Signalkabel ....
Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 22:53

Jeg er træt af det ledningsvirvar der er i mine "rails" i styrepiedestalen.
Der er for lidt plads til rod....

Hvor kan man købe noget signalkabel med ca 8 leder, så jeg kan trække NMEA
og Seatalk i samme kabel ??

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Kaaber

Dato : 25-04-09 23:10

Bjarke M. Christensen frembragte:
> [...]
> Der er for lidt plads til rod....
>
> Hvor kan man købe noget signalkabel med ca 8 leder, så jeg kan trække NMEA og

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=87299&language=en
Ellers prøv hos en el-installatør. De har ofte en masse forskelliger
datakabler.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 06:37

Men er der ikke noget med, at det skal være en speciel kvalitet for at kunne
tage det salte klima ? Jeg hørte engang, at mange el-problemer i både
skyldes at kobberet i bilige kabler ikke er behandlet (fortinnet eller noget
andet) på den rigtige måde ??

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HH

Dato : 26-04-09 03:09

Jo det er rigtigt at kabler med blanke ledere og skærme oxyderer med
tiden i det salte klima. Kablernes kapper er ikke tætte nok, så over
lang tid bliver kobberet helt sort og sprødt. Fx. er det næsten
umuligt at lodde på sådant kobber uden at skulle bruge sandpapir
først. Så den gode regel er at købe ledninger der er fortinnet, men
det er ikke altid muligt. Fx. kan det være svært at finde coax-kabler
til antenner etc. med fortinnet skærm og inderleder (og til høje
frekvenser bør det være forsølvet), hvor den nævnte korrosion
formodentlig også har den konskvens at tabene stiger meget.
Hos Hjertmans i Sverige kan man købe alm. ledninger i forskellige
dimensioner med fortinnede ledere.

Hans-Henrik

Fra : Henrik K

Dato : 26-04-09 04:20

Der findes både 10 og 12-leder kabler med maritim godkendelser - nok
ikke at finde hos den lokale elektriker, men virksomheder som laver
apparutudvikling til det segment er et bud.

-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 26-04-09 12:12

Henrik K skrev:
> Der findes både 10 og 12-leder kabler med maritim godkendelser - nok
> ikke at finde hos den lokale elektriker, men virksomheder som laver
> apparutudvikling til det segment er et bud.
>
> -Henrik

Hej Bjarke
Jeg ved ikke om det er en mulighed, men oppe på vejen bag ved os i
Næstved ligger et firma som hedder Emerson a/s,(tidligere??!) ejet af
Danfoss, og som laver skræddersyede el- og apparatinstallationer i
kabinetter/skabe til skibsfarten.
De har garntrisse hvad du søger, eller osse må de kunne henvise til
deres leverandør af kabler.
Du kan da prøve at ringe, - deres nummer er 55787200.
Hilsen Søren
s/y Marie af Næstved
- i fransk flodvand igen om en uge, juhuu!

Fra : HO

Dato : 26-04-09 19:12

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hejsa
Nu er det igen ved at blive "en kunst" at have båd.
nu spurgte Bjarke om hint til hvor kabel kan købes, og straks er en større
udredning / videnskab om kabler straks i gang.
Man kan også bare gøre det nemt, købe et godt kabel og komme ud at sejle i
en fart, og lade fessor gruble over - EU normer, diagrammer og hvad man
eller kan google sig til på hebraisk og engelsk.
Nu går det nok 15 - 20 år inden et almindelig kabel ikke er tjenlig mere, og
fordi det bliver "brun og porøs" skader ikke ledningen af strøm, det er
først når man begynder at skille og korte op på kablet man får problemer.
Mon ikke instrumenter / kortplotter og selvstyrer for længst er forældet og
tjenlig til udskiftning indenfor omkring 8 - 10 år og hvad betyder det at
skulle trække et nyt kabel om 10 år.
Lav dog jeres installationer fornuftig og forsvarlig uden at gøre alt til en
videnskab, og kom ud at sejle i stedet for.

MVH
HO

Fra : N/A

Dato : 26-04-09 12:12

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 19:51

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49f38629$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> styrepiedestalen. Der er for lidt plads til rod....
>
> Hvor kan man købe noget signalkabel med ca 8 leder, så jeg kan trække NMEA

Hej Bjarke,

hvor mange meter drejer det sig om ?

Jeg har noget 10 leder liggende - diameter ca. 10 mm - drop mig en mail hvis
det er brugbart.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 20:01

Ikke ret meget. Akut bare 2-3 meter, så jeg kan få det trukket gennem rails
så jeg kan få samlet apteringen i min akterkabine igen. På sigt 3-4 meter
mere, så jeg kan få alle signalerne ind i hovedtavlen. Bor du lige i
nærheden af storkøbenhavn ??

HO, har nemlig ret. Lige nu skal jeg bare ha et stykke rimeligt godt kabel,
så jeg kan få samlet båden og få den i vandet !!

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 20:11

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49f4af51$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> HO, har nemlig ret. Lige nu skal jeg bare ha et stykke rimeligt godt
> kabel, så jeg kan få samlet båden og få den i vandet !!

Hej igen,

ok - jeg kan give dig 8 meter - bor 20 minutter fra vandet (ishøj
havn/hundige havn/brøndby havn) - nu ved jeg ikke hvor meget det haster, men
hvis du vil have det hurtigt, så må vi jo bare ordne det hurtigt

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 22:30

Det lyder perfekt. Jeg ligger i Hundige. Hvad er prisen og hvornår kan jeg
få det ??

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 23:02

Smutter til køjs. Svar gerne på sms. Sender dig nummeret .......

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:49f4d23e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : HO

Dato : 26-04-09 21:28

> [...]
meddelelse news:49f4af51$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Ikke ret meget. Akut bare 2-3 meter, så jeg kan få det trukket gennem
hej
gør dig selv den tjeneste at føre en elektriker rør i passende dim. først.
den er nem at stikke igennem og føre rundt i båden - træk kabler igennem
først + en tynd snor til en evt. senere ledning.
derefter tager det under 5 min. at skifte kabler når de er irret over om
10 - 15 år

MVH
HO

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 22:28

Foreløbig skal det bare ned gennem det alt for tynde rustfrie rør ope fra
rattet og ned i agterkahytten. Derfra er der rør hele vejen....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige