El i båden
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 22-04-09 02:23

Jeg skal i gang med at installerer lidt el i min båd, og er lidt i
tvivl om præcist hvordan det skal sættes op for at være korrekt.

Min idé indtil videre går som i dette skema jeg har forsøgt at tegne :

http://img21.imageshack.us/img21/1763/elibaaden.jpg

Ser det nogenlunde fornuftigt ud eller er der nogle brøllere?

Som jeg har forstået det må man ikke selv installerer 220V i båden,
men er det at betragte som en installation hvis man benytter sig af et
almindeligt dobbeltstik og en 3-stik dåse?

På forhånd mange tak for hjælpen - mvh Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-09 10:11

Hej,

først og fremmest ville jeg nok sætte følgende op: fastmonteret
landstrømsstik, herfra et ordentligt monteringskabel til din
"landstrømsboks" med indbygget hpfi relæ - de fåes i en udgave hvor der så i
bunden af boksen er 2 stk. 230V udtag til diverse forbrugere. Herfra
forsynes f.eks. den faste lader som holder dine batterier i topform

Dernæst ville jeg også indsætte en kraftig hovedsikring ved hovedafbryderen
til de 12V - på ca. 50-100 Amp alt efter hvor meget forbrug du forventer at
få i din båd (og det løber alligevel hurtigt op .

Og så skriver du i diagrammet, at een afbryder er til toplanterne - hvad med
sb/bb7agter ? (eller har du en kombilanterne i mastetop ?) - hvad er det
egentligt for en båd ? motor/sejl - eller begge ? (det er rart at vide
hvilken slags lanterneføring du får brug for) - og dermed hvad der skal
kunne tændes seperat o.s.v..

Well, det var hvad jeg lige kunne komme på i et skud fra hoften - der dukker
sikkert mere op

venlig hilsen

JN

Fra : SørenH

Dato : 22-04-09 11:21

elquapo@ofir.dk skrev:
> Jeg skal i gang med at installerer lidt el i min båd, og er lidt i
> tvivl om præcist hvordan det skal sættes op for at være korrekt.

Gå på biblioteket og lån:
El om Bord
Håndbog om elektricitet i fritidsbåde
Udg: El-fagets uddannelsesnævn
- som er en lille handy ting med masser af praktiske tips og teori.
Endnu bedre ide:
Køb den hos een af udstyrspusherne, koster 135kr, og hav den stående ombord.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 22-04-09 07:02

Mange tak for forslagene.

> [...]
> bunden af boksen er 2 stk. 230V udtag til diverse forbrugere. Herfra
> forsynes f.eks. den faste lader som holder dine batterier i topform

Jeg har kigget lidt på HPFI relæ, men syntes det virker lidt som
overkill til min lille båd. Det eneste jeg skal bruge 220V til er
laderen og måske til at lade mobiltelefon op og bruge en el-kedel i
havnen. Jeg håbede derfor lidt at undgå en mere fast 220V installation
og bare bruge almindelige samlebokse sat til landstrømskablet.

Men det er måske ikke så godt? Er der ikke sikring på broerne normalt?

> Dernæst ville jeg også indsætte en kraftig hovedsikring ved hovedafbryderen
> til de 12V - på ca. 50-100 Amp alt efter hvor meget forbrug du forventer at
> få i din båd (og det løber alligevel hurtigt op .

Det vil jeg gøre - skal det være lige før hovedafbryderen?

> [...]
> egentligt for en båd ? motor/sejl - eller begge ? (det er rart at vide
> hvilken slags lanterneføring du får brug for) - og dermed hvad der skal

Det er min fejl, jeg forklarede det dårligt. Min top-lanterne er en
til små både hvor alle tre farver er i en

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-04-09 23:35

elquapo@ofir.dk wrote:
> Jeg har kigget lidt på HPFI relæ, men syntes det virker lidt som
> overkill til min lille båd.

