Batterier forbrug/start
Fra : HHH

Dato : 05-05-09 13:28

Hej NG.

Jeg skal have nye batterier i min Nauticat, og er lidt i tvivl om valg
af type og størrelse.
Derfor disse spørgsmål:

Vil det være OK at anvende Startbatteri til at drive bovpropel og
ankerspil og hvor stort skal det så være? Disse forbrugere kræver jo
høj effekt i kort tid, og vil kun blive brugt når motorens generator
leverer "støttestrøm".

Jeg har nu 2 x 140 Ah almindelige "lastvognsbatterier" til forbrug,
men de er døde som følge af for mange dybdeafladninger. Skal jeg vælge
2 x 140 Ah igen, eller ville det være bedre (og billigere) med 4 x
80Ah, og hvilken type skal det være. AGM, Gel eller almindelige
"marinebatterier". Batterierne er adskilt i 2 grupper af et
skillerelæ.

Min landsstrømslader er af den nye elektroniske type med 3 udgange, en
til startbatteri og 2 til hver sin forbrugsgruppe. Sker der noget ved
at starte motoren og dermed lade med generatoren samtidig med at
laderen er tilsluttet landstrøm. Jeg har hidtil været meget påpasselig
med ikke at gøre det, men det kunne jo ske at jeg af vanvare kom til
at starte motoren før fruen har fået landstrømskablet ombord

Gode links til forhandlere med gode (lave) priser modtages gerne, da
det jo er en ordentlig investering med udskiftning af hele
batteribanken på een gang.

God sommer
3xH

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 06-05-09 04:00

Hej 3xH,

Det er rigtigt at anvende startbatterier til de nævnte enheder deres
motor og driftsperiode ligner start af motoren.
Startbatteriet har til opgave i kort tid at levere en stor strøm.
Afladetiden er kort. For at løse denne opgave er startbatteriet
konstrueret med tynde blyplader med en stor overflade, hvilket
giver mulighed for at afgive kortvarig stor strøm.
Modsat er forbrugsbatterier de har til gengæld til opgave at levere
en lav og kontinuerlig strøm. Derfor er det konstrueret med tykkere
plader, der kan holde på strømmen og afgive den over længere
tid.

Størrelsen på batterierne afhænger af forbruger kildens behov.

Det er ikke en god ide at indlede en slåskamp meller
landstrømsforsyningen og motorens generatorforsyning.
Hvis du tager landstrømmen inden du starter motoren så gør konen ikke
noget forkert..

Du kan købe mange slagtilbud; men det er som regel det der går under
betegnelsen "Volvo-batterier) omkring 60AHT men det er ikke nogen god
ide i en båd.

Selvfølgelig er det noget dyrere at købe noget godt. Mon ikke at der
kan fås nogle procenter med et indkøbskort.
Excidebatterier ser ud til at holde godt.

Mvh/Harding