/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
stævnrørstætning
Fra : Roderiet


Dato : 15-04-09 21:45

Hej der. Jeg har en stævnrørspakning-tætning ligesom Leif Langgård,
nemlig med en udstødningsslange og en bronzering med antagelig nogle
læberinge samt en tilledning af gearlube. min version ( Vetus motor ) er ca
15 år gammmel og er monteret med 1 spændebånd på stævnrørshalsen og 1
spændebånd på bronzeringen. Der er egentlig ingen fejl på systemet, der
kommer den sædvanlige luftboble op gennem olieslangen hvert forår. Men
jeg er lidt bekymret for det spinkle spændebånd på stævnrørshalsen. Hvis det
går af er gode dyr rådne. Idag nævnte jeg det for en kammerat og spurgte
om han kendte til problemer med systemet ?. han kendte det og havde ikke
haft problemer med det på sin tidligere sejlbåd. Han mente ikke der var
nogen grund til ængstelse, idet jeg jo havde en sejlbåd og ikke tøffede
rundt for motor . systemet er 1150 motortimer "gammelt". og 15 almindelige
år. En anden kammerat har monteret et system med 2 halvskåle der med en
vis forspænding er selvtætnende og vibrationsabsorberende samt vandsmurt.
jeg får det at se i nær fremtid. Nu er det jeg vil spørge gruppen her .
Hvor mange typer stævnrørstætninger er der til sejlbåde med fast aksel ( 25
mm ) og er der noget system der er bedre end andre ?.
venligsindet hilsen Niels F.


 
 
harding@larsen.tdcad~ (16-04-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 16-04-09 15:20

Hej Niels,

Der findes forskellige principper for pakning omkring akselen på det
forreste stævnrørsleje.
Der er læbepakninger, de kan også købes som hydraulpakninger. Læberne
er V-formede og holdes sammenpressede omkring akselen af en fjeder.
Til bådebrug er fjederen rustfri.
Pakningerne monteres således at fjederens åbning vender bagud.
Vandtrykket forbedrer pakketrykket.
Imellem de to pakninger er der en åbning til olie , der oftest er alm.
motorolie. Fra lejet føres en slange (!/4") til oliebeholderen.
Oliebeholderen skal placeres over vandlinien.
Man kan også komme stævnrørsfedt imellem pakningerne; men vær
påpasselig med trykket for eller skydes pakningerne ud.
Der findes også fedtgarnspakninger hvor pakgarnet der som regel er
firkantet sammentrykkes med en møtrik for enden af lejet. inde imellem
pakgarnene, hvoraf der normalt ligge 4 - 6 stykker, ligger der en
lanternering hvor fedt tilføres. pakgarnet skal ikke pakkes for hårdt
med møtrikken for så bliver lejekonstruktionen varm og kan dermed
ødelægges.
Volvo har lavet enb "Black-Jack" der er et lejehus og læbepakninger
lavet helt i gummi. omellem læberne sprøjtes fedt ind når båden er på
land og i vandet trykkes på læbedelen indtil luften er ude og der ved
trykket kan komme lidt vand ind. Derefter er lejet tæt.
Læbepakninger og fedtgarn pakker omkring akselen og vil derfor overtid
afsætte trykmærker i overfladen og derfor skal udstødningsslangens
længe ændres for at få en ny overflade der overholder tollerancerne
for tæthed.
I sidste ende skiftes akselen.
Man kan svejse på akselen med det giver både en ændret
materialestruktur og hårdhed og desuden skal akselen udmåles for
ekcentricitet, da den vil slå sig ved opvarmningen. En aksel der ikke
er lige er ikke meget værd, den vil ødelægge lejerne og five unødig
støj i båden.
Endelig findes den type som du sidst omtaler. Den pakker ikke mod
akselen men lejehalvdelene pakker mod hinanden. Lejet kan også
vandsmøres med motorvandet via et T-stykke således at der konstant er
en vandstrøm bagud i stævnrøret. Denne lejetype skal ikke udluftes da
vandslangen går op til sugeventilen til motorvandet.
Sugeventilen sidder over vandlinien og derfor vil det indstrømmende
vand ved søsætningen stige op til ligevægtsstilstanden og få den
resterende fyldning når motoren startes.
Det sidstnævnte leje hedder Deep-Sea-Seals. det koster noget mere men
holder i rigtig mange 15 - 20 år.
Endelig har dette leje den ekstra feature. lige foran stævnrørets
forkant sidder der et spændebånd med et stort håndtag på som, hvis
lejet skulle blive utæt så strammes spændebåndet og motoren sættes i
gear således at propelleren ikke kan dreje rundt.
Bliver det stykke udstødningsslange som bruges til de førstnævnte
lejer eller på Black-Jack utætte så er der kun et at gøre. Hoppe i
baljen med en stor affaldsplastpose og krænge den omkring propelleren
og den bagerste del af stævnrøret og sætte nogle kraftige elastikker
på således at lejets bagkant og vandhullerne i siderne foran lejet
bliver lukkede.
Det kan være en meget uheldig situation med en utæt gammedags pakning.