Det er jo et spørgsmål om hvor meget du vægter din personlige sikkerhed.
Du ved ikke hvem der har pillet hvor meget med sikringer/HFI på havnens
anlæg.

> Det eneste jeg skal bruge 220V til er
> laderen og måske til at lade mobiltelefon op og bruge en el-kedel i
> havnen.

Vær opmærksom på at flere havne ikke tillader store forbrugere som
el-ovne, kogekander mv. på deres el installationer. De er ganske enkelt
ikke gearet hertil. Du vil måske forårsage at sikringer på broen
springer så naboens køleboks stopper med at køle og den moleøl I skulle
dele senere vil blive varm (sammen med al hans pålæg og grillbøffer) =
kilde til nabostridigheder. Brug dit gas-/petroliums-/sprit-blus til at
varme vand over. Det giver mindst problemer hvis alle gjorde det.

> Jeg håbede derfor lidt at undgå en mere fast 220V installation
> og bare bruge almindelige samlebokse sat til landstrømskablet.

Hvorfor så ikke bare trække en forlængerledning med fordeler fra broen
og ned i kahytten og så sætte dine forbrugsting til - ikke noget med
fastskruede ting. Så er du sikker på ikke kan komme i kambolage med om
hvor vidt det er en fast installation eller ej. Brug et ordentlig kabel
(helst gummikabel).

> Det vil jeg gøre - skal det være lige før hovedafbryderen?

Så tæt på akkumulatoren som muligt. Det er den der skal redde dig og din
båd hvis der er fejl mellem akku og til sikringerne i din tavle. Husk
kablerne fra akku til din tavle skal være i stand til at bære den strøm
du forsikre dem med, på forsvarlig vis.

Sikringen skal dimensioneres efter hvor meget du forventer at trække
_samtidig_ plus lidt ekstra. Dvs. ikke nødvendigvis det samlede forbrug
af alle dine elektriske genstande ombord.
Hvis det du har tænkt dig at tilslutte er det du har tegnet på tegningen
behøver du ikke en større forsikring end omkring 15-20A. Men måske du
skulle overveje at komme et cigarstik eller andet 12V udtag til f.eks.
søgelampe eller køletaske. Hvis du gør det skal du nok opgradere kabler
og sikring fra akku'en en lille smule til 20-25A.

- Lars

Fra : Per Kaaber

Dato : 26-04-09 00:29

Lars Kristensen kom med følgende:

> Det er jo et spørgsmål om hvor meget du vægter din personlige sikkerhed. Du
> ved ikke hvem der har pillet hvor meget med sikringer/HFI på havnens anlæg.

Jeg ville også som minimum monterer et 40A HPFI evt. et kombineret 40A
HPFI og automatsikring på 13A lige efter landstikket (apparat
indtaget).
Bemærk, at der ikke bliver selektivitet mellem beskyttelsesudstyret i
land og det du har i båden (du ved ikke hvad der vil koble ud ved en
fejl).

> [...]
> eller køletaske. Hvis du gør det skal du nok opgradere kabler og sikring fra

Ledningerne dimensioneres efter det forbrug der kan opstå i lederen.
Sikringerne dimensioneres, så de beskytter ledningerne.
Der findes tabeller for, hvad de forskellige ledningsdimensioner kan
klare af Ampere. Og andre tabeller for hvilke maximale sikring der skal
monteres for at beskytte ledningen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-04-09 09:29

Per Kaaber wrote:
> Lars Kristensen kom med følgende:

> Jeg ville også som minimum monterer et 40A HPFI evt. et kombineret 40A
> HPFI og automatsikring på 13A lige efter landstikket (apparat indtaget).

Det er nok et spm. om personlig smag. Jeg ville så nok ikke vælge en
sikring højere end 6A da jeg på intet tidspunkt forventer at bruge mere.
(valgt efter princippet ikke større end nødvendigt)

> Bemærk, at der ikke bliver selektivitet mellem beskyttelsesudstyret i
> land og det du har i båden (du ved ikke hvad der vil koble ud ved en fejl).

