skær af "særlige rettigheder" ved at sætte et signalflag i
min mast. Hvis andre vil, er de hjertens velkomne, ligesom ethvert andet
synspunkt kan være lige så rigtigt, og herfra hilses velkommen i dette
forum. Jeg vil gerne modsiges, som det er sket her, da det er en kilde til
viden, eller måske blot inspiration.
Det er vel netop udvekslingen af synspunkter og viden som er dette forums
ædleste formål, og det opfyldes jo ikke, hvis man holder sine synspunkter
for sig selv. Dette sidste blot en lille kommentar til Flemmings
utilfredshedsytringer andetsteds i denne tråd!

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk
Askvej 11
8240 Risskov
Denmark
Phone +45 30 26 55 85

Fra : Flemming Torp

Dato : 16-05-09 22:42

Hvorfor forsøger du egentlig ikke at bidrage med at finde et relevant svar
på mit spørgsmål?

Du vælger i stedet at fremsætte en række banale udsagn om elementære
søvejsregler, der sandsynligvis er velkendte af de fleste læsere i denne
nyhedsgruppe, garneret med et par tvivlsomme påstande ... på en - i min
optik - nærmest selvfed, skolemesteragtig og lidet konstruktiv - facon.

Mit ærinde var ikke at diskutere det betimelige/relevante i at føre omtalte
stander.
Du er naturligvis i din fulde ret ret til at ytre dig - også på en måde og
med en stil, du måtte finde hensigtsmæssig.
Og jeg tillader mig at gå ud fra, at du respekterer min ret til at gøre det
samme ... ...

Og så venter jeg stadig spændt på, om en af Jer i gruppen finder et relevant
svar på mit spørgsmål ... ...

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 17-05-09 12:36

Hej Flemming,

Signalflag er gennem generationerne anvendt til forskellige
f.eks.:

http://www.hobro-baadogfiskerihavn.dk/pdf/Signalflag%20og%20deres%20brug.pdf

http://books.google.dk/books?id=JVMpAAAAYAAJ&dq=det+internationale+signalsystem&printsec=frontcover&source=bl&ots=_jdgUN-bEf&sig=scyBTMsfC_8gEY2vSLShQD6gnWI&hl=da&ei=vDYQSoXfB9zNjAfb4ayeBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10#PPA17,M1

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.pem.org/archives/guides/images/ics.gif&imgrefurl=http://www.pem.org/archives/guides/signals.htm&usg=__U7uylcBuAds0HuRzp6BJM1X44Ps=&h=413&w=438&sz=10&hl=da&start=74&um=1&tbnid=Kmr8ikF9Kte8SM:&tbnh=120&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Ddet%2Binternationale%2Bsignalsystem%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4GZHZ_daDK305DK305%26sa%3DN%26start%3D60%26um%3D1

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.denstoredanske.dk/%40api/deki/files/25840/%3D463169.801.png&imgrefurl=http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%25C3%25A5d,_fly_m.m./S%25C3%25B8fart/Navigation/Signalering&usg=__34iVKRk17TjU7FJ33VUOFVxly2I=&h=231&w=763&sz=8&hl=da&start=82&um=1&tbnid=x2mQpPYyuy8b0M:&tbnh=43&tbnw=142&prev=/images%3Fq%3Ddet%2Binternationale%2Bsignalsystem%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4GZHZ_daDK305DK305%26sa%3DN%26start%3D80%26um%3D1

http://www.dbo.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=29

Talstander "1" anvendes ofte som signal ved kapsejladser.

I disse tider hvor mobilen er fast implanteret i hånden skal man nok
ikke regne med at mange lystsejlere gider beskæftige sig sig med
signalflag. Bådudstyrsforretningerne hjælper godt med ved at man kan
købe signalflag med ølkrus, sørøverflag og tegninger af en dame med
fastgørelsessnore i tre hjørner således at signalgivningen kan vise
personen i tre stillinger.

Anvendelsen af flag nærmer sig tant og fjas desværre og at sætte
talstander "1" andet end til kapsejlads hvor reglerne foreskriver det
og i en helt anden mening, giver nok ikke mange lystsejlere
opfattelsen af at der ønskes hjælp.

Det ville nok være bedre om man ville signalere i havnen at anvende
"V" der betyder "Jeg behøver hjælp".

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-05-09 21:21

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Hej Flemming,

[...]

Øhh... hvem ville du ringe til med din mobil!!!!

Alting har en begyndelse... Jeg er sikker på at aftalen "Lyst viger for
brød" ikke altid har eksisteret...