Endelig er det en gylden regel at der altid anvendes to spændebånd ved
enhver slange/fittingssamling gående til gennemføringer. Det er noget
som forsikringsselskaber evt. vil se på ved skader.

Mvh/Harding

On 15 Apr., 22:44, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
> Hej  der.    Jeg har en stævnrørspakning-tætning  ligesom Leif Langgård,
> nemlig med en udstødningsslange og en bronzering med antagelig nogle
> læberinge samt en tilledning af gearlube. min version ( Vetus motor ) er ca
> 15 år gammmel og er monteret med 1 spændebånd på stævnrørshalsen og 1
> spændebånd på bronzeringen.     Der er egentlig ingen fejl på systemet, der
> kommer den sædvanlige luftboble op gennem olieslangen hvert forår.     Men
> jeg er lidt bekymret for det spinkle spændebånd på stævnrørshalsen. Hvis det
> går af er gode dyr rådne.     Idag nævnte jeg det for en kammerat og spurgte
> om han kendte til problemer med systemet ?. han kendte det og havde ikke
> haft problemer med det på sin tidligere sejlbåd. Han mente ikke der var
> nogen grund til ængstelse, idet jeg jo havde en sejlbåd og ikke tøffede
> rundt for motor . systemet er 1150 motortimer "gammelt". og 15 almindelige
> år.    En anden kammerat har monteret et system med 2 halvskåle der med en
> vis forspænding er selvtætnende og vibrationsabsorberende samt vandsmurt.
> jeg får det at se i nær fremtid.     Nu er det jeg vil spørge gruppen her .
> Hvor mange typer stævnrørstætninger er der til sejlbåde med fast aksel ( 25
> mm ) og er der noget system der er bedre end andre ?.
>                 venligsindet hilsen Niels F.


Roderiet (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 17-04-09 09:59


"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:49e64741$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej der. Jeg har en stævnrørspakning-tætning ligesom Leif Langgård,
> nemlig med en udstødningsslange og en bronzering med antagelig nogle
> læberinge samt en tilledning af gearlube. min version ( Vetus motor ) er
> ca 15 år gammmel og er monteret med 1 spændebånd på stævnrørshalsen og 1
> spændebånd på bronzeringen. klip--------------->

Hej Harding Den ene spændebånd der holder udstødsslangen fast på
stævnrørshalsen kan godt blive til to stk såfremt jeg kan trække slangen
bagud. Kan jeg gøre det uden at ødelægge læberingene , idet der vel hen
over årene er kommet slidfordybninger i akslen og disse måske vil ridse
læberne når lejet flyttes ? . jeg forestiller mig at en hjælper drejer
langsomt rundt på akslen samtidig med at jeg langsomt skubber slangen med
lejet agterud så jeg kan få sat 2 spændebånd på. eller er det så usikkert at
jeg bør lave en helt ny montering ? . I det sidste tilfælde overvejer jeg så
den der Deep Sea seals som jeg mener koster 1200 kr,- . I ligenetop dette
stykke vedligeholdelse mener jeg ikke man bør spare på sikkerheden, for at
gå i baljen med sort pose ved sjællands rev i høj sø huer mig slet ikke.
hilsen Niels F.


harding@larsen.tdcad~ (17-04-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 17-04-09 10:01

Hej Niels,

Det normale slidmønster i akselen vil være en rund "grøft" og kanterne
vil være glatte. Da der tillige vil være olie på pakfladerne vil det
nok ikke give problemer.
Hvis du har mulighed for at trække lejet og udstødningsslangen frem i
båden kan du, om pladsen tillader det, inspicere akselen.

Jeg tror at du skal lidt op i prisniveau for Deep-Sea-Seals se:
http://www.propeller.dk/pdf/prisliste_7_2009.pdf
hvortil kommer fittings for vandtilslutning.