Det er vel i og for sig også lige gyldigt, så længe der bare er noget
der kobler ud i tilfælde af fejl. Det er vel kun nødvendigt i større
installationer hvor det kan være problematisk at hele installationen
bliver koblet ud i stedet for kun den fejlramte gren. Jeg tror naboen
godt kan undvære sin kolde øl hvis han samtidig slipper for lugten af
brændt menneskekød.

- Lars

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 22-04-09 07:04

> [...]
> Endnu bedre ide:
> Køb den hos een af udstyrspusherne, koster 135kr, og hav den stående ombord.

Hej Søren.

Tak for tippet - jeg har købt og læst "El Ombord". Den er bare lidt
nørdet til tider, så jeg vil lige være sikker på at jeg har fundet
frem til en ok løsning ved at spørge her

Fra : claus b.p.

Dato : 22-04-09 23:15

elquapo@ofir.dk wrote:

> Hej Søren.
>
> Tak for tippet - jeg har købt og læst "El Ombord". Den er bare lidt
> nørdet til tider, så jeg vil lige være sikker på at jeg har fundet
> frem til en ok løsning ved at spørge her

Det du ikke har lov til at lave ved 230V er en fast installation. Det er
ligesom med din bolig, der er det lovligt at udskifte bestående lovlige 230V
installationer som stikkontakter, lamper mv. og alt hvad der bare proppes i
en stikkontakt, men ikke de faste installationer, der er lagt ind i vægge
eller sat op med elektrikerrør eller installationskabel, måler, HFI/HPFI,
sikringsgrupper osv.

Skal man være en lille smule liberal, så kan man jo argumentere for at alt
hvad du sætter på efter en stikkontakt er "ikke fast" installation. Dvs. at
da du kobler det hele til en stikkontakt med sikring og afbryder på molen,
vil alt på båden være "ikke fast". Hvis det eneste du har er en ledning med
en fordelerdåse er det helt sikkert intet problem. (Juridisk) Men der er
muligvis ikke HPFI relæ på havnens installation, så sikkerhedsmæssigt er det
altså ikke nødvendigvis optimalt.

Den eneste situation jeg kan forudse, hvor du kan få problemer er, hvis du
laver en fast installation som giver anledning til brand eller personskade.
Ellers vil ingen nogensinde kontrollere hvad du har lavet. Så uanset hvad du
vælger, så sørg for at det er lavet fornuftigt og forsvarligt. Er der noget
du er i tvivl om, så spørg nogen der ved noget om det, eller lad en fagmand
udføre det. Men, - det er altså ikke atomvidenskab. Blot er der nogle ting
mht. vand og materialers bevægelser der er anderledes end i et etplans
parcelhus.

Udover ovenstående liste af litterære værker, så læs lige havneregulativerne
omkring tilslutning til havnens elinstallationer.

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-04-09 21:23

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men der er muligvis ikke HPFI relæ på havnens installation, så
> sikkerhedsmæssigt er det altså ikke nødvendigvis optimalt.

Synes alle lovpriser bogen EL ombord, Jeg synes den virker lidt gammeldags
og ikke mindst. så tager den ikke udgangspunkt
i det materiel der kan fåes / købes idag... den mangler praktiske eksempler
og burde henvise til tilgængeligt materiel.
Bogen er ikke prisen værd...

Hvad havne angår, så synes / tror jeg at største delen om ikke alle Danske
havne idag har sikring og relæ på deres havne installationer.

Mvh
JR

Fra : SørenH

Dato : 24-04-09 09:01

Jan Rasmussen skrev (blandt andet):

> [...]
> i det materiel der kan fåes / købes idag... den mangler praktiske eksempler
> og burde henvise til tilgængeligt materiel.