Jeg er bekendt med at det tager tid at lave nye regler (genleman aftaler)
men om klubber og foreninger kunne blive enige ville det alligevel nok ikke
tage
så lang tid igen...

og nej... det duer ikke at bruge flaget "V" i havnen... da dette signal
(ifølge loven) forpligtiger andre til at hjælpe uden der er fare på færde...

Genereltset synes jeg initiativet med stander 1 er godt... Hvis vi skal være
helt ærlige... hvor mange solo sejlere har ikke på et eller andet tidspunkt
skulle
ned om læ for at træde af på naturens vegne... have et eller andet at spise,
drikke eller noget helt andet... Jeg er ganske sikker på de ikke holder
udkig i den tid de sidder på tønden...

Endelig vil jeg sige... "en rigtig skipper" er en skipper der ikke er bange
for at spørge om hjælp... og ikke blot tror han er er en pokkers karl....

Mvh
JR

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 17-05-09 21:57

> Alting har en begyndelse... Jeg er sikker på at aftalen "Lyst viger
> for brød" ikke altid har eksisteret...

Det har du nok ret i, lystsejlads er en forholdsvis ny foreteelse.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 22:17

Jeg er helt med på, at det kan være interessant at diskutere om det i
vore dage - er hensigtsmæssigt/formålstjentligt/relevant at bruge
signalflag - f.eks. talstander 1 som indikaktor på at man er solosejler

Denne debat er et vidnesbyrd om, at det kan være tvivlsomt ... ...

I mine yngre dage, var vi meget fortrolige med de mest almindelige
signalflag fra diverse situationer i kapsejlads ... ikke mindst, når
dommerne var ved at miste tålmodigheden i startproceduren og satte
signalflag Z eller "det sorte" ... så vidste vi godt at vi skulle til at
passe godt på ...

Det, der interesserer mig i denne sammenhæng er, om der et eller andet
sted i den maritime litteratur kan findes belæg for at sætte talstander
1 (uanset man synes det er en god eller dårlig idé ... ...), når man
sejler solo - f.eks. i nogle "officiøse dokumenter" eller velkendte
sejlerbøger - eller det "bare er noget nogle sejlere har fundet på", men
det har ingen "officiel begrundelse" - eller hvad forklaringen nu kan
være.

Men altså: Hvor kommer idéen fra? Hvor er den beskrevet?

Om den så er hensigtsmæssig i praksis, er en helt anden sag. Men som Jan
skriver skal selv en solosejler vel 'på potte' og det er næppe os alle
sammen, der på en og samme tid er 'på potte' og holder behørigt udkig
.... selvom det er det, man skal ... Det ved vi jo alle ... ...

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 18-05-09 12:05

Anvendelsen af "1" for at påkalde sig opmærksomhed i danske havne
minder noget om en tidligere diskussion vedr. anvendelsen af det
amerikanske dykkerflag som nogen også ville have blev respekteret i
vores farvande i stedet for det officielle flag som anvendes er.
Skulle der tilsvarende kræves at vi anvender vores officielle
bøjeafmærkning som det anvendes andre steder i verden, omvendt
farvemæssigt.
Skal vi acceptere at man her kører i venstre side af vejen og som
mange unge mennesker allerede gør kører den forkerte vej rundt i
rundkørslerne.
Nej det er ikke heldigt, det er nok bedst at bruge de regler vi har.
Det kræver selvfølgelig at man kender dem.
Folk der går tur på en havn vi ikke ane hvad de hyggelige sjove
vimpler på bådene betyder. der kan ikke skelne mellem "1" og en
klubstander, det er blot en vimpel med lidt farver på.
Fra den kant skal man ikke regne med hjælp.
Det er nok det bedste om de der begiver sig ud på havet selv kender
reglerne og egne begrænsninger og i allerhøjeste grad tager hensyn til
vejret op prognoserne.
En skibsfører er til enhver tid ansvarlig for, at hans skib er i
forsvarlig stand, herunder, at det er udrustet og har den fornødne
besætning.
I .h.t. loven skal der på ethvert skib, uanset størrelse, være en
skibsfører, ligesom der herudover skal være den af hensyn til
sikkerheden for menneskeliv på søen nødvendige besætning.
Det er altså ikke overladt til skibsføreren selv helt at skønne, hvor
stor eller lille en besætning, der er sikkerhedsmæssige hensyn kræves
i hans skib.
Det faktum, at skibet er af en sådan størrelse eller art, at der ikke
fra myndighedernes side er stillet bestemte krav til skibsførerens og
besætningens uddannelse, fritager imidlertid ikke for ansvar.
I.h.t. bekendtgørelsen om syn og certifikater m.m. er et fritidsfartøj
defineret som et lastskib, der ikke anvendes erhvervsmæssigt.
Om man evt. sejler alene og skal på tønden, så skal man fortsat følge
reglerne og skønne om tidspunktet er det rigtige i forhold til den
omgivende trafik. Alternativt må man benytte pøsen der normalt står i
kistebænken til formålet.
En supertanker der stikker dybt og har begrænsninger i evnen til at
manøvrere sætter sine signaler herfor hvilket skal respekteres.
Det er uhyre dumt at en lystsejler at tro at han kan hævde sin ret
i.h.t. søfartsreglerne men at et motordrevet skab skal vige for en
sejlbåd da reglen om ansvar giver udtryk for, at hele
søvejsregelkomplekset ikke må anses for fuldstændigt, men skal
anvendes fornuftigt og i overensstemmelse med "godt sømandskab".
Efter sin placering i regelværket gælder bestemmelsen samtlige
søvejsregler. Den giver udtryk for, at der findes tilfælde, hvor det
er åbentlyst, at reglerne ikke slår til, f.eks. frdi farvandet ikke
giver plads til de foreskrevne vigemanøvre. I sådanne tilfælde kan et
skib ikke fritages for ansvar blot med henvisning til de øvrige
reglers tekst; men reglerne må tværtimod tillempes med fornuft eller
man måske, hvis der er overhængende fare, handle på tværs af reglerne.

