Søkort til Linux
Fra : Lars Thorborg

Dato : 22-04-09 10:39

Hej sejlere

Er der nogen i gruppen der har kendskab til et elektronisk søkort, med kort
over de Danske Farvande, der kan køre på en bærbar med styresystemet Ubuntu
( Linuxbaseret ). Jeg har fået en pc i overskud, med en fejl, der gør at
Windows ikke kan installeres, og tænkte at den vil kunne ofres i båden. Det
levende søkort magter ikke denne udfordring

Hilsen Lars Thorborg

ISIS-Bianca 28-D130- Frederikssund

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 22-04-09 11:26

"Lars Thorborg" <lars.thorborg@mail.dk> writes:
> [...]
> Windows ikke kan installeres, og tænkte at den vil kunne ofres i båden. Det
> levende søkort magter ikke denne udfordring

Nej DLSK er desværre - som så mange andre navigationsprogrammer - tæt
forbundet med M$ Windows.

Jeg har ikke kunnet finde noget navigationsprogram, der direkte kan køre på
Linux, men jeg har haft rimelig succes med at køre SeaClear på min Ubuntu vha
Windows emulatoren Wine.

--
/\/\orten

Fra : Lars Thorborg

Dato : 22-04-09 13:36

Hej Morten
Ubuntu er nyt for mig, og jeg har slet ikke sat mig helt ind i, hvordan det
fungerer. At det er et ultra billigt alternativ til Bill Gates produktioner
er for mig nok til at få mig til at forsøge. Til almindelig netadgang og
kontorarbejde er det nemt og glimrende, og koster ikke en klink. Jeg har
installeret min yndlingsvinterbeskæftigelse OnLine spillet CounterStrike via
Wine og det kører fint, men som sagt er DLSK ikke hoppet på den vogn
(endnu??).

Du nævner SeaClear, kan du beskrive det lidt, jeg synes ikke at have hørt om
det før. Jeg har en gammel Garmin 128 navigator, som jeg gerne vil have
koplet til, den fungerede jo fint med DLSK.

Hilsen Lars

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 22-04-09 07:09

> [...]
> Windows ikke kan installeres, og tænkte at den vil kunne ofres i båden. Det
> levende søkort magter ikke denne udfordring

Garmins "Bluechart Classic" skulle kunne køre i Linux ved brug af
WINE :
http://www.winehq.org/

Du kan installerer programmet igennem Ubuntu's egen tilføj/fjern
programmer.

Du kan læse om programmet under WINE her :
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=227

Fra : Martin Schöön

Dato : 22-04-09 20:14

> [...]

> Windows ikke kan installeres, og tænkte at den vil kunne ofres i båden. Det
> levende søkort magter ikke denne udfordring

Inte sjökort men väl program:

http://www.ncc.up.pt/gpsman/

http://www.gpsdrive.de/

http://gpsactionreplay.free.fr/

Det sista programmet är inte avsett för navigation utan för analys av
prestanda.

/Martin
http://hem.bredband.net/b262106/

Fra : torloke@gmail.com

Dato : 14-05-09 13:08

On 22 Apr., 11:38, "Lars Thorborg" <lars.thorb...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Windows ikke kan installeres, og tænkte at den vil kunne ofres i båden. Det
> levende søkort magter ikke denne udfordring

hej Lars
Så først dit indlæg nu! Hvis du kører Ubuntu kan du altid installere
Vmware Server (gratis), som giver dig mulighed for at installere en
virtuel maskine med din windoze på en soft partition - uanset om det
er 98, xp eller vista. Du får dermed en maskine, som booter op som en
"normal" maskine og som du kan installere alle dine windoze programmer
på - den kører bare som et helt almindeligt program under din Ubuntu.
tjek www.vmware.com - det virker!
Hilsen
Tor

Fra : Lars Thorborg

Dato : 14-05-09 23:10

Hej Toke

Tak Jeg prøver at lege med det

Hilsen Lars

Fra : Kim Bøndergaard

Dato : 15-05-09 22:54

> [...]
> Vmware Server (gratis), som giver dig mulighed for at installere en
> virtuel maskine med din windoze på en soft partition - uanset om det er

Selvfølgelig en mulighed - men der skal jo så stadig investeres i en
Windows license

Fra : oem

Dato : 17-05-09 03:03

GPS Trackmaker, -

http://www.gpstm.com

fungerer formentligt tilsvarende under wine, eller en anden windows-
fortolker. Kender det kun fra xp og vista. I hvert fald har Trackmaker
nogenlunde tilsvarende funktioner, kan fås free (men også i en pro-
version).

Hvis man f.eks. har en gammel version af det levende søkort (dlsk) kan
man hardcopy'e skærmbilleder ind i trackmaker og kalibrere dem, og man
kan udlæse alle waypoints, sømærker osv fra dlsk og indlæse i
trackmaker. Derigennem kan man få et komplet søkort. Incl. ruter,
tracks og egne waypoints.

Jeg har selv brugt det, men kun som en stationær løsning, hvorfra jeg
har downloaded delmængder af ruterne og waypoints'ene til en (nu
afdød) Garmin foretrex 201, eftersom den kun kunne huse ruter,
waypoints og tracks, men ikke kort. Den sejlede jeg så efter.

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 28-05-09 12:19

Nu har jeg lige selv installeret Garmin Bluechart på min Ubuntu 9.04
netbook.

Det virker helt perfekt.

Jeg brugte følgende metode :

1. Gå ind på www.winehq.org - klik på Download og Ubuntu, og følg
instruktionerne til at tilføje Wine.
2. Gå ind i Tilføj/Fjern programmer, og søg på "wine" og marker det
til installation. Søg også på "fonts" og marker "Microsoft Core Fonts"
- installer begge dele.
3. Sæt BlueChart cd'en i og dobbeltklik på setup filen.