"Blandt de blinde er den enøjede konge"
- og derfor kan El om Bord anbefales som det eneste sammenfattende på
dansk, med teori og anvisninger som kan være med til at gør-det-selv
bådejere (og er vi ikke alle det?!) kan få lavet noget el der virker og
er dimensioneret rigigt.
Der burde laves en langt bedre bog, osse uden den stærke binding til
Kjøller-produkter.
Mvh
Søren H.
s/y Marie af Næstved

Fra : Heikki

Dato : 24-04-09 12:51

SørenH wrote:

> [...]
> er dimensioneret rigigt.
> Der burde laves en langt bedre bog, osse uden den stærke binding til

Would anyone recommend a good book on boat electricity, preferably in
English? There must be some that are considered classics in the field.
Although I can read Danish all right, I read English equally well (and write
it much better).

- Heikki

Fra : Jan

Dato : 24-04-09 15:28

"Heikki" <h48@lsd.dk> skrev i melding

> [...]
> English? There must be some that are considered classics in the field.
> Although I can read Danish all right, I read English equally well (and

Try this one:
http://www.amazon.com/12-Volt-Doctors-Practical-Handbook/dp/187879700X

Jan

Fra : SørenH

Dato : 24-04-09 17:52

Heikki skrev:

> [...]
> Although I can read Danish all right, I read English equally well (and write

I have the one Jan recommends as a PDF plus a couple of more large PDF's
on the subject.
Drop me your real emailadress an I'll foreward them to you.
Rgds
SørenH

Fra : N/A

Dato : 24-04-09 22:56

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 13:16

The 12 volt Bible for Boats.
ISBN 0-7136-6703-6

Boatowners mechanical and electrical manual.
ISBN 0-07-009618-X

MVH
Egon

Fra : N/A

Dato : 24-04-09 22:56

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-04-09 22:53

claus b.p. wrote:

> Det du ikke har lov til at lave ved 230V er en fast installation.

Og det er ikke klogt at give sig i kast med 12V installationer med store
strømme uden at vide noget om det og ikke have vejledning. 12V, hvor
store strømme er mulige' kan lige så let forårsage en brand som som 230V
kan.

> Skal man være en lille smule liberal, så kan man jo argumentere for at alt
> hvad du sætter på efter en stikkontakt er "ikke fast" installation.

Det kommer meget an på hvad det er du sætter op efter stikkontakten og
hvordan det er udført.

> [...]
> vil alt på båden være "ikke fast". Hvis det eneste du har er en ledning med
> en fordelerdåse er det helt sikkert intet problem.

.... med mindre du er nødt til at skrue prop eller dåse af ledningen for
at få den ført igennem et lille hul. Så er det en fast installation.
Hvis du derimod borer hullet stort nok til at ledning og prop/dåse kan
komme igennem i et stykke, så er det ikke en fast installation. Stupidt
ja, men sandt.

> Men der er
> muligvis ikke HPFI relæ på havnens installation, så sikkerhedsmæssigt er det
> altså ikke nødvendigvis optimalt.

Der er muligvis ikke HPFI, men der skal som "minimum" være HFI. Men
uanset, så ville jeg i alle tilfælde opsætte sikring(6A)+hfi i båden

> Den eneste situation jeg kan forudse, hvor du kan få problemer er, hvis du
> laver en fast installation som giver anledning til brand eller personskade.

Eller hvis du er årsag til at H(P)FI eller sikring konstant klapper.

> Ellers vil ingen nogensinde kontrollere hvad du har lavet.

Jo, en evt. køber af din båd når du skal sælge den - i hvert fald hvis
jeg er køberen. Hvis der er sjusket med el-installationen, hvad er der
så ellers også sjusket med?

- Lars

Fra : N/A

Dato : 24-04-09 22:56

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 24-04-09 14:46

Hi Heikki,

I you have the possibility to download 10765 Kb I can mail you the 12V
handbook.

Brgds/Harding

Fra : SørenH

Dato : 24-04-09 22:56

harding@larsen.tdcadsl.dk skrev:
> Hi Heikki,
>
> I you have the possibility to download 10765 Kb I can mail you the 12V
> handbook.
>
> Brgds/Harding

Hej Harding og andre
Jeg har lagt den udgave vi begge har (11 mega PDF) på:
http://www.myupload.dk/showfile/2087509a8be.pdf/
hilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 24-04-09 14:50

Herunder nogle link som du kan se nærmere på.
Det er lidt spredt fægtning men der er mange informationer at hente.

Mvh/Harding

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/9/postid/44815/view/topic/

http://www.kjoeller.com/Tystor/230V-inst.htm

http://danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/El%20installationer.aspx

http://www.ctek.com/PDF/CTEK_ACPS_DK_low.pdf

http://www.hobrosejlklub.dk/servicemappe/elregler.htm

http://www.marselisborghavn.dk/page/view/8ba4ddb9-d317-4805-9b8f-d71d5cb5735c.html

http://www.skibbro.dk/filer%20teknik%20mv/Spaendingsfald_i_ledning.doc

http://www.flidhavne.dk/default.asp?side=171

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/index_el.htm

http://www.comstedt.se/elombord/default.htm

http://www.sy-ballarina.dk/links/Grounding.htm

Fra : N/A

Dato : 24-04-09 22:56

Fra : psil@pbhome.dk

Dato : 25-04-09 01:50

On 22 Apr., 10:23, elqu...@ofir.dk wrote:
> Jeg skal i gang med at installerer lidt el i min båd, og er lidt i
> tvivl om præcist hvordan det skal sættes op for at være korrekt.
>
> Min idé indtil videre går som i dette skema jeg har forsøgt at tegne :

Hvis du er frisk på lidt engelsk tekst, kan du hente noget læsestof på
www.cafecrema.dk (under Links & dokumenter). Der er også et lille
regneark til beregning af ledningsdimensioner.

Mvh Peter Ingsø

Fra : oem

Dato : 25-04-09 04:47

Jeg har en nogenlunde tilsvarende installation. Det er en Drabant 22,
og tilsvarende en kombineret top/sidelanterne.

Det eneste jeg bruger 220v til er at koble min lader til landstrøm på
havnen. Jeg har ikke noget permanent 220v forbrug i båden ud over
lader. Jeg har heller ikke noget hpfi relæ i båden. Jeg lader
landstrøm være koblet til laderen selv om jeg er væk fra båden (det er
en pulslader af påstået god kvalitet, - tystor 1210). Periodisk kan
jeg få brug for boremaskine, støvsuger.

Så vidt jeg kan tolke ud fra ovenstående, - specielt Harding's
linksamling og Claus b p's kommentar så er reglerne sådan:

1) Om man har og skal have hpfi-relæ i båden er tilsyneladende et
spørgsmål om
a) personlig sikkerhed
b) krav fra havnemyndighederne (i de relevante havne) forårsaget af
hensyn til andre både og specielt brandfare. Men også begrundet i det
konkrete udstyr havnen besidder.

2) Hvis man, - af årsag 1a eller 1b skal have et hpfi-relæ
installeret, så kræver det autoriseret assistance.

Så reelt må Claus b p have ret i at man altid bør installere
landstrømscentral i båden.. Uanset overkill. Men vi er mange der ikke
har.

Og forresten, - det var en øjeåbner at læse hos kjoeller.com at man
ALTID skal forbinde landstik til båden først. Altså før man forbinder
til havnen's 220v. Det siger sig selv, hvis man tænker sig om.
Problemer er at det gør 'man' ikke. Jeg selv inkl.