Derfor er anvendelsen af "V" ikke forkert. Reglerne foreskriver ikke
forpligtigelser kun at "V" betyder at man ønsker hjælp.

Norske sejlere kaster anker midt i havnen, ser sig omkring, bruger
stemmen til at bede om hjælp og anvisning på en passende plads. Det
kan man tillige bruge mobilen til ved at kontakte havnekontoret eller
kalde dem på VHF.
Det giver mening i forhold til at tro at et flag giver en den rigtige
hjælp fra tilfældige folk der går tur på molerne.

Derfor er Mads Bo Falkes menærkning ganske god:

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-09 20:24

[...]

Endnu engang tak for fristillen Harding...

Men du har tydeligvis ikke forstået budskabet i indlægget...

Og ifølge din verden er der nok ikke den store mulighed for at skabe noget
nyt, eller blot ændre noget....
I den havn jeg kommer fra, har vi broer der ligger langt ude... og man kan
bestemt ikke forvente at folk skulle kunne se om man er en to eller flere
ombord...

Jeg ved godt at da klør konge var knægt... der kunne man det ene og det
andet i pøsen... ligesom man havde hård mellem tænderne når man gik i
riggen...

Tiderne har ændret sig... og personligt ser jeg hellere folk spørger om
hjælp, og bekender deres begrænsninger...

Nå, men tråden handlede jo ikke om hvorvidt vi synes det ene eller det
andet... men om der var nogen steder man kunne læse noget
dokumentation!!!!

Mvh
JR

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 18-05-09 14:15

Er det Mads´indlæg du referere til?

Hvis du ser mit tidligere indlæg så er det tydeligt præget af tidernes
skiften og ikke noget statisk.

Verden har ikke ændret sig det er stadig fuldt acceptabelt at spørge
om hjælp og det kan man gøre med stander stemme eller noget andet.

Det er da muligt at sejle ind i en havn selvom broerne er lange og se
om man kan finde angøring eller få en hjælpende hånd.
Kan man ikke komme rundt i havnen er det da dårligt sømandsskab at man
i det hele taget er sejlet ind. Det bør man da vide ud fra sine
havnebeskrivelser, vejrmeldinger m.m. eller skal man blot sejle med
hovedet under armen.
Minimum må man da have lært at sejle og kende til problemer som kan
opstå.

Har anvendelse af pøsen ændret sig?

Hvad er dokumentation for en anvendelse af "1" til at påkalde sig
hjælp. er det at andre har skrevet det på en hjemmeside.
Dokumentation skal være noget mere grundfæstet. og ikke "det plejer vi
da at gøre".
Dokumentation som jeg tidligere har bragt med links er tidsbestemt
praksis om det har givet grundlag for efterfølgelse er måske ikke så
sikkert i alle tilfælde.
Se blot Code-Reynold dem husker du da alle sammen ik´)

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-05-09 21:55

Det er vel dokumenteret "samme sted" som at SOK's havmiljøvogter flag
afskrækker udenlandske miljøsvinerister. Nemlig på web siden
www.adfærd_der_signaler_de_bedste_hensigter.dk.

sorry couldn't help it ....

Jeg synes det er fint at have nogle små uofficielle signaler som folk kan
følge eller ignorere. Jeg har købt en '1'er og så vil jeg se om det virker i
praksis.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Torben Bach

Dato : 18-05-09 22:08

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> følge eller ignorere. Jeg har købt en '1'er og så vil jeg se om det virker

Klip en hel del af tråden

Held og lykke.
Jeg tror, at du på forhånd har en fornemmelse af, hvad ´1éren` vil medføre.
Hvem kender betydningen af diverse signalflag på rygraden - nok ikke ret
mange, men ved man, hvor man kan slå op i det ene eller andet, så lykkes det
nok. Så må man bare håbe på, at "de hjælpende hænder" også kommer i gang i
en fart, hvis der er tale om en kritisk situation for solosejleren.

Personligt vil jeg ikke anskaffe ´1´eren", selvom jeg meget ofte sejler
solo.

Tænk bare på, om din nabosejler eller mange af de andre sejlere, du møder
hist og her, kan huske, hvad de lærte om lydsignaler - trut trut - det er
nok ikke ret mange... og sådan vil det også være med signalflag - uanset
hvad der så end siges og skrives omkring det ansvar, man har som skibsfører.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-05-09 22:24

Som lille sidebemærkning til diskussion (der er langt fra Flemming spørgsmål
og som nu handler om principper og regler) oplyse, at jeg har været til
Yachtskipper 1 eksamen for et par uger siden. Og der blev flere af
eksaminanterne tæsket igennem signaleflagene.

Så de bekymrede kan trøste sig med at der finde en lille gruppe af Y1'er der
både kan signalflagene og bruge en forældet (men sjov) sekstant !!

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-05-09 09:21

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Hvis du ser mit tidligere indlæg så er det tydeligt præget af tidernes
skiften og ikke noget statisk.

Hmm... Herover mener du tydeligvis tiden ikke er statisk... og verden ændrer
sig...

Verden har ikke ændret sig det er stadig fuldt acceptabelt at spørge
om hjælp og det kan man gøre med stander stemme eller noget andet.

Nu mener du pludselig det modsatte....

[...]

Her tager du pludselig et helt andet aspekt ind i samtalen... nu er det
pludselig ikke en stander der er focus, men om hvorvidt
folk sejler ind i en havn med eller uden den fornødne viden og
kundskaber....

Har anvendelse af pøsen ændret sig?

Ja.... idag har vi fleste både lænsepumper, rindende vand og toilet
ombord....

[...]

Udfra ovenstående, har du lige godtgjort at reglen "lyst viger for brød"
overhovedet ikke bør forefindes, netop
fordi der ikke er nogen gyldig grundfæstet dokumentation for den... men en
"det plejer vi at gøre" regel....

Mvh
JR

Fra : Michael Larsen

Dato : 19-05-09 20:41

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>
en masse
</SNIP
> [...]
> overhovedet ikke bør forefindes, netop
> fordi der ikke er nogen gyldig grundfæstet dokumentation for den... men en

Det ville da eller være dejligt for alle os trollingfiskere.
Vi fisker for brød med en masse stænger og liner. Besværligt at vige uden
kludder

Så må alle kludesejlerne af lyst jo vige.

Det bliver herligt at komme ud igen

Mvh
Michael

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-09 04:14

Jeg er ked af at mit indlæg var rodet, og maskinen ikke indrykkede den tekst
jeg ville besvare.
så for god ordens skyld rettes der herunder op på det...

Fra : Flemming Torp

Dato : 20-05-09 01:02

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

[...]

Hvorfor indrykkes din kommentar ikke, når jeg vil kommentere den?
Funtionen om indrykning er slået til i min nyhedslæser (Outlook Express)
....?

Nå, men altså: Jeg synes du har en lidt overfladisk og teoretisk for ikke at
sige frelst/arrogant holdning til anløb af havn ...
Når man i sommertiden anløber en havn kan man naturligvis få et vist
overblik over havnens struktur og moler m.v. ved at konsultere diverse
havnelodser og kort.

Og man kan med sine øjne se vindretning, styrke, måske strøm ... og antal
master i havnen osv., men jeg synes nu alligevel ikke man altid kan forudse,
hvordan man i praksis kan "gebærde sig" i fremmed havn før man er derinde
.... og ofte er der næsten ikke plads til at vende - f.eks. efter kl. 15 i
"mange af de sydfynske havne" ... Og med lav fart og sidevind kan man altså
let få behov for "en hjælpende hånd" ... ...

