Transducermontering - NASA ekko
Fra : sailor99

Dato : 05-05-09 19:16

Hej!

Jeg overvejer at købe et Nasa Clipper ekkolod, så jeg vil spørge, om én af
jer her i NG ved, om det er muligt at bruge transduceren fra mit gamle VDO,
eller om den nye absolut skal benyttes.
Hvis den nye skal bruges, er det så nødvendigt med en skroggennemføring
(klarer mig uden med VDO).

Tak for hjælpen!

Mvh,
Georg

Fra : Roderiet

Dato : 05-05-09 20:18

Hej der Jeg har et Nasa target ekkolod ( mindst 10 år gammmelt )med en
transducer fra et af de gamle lod som snurrer rundt med en viser og en rød
diode. Transduceren er en 150 Khz, som er monteret indvendigt på bunden
af skroget i en klat silicone. det virker udmærket ned til 90 meter ( æst
for Læsø ). mvh Arietta 31--Niels F.

Fra : sailor99

Dato : 05-05-09 21:45

Ohøj!
Tak for svar, Niels!
Jeg fik lige set efter. Mit nuværende ekkolod er IKKE VDO som alle øvrige
instrumenter, men et Seafahrer, og jeg var heldig, for transduceren er på
150 khz. Jeg mener, at VDO´s ligger på 200khz.
Men jeg får brug for et forlængerkabel med den placering, jeg har tiltænkt
det nye.
Kan man selv lave en forlænger? Er det blot et coax kabel???

Mvh,
Georg

Fra : blueocean

Dato : 06-05-09 02:14

On 5 Maj, 22:45, "sailor99" <sailo...@removeoekgnet.dk> wrote:
> [...]
> det nye.
> Kan man selv lave en forlænger? Er det  blot et coax kabel???

Hej
Du kan udemærket selv lave et forlænger kabel, det er jo blot et
almindeligt TV stik der bruges, og et 75 ohms coax kabel virker fint.

Gert

Fra : sailor99

Dato : 06-05-09 12:49

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Du kan udemærket selv lave et forlænger kabel, det er jo blot et
almindeligt TV stik der bruges, og et 75 ohms coax kabel virker fint.

Mange tak, Gert - det mente jeg nok. Og det skal bådbutikkerne have kr.
250,- for!

Mvh,
Georg

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 07-05-09 09:11

Jeg har også NASA Clipper, og har sat transduceren i en klat silicone. Har
endnu ikke mødt overgrænsen, har målt op til ca. 50 m.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus