Startbesvær
Fra : Solveig og Børge

Dato : 19-04-09 21:38

Haves: 16 hk. yanmar diesel.Kørt ca.1100 timer.
Er det normalt den skal have fuld gas for at den kan starte.Den mærkes til
at have god kompresion.Når den er kommet igang kører den perfekt.Er der
ellers nogen der kender årsagen.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 19-04-09 21:46

"Solveig og Børge" <borgep@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have god kompresion.Når den er kommet igang kører den perfekt.Er der

Ja.. vandet er jo kun 7gr... har den ikke en vinter-start-funktion ala
choker ?

-Leon

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-09 04:08

Den 2009-04-19, skrev Solveig og Børge:
> [...]
> have god kompresion.Når den er kommet igang kører den perfekt.Er der ellers

Sådan har min 9 hk Yanmar 1GM det også. Den er fra ca. 1983 og går også
fint når den er i gang, så jeg anser det ikke for noget problem.
Der kommer en smule sort røg lige i startøjeblikket, men ellers oser
den ikke.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-04-09 22:19

Solveig og Børge wrote:
> [...]
> at have god kompresion.Når den er kommet igang kører den perfekt.Er der

Jeg kender ikke motoren. Er der gløderør i den?
Dieselmotorer med halvtrætte gløderør har svært ved at komme igang,
specielt når det er koldt, og kan grænse til det umulige. Når de først
er i gang er der ingen problemer og også så længe de er varme.

- Lars

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 20-04-09 22:26

Har du udluftet oliepumpen 100 %.
Ellers er det ventiler, dyser, dieselpumpe og filter.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Solveig og Børge

Dato : 21-04-09 20:47

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-04-09 22:20

"Den mærkes til at have god kompresion"? Er det noget du skønner dig
frem til ved at dreje svinghjulet med hænderne? I så fald tror jeg ikke
det er en bedømmelse du kan bruge til så meget andet end du ville kunne
have mærket om en cylinder/pumpe havde været piv utæt.

Hvordan starter motoren hvis den er halvvarm/driftvarm? Hvis den starter
fint her, og ellers ikke lægger hele havnen i røgslør, vil jeg tro det
er kompressionen der er en lille smule svag i det. For at finde ud af
det er du nok nødt til at have en kompressionstester på. Du kan muligvis
konstatere om der kommer overtryk i oliesumpen og/eller hvis den er
ferskvandskølet så se om det kommer bobler i ekspansionsbeholderen til
kølevæsken.

- Lars