At kalde det dårligt sømandsskab synes jeg er lidt for meget "kloge Åge".
Godt nok er det ubestrideligt en god idé at udvise rettidig omhu ... men det
er ikke altid så let som jeg synes du gør det til ... En. kollega sagde
engang til mig: "Langtidsplanlægning er godt ... men korttidsparering er nu
ikke at foragte" ...

Din sidste kommentar kan jeg tilslutte mig ... ...

PS - jeg har nu klikket mig igennem dine mange links om signalflag ...
Såvidt jeg kan se, er der ingen henvisning til den "alternative" anvendelse
af talstander 1 - vel?
--
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 19-05-09 14:00

Er det pjatteflag ikke det der hedder "Den våde sok" med reklame og
telefonnummer?
Måske synes nogle at det pynter i riggen, andre gør det ikke.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 19-05-09 14:03

Ja det er rigtigt men de blev kun spurgt ud i forhold til betydningen
i forhold til betydningen i søvejsreglerne.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-05-09 21:41

Ja og så lige de tilhørenbde morsesignaler. Men hvad andet findes der en
betydningen ift søvejsreglerne ??

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 19-05-09 14:07

Jan det er noget rodede indlæg du kommer med, er beholderen utæt?

Reglerne er ordrette gengivelser fra regelværket og ikke noget som jeg
sidder og fifler med.
Det er som om du ikke kender reglerne og noterne hertil.
Dem bør du lære, det er grundlaget for at færdes på vandet.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-09 04:01

[...]

Jeg har kun taget 5 mrd. søfartsskole, duelighedsbevis, speedbådskørekort,
VHF/SRC, CEVNI.
Og da jeg ikke har lært reglerne med ovenstående, så kan det nok ikke
lykkes...

Mvh
JR

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 19-05-09 14:57

Enig der findes ikke andre betydninger end dem som søvejsreglerne
angiver.

mvh/Harding

Fra : Peter L

Dato : 20-05-09 06:17

"Flemming Torp" skrev:
> [...]
> metoden" ...
> Er der en af Jer, der kan hjælpe mig på vej?

Lov om sikkerhed til søs kræver, at et skib er bemandet og udrustet til den
forestående sejlads, og der skal være en fører om bord.
Talstander "1" er ikke et officielt signal.

Hilsen Peter

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 20-05-09 09:42

Så er du undskyldt.
Tager du Yachtskipper-uddannelserne vil du få kendskab til Danske
Søfartslove og Søret for fritidssejlere.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-05-09 08:57

Så er du undskyldt.
Tager du Yachtskipper-uddannelserne vil du få kendskab til Danske
Søfartslove og Søret for fritidssejlere.

Mvh/Harding

Det gør jeg ikke, det ville være fuldstændigt overkiil....

For at sejle lidt rundt her på vore breddegrader burde det jeg har være
rigeligt...

Mvh
JR

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 20-05-09 10:23

Hej Flemming,

M.h.t. indrykning så afhænger det af hvilken nyhedslæser man anvender..
Tidligere brugte jeg TDC men efter den er lukket anvender jeg Google.
Ulempen er at den i grundstrukturen ikke laver et træ/stifinder men at
alt står under hinanden.
I google vises indrykningerne normalt.
Fordelen ved google er at man kan korrespondere fra enhver PC der er
på nettet.

Nej jeg synes ikke at mine indlæg er overfladiske men appelerer til
omhyggelighed ved anløb af havne.
Når man har set publikationerne igennem om den havn som man vil
anløbe, enten husker man eller har publikationen oppe i cockpittet
således at man herud fra kan orientere sig om slæbested og buddybder i
havnen, samt hvor broerne er og afstandene mellem broerne.
Det næste er at man inden anløb af havnen sætter fendere ud på begge
sider af båden i tilstrækkeligt antal. Fortøjningerne klargøres og
fastgøres til båden og afhængig af fortøjningsmulighederne i havnen
set ud fra publikationerne så laves der øjer med pælestil på enderne
af fortøjningerne.
Derefter ser man på hvordan masterne er placeret i havnen og om den
ser overfyldt ud. Motorbådene kan man desværre som regel ikke se ude
fra; men masterne giver et godt fingerpeg om hvordan havnen er stuvet
i forhold til de faste installationer.
Vindretningen er også vigtig i forhold til anløb og muligheden for at
kunne vende båden i de små havne.
Når man kommer ind i havnen så er det en god ide at sætte stævnen op
mod vinden, det giver mindst afdrift og de bedste styremuligheder. Et
af de problemer sejlbåde ofte har at de har små motorer der ikke er
særligt hensigtsmæssige til manøvrering. Derfor kræver det mere
forudseenhed om man har den lille motor til at forudse hvad man har af
muligheder.
Mange mindre både så som folkebådesstørrelsen kan da gå i havn på sejl
ofte er båden uden motor og det volder de øvede sejlere ikke
problemer.
Er havnen meget lille og vinden noget frisk så søger man mod vinden op
til en pæl og løber op i stævnen og fastgør en af forfortøjningerne
hvorefter båden kun kan drive tovlængden tilbage.
Nu er der tid til at orientere sig og se hvordan man bedst kan komme
til kaj eller ind mellem pæle eller på anden måde gøre fast. Man kan
f.eks lægge en fortøjning til næste pæl og trække sig frem.Eller man
kan bruge motoren i bak med roret i borde til at dreje båden.
I en overfyldt havn er der masser af sejlere der vil hjælpe især for
at undgå skrammer på egen båd og det er ikke svært at blive hjulpet..