/Ole

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-04-09 00:11

"oem" <oem@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

>Så reelt må Claus b p have ret i at man altid bør installere
>landstrømscentral i båden.. Uanset overkill. Men vi er mange der ikke

For en god ordens skyld, så har jeg ikke skrevet at man bør montere
landstrømscentral i båden. Det er måske nok optimalt, men jeg går ind for
omhu og omtanke først, lovteksten sekundært. (Men selvfølgelig helst begge
dele)
Fx. er reglerne for installationer i boliger afhængig af hvornår
installationen er udført, så masser af installationer ville ikke være
lovlige hvis de var lavet idag, men de er det, fordi de er 50 år gamle.
Mange regler for krav om professionel installation er IMO lavet for at
beskytte en branche, selv om det naturligvis har en historisk værdi for
kvalitetssikring.
Et af beviserne for den påstand er, at det ikke længere er et krav at man
skal have typegodkendt (D mærket) el-udstyr, men producenterne blot har
pligt til at overholde kravene, og at det er lovligt at sælge udstyr der
skal tilsluttes jordet stikkontakt med tyske stik (2 benede), og at man
lovligt kan købe stikdåser med 3 huller, men hvor jordbenet ikke er
tilsluttet. Man kan gå til motorlære på aftenskole og lære at skifte bremser
(lovligt) på sin bil, men man må ikke oprette et kursus hvor man lærer at
koble 3 ledninger med hver sin farve til en stikkontakt!
Heldigvis er de fleste mennesker idag udstyret med så meget intelligens, at
de godt kan se forskel på en forsvarlig og en uforsvarlig el-installation,
selv om de måske ikke kan gennemskue lovligheden. Om så fornuften sejrer, så
man ændrer den uforsvarlige, det er desværre en anden ting.
Og mht. et senere salg af en båd, så er det klart nok bedre at fjerne hele
installationen, hvis man er i tvivl om lovligheden af den.
Mvh. Claus

Fra : N/A

Dato : 25-04-09 23:35

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 26-04-09 02:00

Mange tak for svarene allesammen.

Jeg dropper nok en "fast" 220V "installation" og tager bare en
stikdåse med som jeg kan sætte til landkablet når jeg skal bruge 220V,
og må så undværre at lade batterier og bruge 220V samtidig. Det lyder
som det mest sikre.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-04-09 05:16

[...]

Tja... gør man ingenting er man sikret... så længe det ikke er på jobbet
man intet gør, for så ville man jo netop ikke være sikret og højst
sandsynligt ryge ud!!!!

Nå, men landstik kan du jo købe i enhver udstyrsbutik... en automat sikring
og et HPFI relæ og en indbygningsdåse med DIN skinne, et 220V stik og 1
meter 3 leder kabel kan du købe i hjem og fix, Harald Nyborg og mange andre
steder...

mon ikke man kan få det hele til ca. 400 Dkr.

Nu handler det bare om at sætte det pænt op på et skot... Så er der jo ingen
der kan se at det ikke er en fagmand der har sat det op!!!

Mvh
JR

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 26-04-09 23:46

> [...]
> steder...
>
> mon ikke man kan få det hele til ca. 400 Dkr.

Hvad er i den henseende forskellen på et HPFI-relæ til 129,- :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7999&Grp=&n=10

....og en landstrøms-central til 1497,- :
http://www.afi.dk/product_info.php?cPath=4_229&products_id=415

Jeg vidste slet ikke man kunne få et HPFI relæ så billigt.

Fra : claus b.p.

Dato : 27-04-09 08:42

elquapo@ofir.dk wrote:

> [...]
> http://www.afi.dk/product_info.php?cPath=4_229&products_id=415
>
> Jeg vidste slet ikke man kunne få et HPFI relæ så billigt.

Forskellen er blot at i landstrømscentralen er HPFI, automatsikring og et
par udtag (stikdåser) samlet i en fugttæt kasse med forskruninger til
kablerne osv. Man betaler lidt for at få en samlet og færdig løsning,
istedet for selv at skulle skrue det sammen. Og - ja, H-N har sat nye normer
for hvad elinstallationsmateriel kan koste. Prøv at spørge den lokale
installatør hvad han vil have for det samme.

Mvh. Claus

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 30-04-09 02:57

Det hænder ofte at de lokale el-installatører køber deres materialer i
H-N.

Mvh/Harding