Anode placering
Fra : Erik Hansen

Dato : 19-04-09 09:03

Hejsa.

På min Evinrude påhængsmotor har jeg ikke kunne finde nogen anode. Jeg
har så fundet nogle tegninger på min motor hvor jeg har fundet ud af
hvor den skal side, og jeg kan også fint se at der er plads til en
anode og at der mangler en.

Men jeg undre mig lidt over placeringen.

Skal en anode ikke være placeret så den altid er i vandt, eller er det
nok at den sider over vandlinjen og bare bliver oversprøjtet med
vand.?

På min motor skal anoden placeres mellem power trim og motor, altså
lidt skjult, en tegning kan findes på
http://www.boats.net/_search/images/parts_brp/4143378632.png det er
part no. 82. Kan også finde tegning med part no. og tekst på
http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1990/E50TLESR%201990/EXHAUST%20HOUSING%20&%20STERN%20&%20SWIVEL%20BRACKET/parts.html

Kan dette være korrekt, for med den placering kommer den ikke til at
side under vandlinjen.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Lars Thorborg

Dato : 20-04-09 16:14

Hej Erik
Jeg kan ikke rigtigt se hvad din tegning forestiller, men jeg kan fortælle,
at der på min Tohatsu 9.9 også sidder en anode op ad benet, men på min
sidder der også en lille rund en på størrelse med en lille 5`er, ca 5mm tyk
på undersiden af pladen lige over skruen. Hvis du har en form for fordybning
der med en bolt, der ikke er skruet helt i, eller et hul med gevind, kunne
det være placeringen for en anden anode under vandoverfladen.

Hilsen Lars Thorborg
ISIS - Bianca 28 - D130 Frederikssund - Snart i vandet-

Fra : Erik Hansen

Dato : 20-04-09 17:57

On Mon, 20 Apr 2009 17:14:00 +0200, "Lars Thorborg"
<lars.thorborg@mail.dk> wrote:

> [...]
>der med en bolt, der ikke er skruet helt i, eller et hul med gevind, kunne
>det være placeringen for en anden anode under vandoverfladen.

Hej Lars.

Efter lidt mere søgen på nettet og på google har jeg fundet ud af at
det er meget almindeligt at der er 2 anoder på en påhængsmotor. Både
en på selve motoren (benet) og en på ophænget.

Ved at kikke noget mere på de tegninger jeg har fundet har jeg fundet
ud af at der også sidder en anode på samme aksel som skruen spændes
på. Anoden er nem at komme til, det kræver kun at jeg tager skruen af
som sidder med en split og en bolt og derefter kan anoden tages af med
2 skruer. Og denne anode er altså på båden, så helt uden anoder har
den heldigvis ikke været.

Så den anode som mangler er altså den som sidder på omhænget, men jeg
må tage en snak med den lokale marinemekaniker han kan sikkert hjælpe.

--
....::Hilsen Erik