Nej det er rigtigt at der ikke findes alternativer for anvendelsen af
"1" så derfor skal vi ikke påregne at den har nogen effekt.
Det du ser er at der gennem tiderne har været anvendt forskellig
kodninger for anvendelsen af flagene måske med held dengang men i
nutiden anvendes de internationalt gældende regler som angives i
Søvejsreglerne. Derudover anvendes flag til forskellige
samme betydning er anvendes hver gang. Betydningen fremgår af de
fremlagte kapsejladsinstruktioner i hvert enkelt tilfælde.
Det har her også været praksis at bruge skud; men nu har DS lanceret
et kompressorhorn-panel til afløsning for tidligere praksis.

Jeg tror ikke at diverse vimpler desværre vil få effekt blandt
lystsejlere, især ikke med den spredning der er i adgangen til at
ville have en båd og sejle.

Det er da helt fint at Masnedø slår et slag, det vil nok give et lidt
stigende salg af "1"; men nok ikke mere.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 24-05-09 12:40

Desværre, ukendskab til love/regler fritager dig ikke for ansvar
i.h.t. lovene/reglerne.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-05-09 21:23

> [...]

> Det gør jeg ikke, det ville være fuldstændigt overkiil....
>
> For at sejle lidt rundt her på vore breddegrader burde det jeg har være

Tag dig nu sammen Harding.... Den sætning ved du jo godt man lærer når man
tager et duelighedsbevis...

Iøvrigt gælder denne regel jo mange andre steder i samfundet... og lur
mig... der er sikkert rigtigt mange steder vi kan falde i...

Men du er måske af den mening at man burde have et Y3 eller Y1 for at sejle
rundt i de Danske farvande...
I så fald burde vi alle jo også være kørelærer for at køre lidt rundt i
landet!!!

Mvh
JR

Fra : Torben Bach

Dato : 25-05-09 21:46

Jan Rasmussen wrote:
Klip en masse

> [...]
> sejle rundt i de Danske farvande...
> I så fald burde vi alle jo også være kørelærer for at køre lidt rundt

Jeg er 100% enig i synspunktet og vil lige tilføje, at da jeg deltog i
aftenundervisningen for at erhverve et duelighedsbevis, så var det jo ikke
noget, der blev overstået på en weekend, men til gengæld noget der blev
brugt rigtigt mange timer på aftenskolen på og mindst lige så mange timer
med bøgerne og opgaverne derhjemme en hel vinter igennem.

Sådan som jeg oplevede det, så var pensum til duelighedsbeviset "overkill" i
nogle tilfælde og også i forhold til den endelige prøve, men sådan kan det
jo være så forskelligt rundt omkring i kongeriget.

Det kan godt være, at Y1 eller Y3 er "mere", men som jeg oplever de fleste
sejlerkolleger med disse betegnelser, så oplever jeg ikke den store forskel.
Det har noget med alder, indlæringskurve og glemsel at gøre
Papirer og beviser på "højere" niveauer kan gøre en forskel, men det kræver,
at de pgl. rent faktisk bruger den erhvervede viden. Hvis den ikke bruges,
så ruster den, og så bliver beviserne/papirerne bare noget, der ligner
åndshovmod.

God sejlsæson til alle uanset hvad.....

Mvh

Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-05-09 22:14

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruges, så ruster den, og så bliver beviserne/papirerne bare noget, der

Tja... tiderne ændrer sig også, Jeg har da kunnet se at siden jeg tog
VHF/DSC certifikat er der kommet en del ændringer....
som mogens fra VHF skolen ved alt om, men som vi andre dødelige (eller
ihvertfald jeg) ikke får holdt mig ajour med...

