Mercury 4 hk problemer
Fra : thomassloth@hotmail.~

Dato : 09-05-09 10:00

Min 4Hk mercury (vistnok 1995) som er i OK stand har flg problem,
håber nogen kan genkende det, da jeg har oplevet det på flere 4-5hk
mercury's:
- Den starter upåklageligt
- kører meget ustabilt i tomgang
- går i stå når jeg giver det mindste gas fra tomgang eller der kommer
lidt belastning på skruen (drukner, eller får ikke luft nok, jeg ved
det ikke)
- der kommer en del benzin på vandoverfladen - jeg tror det er
uforbrændt benz via udstødningen.

Jeg har skilt skiftet tændrør, pakning v topstykke, skilt karburator
ad og renset den.

Hvis ikke luftindtaget er problemet - kan det så være at den ikke kan
komme af med udstødningen, hvis der er stoppet til?

Håber nogen kan hjælpe.Tak.

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 09-05-09 10:06

On 9 Maj, 17:59, thomassl...@hotmail.com wrote:
> [...]
>
> Hvis ikke luftindtaget er problemet - kan det så være at den ikke kan
> komme af med udstødningen, hvis der er stoppet til?

Min kærestes havde engang et lidt lignende problem med hendes
motorcykel.

Det viste sig at der var kommet en lille flue, eller andet lille
insekt, ned i den slange motoren sugede benzin fra - slangen havde
åbenbart så lille diameter at der næsten intet skulle til at begrænse
benzin indtaget enormt. Når man gav gas fik den ikke ekstra benzin og
pga. den ekstra belastning gik den i stå.

Jeg ved ikke om det kunne være noget lignende?

Mvh Jesper

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 09-05-09 11:23

Her er et fejlfindingsskema, så kan du krydse af efterhånden som du
kommer frem i fejlsøgningen.

Motoren går uregelmæssigt i
tomgang eller går i stå
Tændrør snavsede eller
forkert type
Tjek tændrør. Rens eller
udskift for korrekt type
Brændstofsystemet er
blokeret
Tjek for klemt eller knækket
brændstofslange eller andre
blokeringer i
brændstofsystemet
Brændstoffet er snavset eller
for gammelt
Påfyld nyt brændstof
Brændstoffilteret er stoppet Udskift
Tændrørets justering er
forkert
Inspicer og juster
Tændkabler ødelagt eller
dårligt forbundne
Tjek kablerne for slidtage
eller brud. Fastspænd alle
løse forbindelse. Erstat slidte
eller beskadigede kabler.
Forkert olie Tjek og udskift olien
Termostat er fejlbehæftet
eller blokeret
Kontakt din forhandler
Justeringen af karburatoren
er forkert
Kontakt din forhandler
Karburatoren er blokeret Kontakt din forhandler
Brændstofpumpen er defekt Kontakt din forhandler
Luftskruen på
brændstoftanken er lukket
Åben luftskruen
Gasventilen er justeret
forkert
Kontakt din forhandler
Chokeren er trukket ud Skub den ind
Motorens vinkel er for høj Sæt i normal position

texas.dk
23
Motoren mangler kraft Propellen er beskadiget Reparer eller udskift
Trim vinklen er forkert Juster
Motoren er monteret i forkert
højde
Juster
Bådens bund er begroet Rens båden
Tang eller andet materiale
har snoet sig om gearet
Fjern og rens
Tændrøret er snavset eller af
forkert type
Rens eller udskift.
[...]
Tændrørets elektrodeafstand
[...]
Dele i tændingen er
fejlbehæftede
Kontakt din forhandler
Forkert type olie er brugt Tjek og udskift
Termostat er fejlbehæftet
eller blokeret
Kontakt din forhandler
Luftskruen på
brændstoftanken er lukket
Åben skruen
Forkert type tændrør Udskift til korrekt type

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 09-05-09 22:22

<snip>

Hænger svømmeren eller "synker" den fordi den ikke er tæt ? Oser, stinker af
benzin, sort tændrør, choker armen er røget af mm.
Tager den bedre omdr. med lidt choker ? Får ikke benzin nok, måske
membrampumpen er færdig, har husket luftskruen

Juster elektrode afstanden på tændrøret !

Jeg har aldrig oplevet et udstødnings-problem på en påhængsmotor.

Mvh
Leon

Fra : thomassloth@hotmail.~

Dato : 09-05-09 16:02

Tak for tips.
Jeg checker svømmeren (ved knap hvad den regulerer)
Nej den starter uden choker og dør hurtigt hvis chokren aktiveres.
Luftskruen på tanken er åben
Membranpumpen kender jeg ikke til, er det den er sidder på
karburatoren?

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 10-05-09 13:45

>Jeg checker svømmeren (ved knap hvad den regulerer)
Den juster benzinhøjden/mængden i karburatoren.

>Nej den starter uden choker og dør hurtigt hvis chokren aktiveres.
Godt så drukner den. Så kan det være svømmeren der hænger, forkert
svømmerhøjde, chokeren hænger eller dyse-justering efter rengøring.
Så lugter den fælt af benzin ud af udstødningen, laver typsik ringe i vandet
og dit tændrør er kulsort og let tilsodet.

>Luftskruen på tanken er åben
Det udarter sig typisk ved at man sejler et godt stykke og så går den ud.

>Membranpumpen kender jeg ikke til, er det den er sidder på
>karburatoren?
Den sidder typisk på siden af blokken under et lille alu-dæksel.
Hvis denne er utæt og tager falsk luft ind eller er defekt får motoren ingen
benzin.
Jeg har aldrig oplevet at den forårsager drukning.

Mvh
Leon

Fra : Per Kaaber

Dato : 11-05-09 16:05

Leon Hulstrøm forklarede den 10-05-2009:

> [...]
> benzin.
> Jeg har aldrig oplevet at den forårsager drukning.

Det har jeg. Membranen i benzinpumpen var utæt og benzinen blev pumpet
direkte ind i krumtaphuset og derefter på toppen af stemplerne.... Det
kunne motoren ik' li'... En ældre Evinrude 6 hk.

Benzinpumpen bliver ofte "trukket" med en vippearm el.lign. fra
krumtapakslen.

En ny pumpe koster ca 4-500kr. Alternativt fremstiller man selv en ny
membran. Hvis det er det der er årsagen til problemet

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : thomassloth@hotmail.~

Dato : 18-05-09 11:56

Hvor sidder dysen, og hvordan kommer man til den?
Jeg vil forsøge at rense denne.
Er justeringen alene med den lille skrue på karburatoren? Jeg har
prøvet alle indstillinger mht at skrue den helt ind og ud, uden videre
effekt på motorgangen - dvs. jeg kunne høre gangen blev ændret, men
fortsat ustabil og går i stå når får det mindste gas.