Farvning af Sprayhood
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-09 21:24

Hej

Kan man farve en sprayhood selv ?

Mvh

Morten

Fra : sailor99

Dato : 05-05-09 21:48

"Morten" <morten"ad"mcrasmussen.dk> skrev i en meddelelse
newsCdna-1Qti1PZ3XnZ2dnUVZ8gWdnZ2d@giganews.com...
> Hej
>
> Kan man farve en sprayhood selv ?
>
> Mvh
>
> Morten
Hej Morten!

Hvis du har adgang til et badekar, skulle det sagtens kunne klares. Din
farvehandler har uden tvivl diverse tekstilfarver med brugsanvisning.

God fornøjelse!

Georg

Fra : Henrik K

Dato : 05-05-09 15:18

Vi hører meget gerne om resultatet!

Mvh
Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 06-05-09 03:38

Ja det kan du godt; men selve stoffet bliver ikke som nyt ved
behandlingen.
Når du har farvet så bør du lave en blanding af en teskefuld Rodalon
pr liter koldt vand for imprægnering mod jordslag og først derefter
når stoffet er tørt give den imprægnering mod vand.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-09 21:33

Nu siger du ikke som nyt ? Hvordan ?

Hvad med sygningerne, har set at nogle bliver ved med at være hvide, havde
tænkt på at farve det mørkeblå. Både sparyhood og Bom presenning.

Smitter det af ? (når det regner ?)

mvh

Morten

Fra : BoA

Dato : 09-05-09 11:30

Morten skrev:
KLIP
> Hvad med sygningerne, har set at nogle bliver ved med at være hvide, havde
> tænkt på at farve det mørkeblå. Både sparyhood og Bom presenning.
>
> Smitter det af ? (når det regner ?)
> KLIP

Hvorvidt syningen får samme farve som
stoffet, når du efterfarver, er meget
tvivlsomt. Du kan godt være heldig at
det lykkes, men problemet er, at
resultatet afhænger af om stoffets fibre
og trådens fibre tager mod farven på
samme måde. Selve sprayhod-stoffet er
sandsynligvis 100% kunstfiber som fx.
polypropylen, mens tråden godt kan være
en blanding af kunstfiber og bomuld, som
vil tage forskelligt imod farven.
Et andet problem er, hvilket
farve-produkt du anvender. Det meste af,
hvad der er til at få til
"hjemmefarvning", er hverken særligt
vaske-ægte (smiter af i våd tilstand)
eller særligt lys-ægte (falmer i sol).
Glem alt om "Dylon" og lignende.
Det er muligt at få ret holdbar farve,
som kan anvendes derhjemme, men det er
relativt dyrt og udvalget er sparsomt.
Endeligt er der det problem at undgå
skjolder i farvningen. Først skal det
gamle stof være helt frit for eventuel
imprægnering, og dernæst skal det i et
tilstrækkeligt stort kar under konstant
omrøring/bevægelse. Ofte kan man farve
beklædning med godt resultat i en
vaskemaskine - der jo netop er beregnet
til tøj ! - men hvis man kommer kraftig
sejldug i en hjemme-vaskemaskine får
dugen karakterisktiske slidtage-striber,
der hvor stoffet ligger i folder, fordi
beholderen slet ikke er stor nok til det
kraftige stof, der kommer til at ligge i
permanente folder. Foruden striberne
kommer der så også skjolder i
farvningen, som ikke kan fjernes igen.
For at farve en sprayhood ordentligt vil
jeg mene, at man skal have en beholder
mindst på størrelse med et badekar.

Det blev en længere smøre, men sejldug
og farvning er faktisk noget som jeg har
beskæftiget mig meget med, og jeg synes
at du skal vide hvad du kaster dig ud i,
hvis du vælger at forsøge.
Forresten : Meget sejldug til kalecher
og sprayhoods er i dag PU-belagt på
indersiden, hvilket også vil gøre et
farvningsforsøg til en meget tvivlsom
affære.

De andres kommentarer angående slidte
syninger og ældet dug kan jeg også
tilslutte mig, uden at jeg behøver at
gentage det hele !

--
Med bedste hilsner
fra

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 08-05-09 04:35

Ethvert stykke stof bliver slidt i vinden og nedbrydes tillige af
solens ultraviolette lys og til sidst er trådene så tyndslidte at der
kommer revner i stoffet. Det er en kontinuerlig proces der ikke
nulstilles hvis man genindfarver stoffet.
Derfor skal man vurdere om det kan betale sig. Det er som regel de
mørkere farver blå, rød og grøn der falmer hvorimod de lyse farver
ikke laver store farveændringer; men nedbrydningsprocessen er den
samme.

Syningerne vil også tage imod farve; men ud over det så vær opmærksom
på sytråden om den er begyndt at forgå eller hullern hvor tråden går
igennem er blevet lidt store.

Ved enhver farvning vil der være overskudsfarve der vil smitte af hvis
der ikke skylles tilstrækkeligt.
Efter skylningen behandles mod jordslåethed som tidligere angivet og
derefter ijmprægneres mod vandindtrængen.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-05-09 20:35

Det er ikke nok at skylle. Det skal behandles i noget kemi (husker ikke
navnet) der binder farven og sikrer det ikke smitter af. Spørg en af de
gamle i den lokale matas.

--

Bjarke
Position: Hundige