Elmotor til gummibåd
Fra : Ole Jeppesen

Dato : 10-05-09 11:05

Hej nyhedsgruppe.

Har lige anskaffet mig en ny gummibåd og nu forlanger familien, at den
udrustes med en motor. Vi gider ikke larm m.m. fra en alm.
påhængsmotor så det skal være en elmotor. Båden skal bruges til at
bringe familien ind til land, når vi ligger for svaj og som "badedyr".
Det er den mindst mulige gummibåd og den kan max laste 2 voksne
personer. Spørgsmålet er, hvad skal man kigge efter, og hvor lille
motorkraft kan man nøjes med. Hvor lang tid kan man forvente at køre
på et 75 ah batteri. Den skal være så nem at håndtere, at såvel kone
som børn kan montere den og betjene den uden min assistance. Hvilket
mærke er det bedste til mit brug.

Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie" Hejlsminde

Fra : HAWK

Dato : 10-05-09 18:58

"Ole Jeppesen" <ofj@profibermail.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har en sådan gummibåd med ½HK motor og den sejler faktisk ret så stærkt.
Desvære må motren kun bruges i ferskvand. Det er endnu ikkelykkedes mig at
finde en der kan tåle saltvand, men som sagt ½ HK er rigeligt

vil gætte på den går ca 3 knob og med fuld skrue kan den sejle 3 timer - op
til 6 timer med mindre belastning

Peter

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-09 18:56

Hej Ole
Et 75 ah batteri er lidt tungt at tumle med. Jeg ville foretrække en lille
benzindreven påhængsmotor. Gummibåden skal vel på dæk under sejlads?
Hilsen Steffen

Fra : Kim Torp Petersen

Dato : 10-05-09 20:10

Jeg har ikke selv prøvet det, men har da kigget på dem.

http://www.altombord.dk/torqeedo-travel-400800-p-3585.html

Det er da smart med det indbyggede batteri.

Med venlig hilsen
Kim Torp
Corsair F-24 II
"Pandora" Vejle