Raymarine S1/ST6002 og NMEA
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 20:11

Jeg har fået købt mig en S1 ratpilot. Og nu er jeg ved at planlægge
ledningsføringen og forbindelserne.

Kurs computeren har NMEA input og output, men der er også et NMEA input bag
på ST6002 controlenheden. Hvad er forskellen på de to NMEA indgange ?? Kan
jeg bare forbinde mine NMEA signaler til en tilfældig af de to ? Eller kan
jeg forbvinde navigatoren til den ene og en anden NMEA til den anden ??

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Kaaber

Dato : 24-04-09 22:47

Bjarke M. Christensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> jeg forbvinde navigatoren til den ene og en anden NMEA til den anden ??

Jeg ville forbinde GPS til kurs computeren (centralenheden).
En PC og VHF kan godt "lytte" til samme NMEA forbindelse.

Hvis du havde og stadig har en ST4000 ratpilot, er jeg interesseret i
at arve (investere i) den som reservedele

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 09:30

Det er bare det at GPS og betjeningspanelet sidder 10 cm fra hinanden og jeg
skal jo også andre enheder der sender NMEA. Har længe overvejet at købe en
NMEA mux, men tænkte jeg måske kunne klare den udne nu jeg har 2 indgange og
en udgang, der kan drive flere andre indgange ....

ST4000'eren er fuld funtionsdygtig, så den bliver solgt til "alm. brug".
Gætter på du ikke vil give samme pris, hvis du kun skal bruge reservedele. -
som man iøvrigt kan købe endnu.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-04-09 11:51

> [...]
> NMEA mux, men tænkte jeg måske kunne klare den udne nu jeg har 2 indgange og
> en udgang, der kan drive flere andre indgange ....

Hvis du overvejer en NMEA MUX, så kan jeg varmt anbefale at se på dem
her fra Brookhouse i New Zealand.
http://www.brookhouseonline.com/

De er yderst fleksible idet stort set alt i dem kan programmeres via
små scripts og de fås i forskellige variationer, alt om de skal kunne
håndtere SeaTalk protokol, AIS m.v.

Jeg købte f.eks en standard enhed sidste år som skulle programmeres til
at oversætte en NMEA 'vind' sætning ($WIMWV) til noget som min ST1000
selvstyrer forstår ($WIVWR).

Knap én uge efter at den var bestilt ankom den fra den anden side af
Jordkloden og de havde yderligere programmeret den for mig u/b.
Mailforespørgsler besvares prompte, så det er fin service.
Dokumentation og manualer er også tip-top

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 14:22

Den har jeg set på. Helt enig. Hvis jeg skal have en bliver det den. Rart at
høre servicen er i orden !!

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Kaaber

Dato : 25-04-09 21:56

Den 25-04-2009, skrev Bjarke M. Christensen:

> ST4000'eren er fuld funtionsdygtig, så den bliver solgt til "alm. brug".
> Gætter på du ikke vil give samme pris, hvis du kun skal bruge reservedele. -
> som man iøvrigt kan købe endnu.

Hvis den er bedre end min ST4000, kunne det være, at det var min der
blev til reservedele.
Min er fra den tid, hvor der ikke var NMEA indgang på control boksen.

Nævn en pris.

per.k.joergensen(a)mail.dk

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 22:04

Jeg har aftalt at den skal til Fyn for 2000,- Mangler bare at blive sendt og
betalt. Har demonteret det sidste i dag, men der er et kabel jeg ikke kan få
ud. Det kommer der et andet indlæg om lige om lidt .....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 00:46

Hej Bjarke,

Jeg har ingen idé om dit problem, men kan se, at du også har prøvet den
engelske newsgroup ...

Har du overvejet at stille dine spørgsmål i den engelsksprogede
newsgroup, der hedder rec.boats.electronics?

Den frekventeres af nogle ganske kyndige bidragydere, der ofte giver
meget lærerige tips og svar og øser af egne erfaringer ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:49f20e8f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 09:31

Godt tip. Prøver jeg. Tak.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-04-09 06:33

Hej Bjarke

- Jeg kan se at der også foregår en længere snak på
rec.boats.electronics om hvilke indgange der er til hvad.

Der findes et ret genalt NMEA simuleringsprogram, _NmeaTalker_, som du
kan sætte til at sende næsten hvilken som helst NMEA sætning, og det er
velegnet til at finde ud af hvad en indgang accepterer af data hvis man
ikke lige har der rette NMEA sætning fra en giver.

Se her: http://www.sailsoft.nl/

Det uregistrerede program er begrænset til at sende 100 NMEA sætninger
før det stopper, men det er oftest nok til at teste ens applikation.
Især hvis man har sat programmet til kun at sende sætningen f.eks hver
5. sekund, men ellers koster programmet ca. 300 kr at registrere.

Måske er det noget du kan bruge.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)