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-05-09 23:25

Jeg er enig i at Y1 pensum er ret langt fra det virkelige behov. men i Y3
indgår fx meget banale teknikker til fx at rette for strøm og det mener jeg
da at alle skal kunne....'

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-05-09 05:25

> Jeg er enig i at Y1 pensum er ret langt fra det virkelige behov. men i Y3
> indgår fx meget banale teknikker til fx at rette for strøm og det mener
> jeg da at alle skal kunne....'
>
> Bjarke

Det indgår da også til dueligheds pensum!!!!

Mvh
JR

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 26-05-09 06:57

Pensum til prøverne er findes her:

http://www.fritidssejler.dk/

Til duelighedsprøven stilles ikke krav om strømtrekant beregninger.

Det er op til den enkelte hvordan han ajourfører sin martitme viden;
men det fritager ikke for straf at være uvidende.

Der er ikke specielt lempelige krav for føring af fritidsfartøjer.
Fritidsfartøjer er defineret som et lasteskib, der ikke anvendes
erhvervsmæssigt.
I sølovens kapitel 21 står der at:
Sørger skibsføreren ikke for at have et eksemplar af denne lov og af
de i henhold dertil udstedte forskrifter om bord, straffes den
pågældende med bøde.
Sådan er der love og regler der på skrivebordet ser korrekte ud; men
måske ikke lige er egnede til den lille kajak.
Skal myndigheder og domstole ind over en sag er det dog søloven der
gælder og ikke påberåbelse af uvidenhed.der tæller.

Reglen:
Ukendskab til love/regler fritager dig ikke for ansvar

gælder i alle samfundets forhold uanset om man stemmer sort,rød,grøn
blå o.s.v. Det er de flertalsbeslutninger som vi må rette ind efter.
Har man meninger om ændringer ,så skal man påvirke det politiske
flertal til at lave en anden regel.
Det er ikke videre befordrene for omgivelserne at bryde reglerne.

Så jeg kan kun opfordre dig til at indhente viden om det som du
beskæftiger dig med.

De med uddannelser du har taget: 5 mrd. søfartsskole, duelighedsbevis,
speedbådskørekort,
VHF/SRC, CEVNI. Håber jeg at du har taget duelighedsbeviset efter
speedbådsbeviset og det er sket af interesse for emnerne. Har du taget
den omvendt er du rådgivet dårligt.
Bl.a. CEVNI til kanalsejlads kræver om du skal sejle i kanaler en
fortsat supplering af viden på dette område, da der hele tiden sker
ændringer i regler m.m.
Undlader du det kan det give konflikter med de stedlige myndigheder.

Det nytter ikke at have den indstilling som du giver udtryk for: "Og
da jeg ikke har lært reglerne med ovenstående, så kan det nok ikke
lykkes..."

Alle skal lære hele livet også for at kunne færdes på havet.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-05-09 19:19

[...]

Mr. jeg "VIL" have sidste ord allias Harding....
Jeg ved ikke om du er "ALT" vidende, men det lyder til du gerne vil være
det....

I Kolding hvor jeg har taget mit duelighedbevis lærer man altså at rette for
strøm.... iøvrigt er trekantberegning jo ganske simpel matematik
som mange allerede har lært i skolen... ellers er trekantsberegning ikke
være end de kan konstrueres som et kraftpar, men tilhørende komposanter.
Endvidere har jeg taget en pilot uddannelse (A certifikat) idag kaldet PPL.
hvor man også lærer om navigation...

Da jeg har aflagt eksamen og bestået, må man godtgøre at jeg den fornødne
viden jeg har brug for....
Man må vel gå udfra at duelighedspensum dækker det man skal vide som
fritidssejler... ellers havde de nok lavet et andet pensum...

Jamen jeg har altså CEVNI certifikat, så jeg kan blot hoppe i baljen og
sejle...

Det er færd nok at lære hele livet.... men skal du være helt opdateret med
alle de kørekort, beviser, certifikater og hvad har vi nu om dage... iøvrigt
har jeg et truck
certifikat som jeg forøvrigt aldrig rigtigt har brugt... certifikatet giver
mig faktisk ret til at søge job på Esbjerg havne og køre med de helt store
trucks nede på havnen... hvad der er kommet af nye eller andre regler ved
jeg intet om... det samme gælder et stykke han af vejen kørekortet til
bilen....

Jeg er helt sikker på der er mange der kan nikke genkendende til
ovenstående... Man "KAN" simpelthen ikke vide alt og man kan ikke holde sig
opdateret med alt...

Men du kan jo vende den om... Jeg er sikker på både folk med duelighedsbevis
og Yachtskipper eksamen var på deres højesste til eksamen... herefter går
det ned af bakke.... den viden man har tilegnet sig ruster ligeså stille...
Det har duelighedsklubben jo også erkendt hvorfor de tilbyder at holde lidt
gang i folks kunnen ved at sende demen mail dagligt... hvor man kan løse en
lille opgave... og jo, det virker...

Men Harding... Du må komme ned på jorden til os andre... der er også noget
der kaldes virkelighed...

Mvh
JR

Fra : Torben Bach

Dato : 26-05-09 20:49

harding@larsen.tdcadsl.dk wrote:
> Pensum til prøverne er findes her:

Klip en ustyrlig masse

Nu er denne tråd da blevet lang nok - de seneste indlæg har ikke en dyt at
gøre med talstander 1

Hvordan kan det være, at en del af disse tråde ender op i noget i retning af
"jeg er klogere end dig" eller sådan er det nok ikke ment - måske bare et
velment ønske om at dele sin store viden ud til mange andre, og at det så
går lidt skævt i forhold til den ene og anden...

Begrænsningens kunst er svær, men det er altid fint at få et link til det
ene eller andet, selvom det nogle gange kan opfattes, som "jeg er klogere
end dig".
Den er jo lidt svær, for vi vil jo alle gerne vide mere (uden at skulle læse
JP

Skriftlig kommunikation - uha uha da da

God sommer - jeg drøner af med en del andre gammelnokker, der også er på
overførselsindkomst - turen går fra Sjælland til Kronjylland i et par uger,
så det bliver vejrguderne, der kommer til at bestemme en hel del.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Peter L

Dato : 27-05-09 06:43

"Flemming Torp" skrev:
> [...]
> metoden" ...
> Er der en af Jer, der kan hjælpe mig på vej?

Hvad med ISO-symbolet for handicappedde, (en stiliceret person i en kørestol
eller tre prikker)?

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 27-05-09 12:38

Sikke mange certifikater du har, både til truck båd og fly.
Da du skriver at du har et PPL certifikat er du jo ikke ubekendt med
opdatering af viden og kravene til uddannelse og vedligeholdelse.

Kravet er jo:

Love og bestemmelser
Luftfartøjskendskab og flyvelære
Flyvningens planlægning og udførelse
Menneskelig ydeevne og begrænsning

Et certifikat har en gyldighedsperiode på to år. Du skal blot sørge
for at flyve mindst 11 timer, det sidste år i perioden. Derudover skal
du have 1 time med instruktør, så du kan bevise at du stadig kan de
grundlæggende kundskaber. Er disse to regler opfyldt, forlænges
gyldigheden på certifikatet med yderligere 2 år.

Her er det krav til at det ikke går ned ad bakke med opdateringer.
På samme måde må det være med andre former for viden vedligeholdelse,
om end ikke lovkravmæssigt funderet,
Hvortil skal lægges at har man interesse for et felt søger man viden
på området hvoraf dette forum er et tydeligt bevis på, selvom der ikke
udstedes certifikater fo forståelse af indlæggene.

Det drejer sig ikke om at få det sidste ord; men forsøget på at
bidrage med viden på området.
Det giver basis for jordforbindelse og det at forholde sig til
virkeligheden.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-05-09 22:02

[...]

Hvad er grunden til at du opridser kravene vedr. PPL ??? tror du ikke jeg
er bekendt med hvad der kræves??????

Iøvrigt sagde min flyvelære efter endt eksamen.... "Nu er i på jeres
højeste" og fra nu af går det ned af bakke med paratviden....
og det havde han ganske ret i....

Iøvrigt kan jeg oplyse dig om at "i gamle dage" skulle man op til et såkaldt
PFT (periodisk flyve check) hvilket indebar at man overfor sensor skulle
godtgøre at man kunne sin teori, regler m.v. og derefter skulle demonstrere
praktik...

Grundet EU skulle tingene pludselig harmoniseres, og PFT forsvandt... man
skal således ikke op til PFT mere, og der er intet krav om en teoretisk
overhøring.
men man skal blot ud at flyve en tur med en instruktør for at bevise man kan
håndtere maskinen....

Så du har ikke helt ret i alt det du skriver herover!!!

Men lad nu det ligge, det har jo intet med sejlads at gøre...

Mvh
JR

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 28-05-09 00:47

Jo det var jeg da ikke i tvivl om
Det er godt at jeg ikke længere svinger mit Airworthiness Office
stempel.

Lad os vende tilbage til dette forum om sejladsrelaterede emner.

Mvh/Harding