Mvh/Harding

On 17 Apr., 10:58, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
> "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> skrev i meddelelsennews:49e64741$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Hej  der.    Jeg har en stævnrørspakning-tætning  ligesom Leif Langgård,
> > nemlig med en udstødningsslange og en bronzering med antagelig nogle
> > læberinge samt en tilledning af gearlube. min version ( Vetus motor ) er
> > ca 15 år gammmel og er monteret med 1 spændebånd på stævnrørshalsen og 1
> > spændebånd på bronzeringen.     klip--------------->
>
> Hej Harding    Den ene spændebånd der holder udstødsslangen fast på
> stævnrørshalsen kan godt blive til to stk såfremt jeg kan trække slangen
> bagud.     Kan jeg gøre det uden at ødelægge læberingene , idet der vel hen
> over årene er kommet slidfordybninger i akslen og disse måske vil ridse
> læberne når lejet flyttes ? . jeg forestiller mig at en hjælper drejer
> langsomt rundt på akslen samtidig med at jeg langsomt skubber slangen med
> lejet agterud så jeg kan få sat 2 spændebånd på. eller er det så usikkert at
> jeg bør lave en helt ny montering ? . I det sidste tilfælde overvejer jeg så
> den der Deep Sea seals som jeg mener koster 1200 kr,- .    I ligenetop dette
> stykke vedligeholdelse mener jeg ikke man bør spare på sikkerheden, for at
> gå i baljen med sort pose ved sjællands rev i høj sø huer mig slet ikke.
> hilsen Niels F.


Jan (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 17-04-09 20:37

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i melding
news:44a4835a-65b9-4989-8668-e0a36a4cdb5a@x6g2000vbg.googlegroups.com...
Hej Niels,

Det normale slidmønster i akselen vil være en rund "grøft" og kanterne
vil være glatte. Da der tillige vil være olie på pakfladerne vil det
nok ikke give problemer.
Hvis du har mulighed for at trække lejet og udstødningsslangen frem i
båden kan du, om pladsen tillader det, inspicere akselen.

Jeg tror at du skal lidt op i prisniveau for Deep-Sea-Seals se:
http://www.propeller.dk/pdf/prisliste_7_2009.pdf
hvortil kommer fittings for vandtilslutning.

Mvh/Harding


Jeg kjøpte set 2 fra: http://www.tnorrismarine.co.uk/index.php
Prisen er ca. 1000 kr lavere

Jan


Leon Hulstrøm (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 17-04-09 22:37

> Jeg kjøpte set 2 fra: http://www.tnorrismarine.co.uk/index.php
> Prisen er ca. 1000 kr lavere

Deep Sea = messing mod grafit (0-2500rpm)
SureSeal = plast mod ? (0-?rpm) OEM-kunderne kan man vist ikke sige meget
til.
PSS = grafit mod rustfri (0-8000rpm) Der er forresten testet for sådan
én har jeg.

Og ja prisen fejler ikke noget med dagens lave pund-kurs.

Mvh
Leon



Jan (18-04-2009)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 18-04-09 20:52

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i melding
news:49e8f67d$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg kjøpte set 2 fra: http://www.tnorrismarine.co.uk/index.php
>> Prisen er ca. 1000 kr lavere
>
> Deep Sea = messing mod grafit (0-2500rpm)
> SureSeal = plast mod ? (0-?rpm) OEM-kunderne kan man vist ikke sige meget
> til.
> PSS = grafit mod rustfri (0-8000rpm) Der er forresten testet for sådan
> én har jeg.
>
> Og ja prisen fejler ikke noget med dagens lave pund-kurs.
>
> Mvh
> Leon
>

Her er Deep Sea Seal: http://www.tnorrismarine.co.uk/manecraft.php
Finnes i standard og high speed.
Her er prislisten:
http://www.tnorrismarine.co.uk/documents/TNPricelist2April09_001.pdf
Jeg har gjennom årene handlet en del fra T. Norris, og er meget fornøyd.

mvh
Jan


Roderiet (17-04-2009)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 17-04-09 21:40


"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:49e64741$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej der. Jeg har en stævnrørspakning-tætning ligesom Leif Langgård,
> nemlig med en udstødningsslange og en bronzering med antagelig nogle
> læberinge samt en tilledning af gearlube. min version ( Vetus motor ) er
> ca 15 år gammmel og er monteret med 1 spændebånd på stævnrørshalsen og 1
> spændebånd på bronzeringen. klip---------------------

takker for indsatsen. ps. nede på pladsen faldt jeg over den
lokale motormand, der frarådede mig at flytte ustødsslangen mm bagud idet
der gennem 15 jo har stået havvand lige bag læberingene og det har
formentlig aflejret et lag snavs der utvivlsomt vil rive læberingene itu.
på den anden side skriver Harding jo at jeg kan flytte slange mm frem for at
tjekke akslen, så nu har jeg noget at fundere på . hilsen Niels F.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408922
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste