Forbinde bærbar PC med extern GPS
Fra : HKN

Dato : 15-04-09 03:34

Hej,

Jeg overvejer at investere i en vandtæt PC, som jeg vil have siddende
på piedestalen i cockpittet. Der har jeg i forvejen min GPS (fra B &
G) siddende sammen med et par displays. Jeg tænker at det må være
muligt at trække GPS signalet over i PC'en, således at jeg ikke
behøver at tilslutte en USB GPS til PC'en og derved spare strøm.
Er der nogen der har prøvet at lave en sådan forbindelse her i
gruppen?

Jeg vil naturligvis benytte mig af DLSK på PC'en.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-09 10:51

Med det forbehold, at jeg ikke kender din/B&G's GPS (min er af mærket
Raymarine) og derfor blot forudsætter, at den er "NMEA 0183-kompatibel"
kan du enten via et serielt stik - RS323 - eller et USB-stik modtage
GPS-antennens signaler, som kan anvendes i et navigationsprogram ...
f.eks. DLSK ... På min PC i båden virker det med adskillige programmer.
Også AIS-signaler kan modtages på samme måde og med et særligt kabel,
kan GPS-signaler og AIS-data modtages i et og samme samme serielle stik,
selvom GPS og AIS datainput kører med forskellig hastighed ...

Jeg er lidt nysgerrig ...: Hvilken vandtæt PC har du kig på? Er det med
touch screen?
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Henrik K

Dato : 15-04-09 04:50

B & G er såvidt jeg ved også NMEA kompatibel, så det lyder som om det
er muligt. Jeg må nok lige afmontere den, så jeg kan se hvilke
stikforbindelser der er. Jeg går udfra at det er RS232 stik der evt
sidder i GPS'en? Kan man alternativt splitte kablet fra antennen, og
så før et ben til PC'en og et til GPS'en?

Den PC jeg har kig på er denne http://www.winmate.com.tw/Rugged/RuggedSpec.asp?Prod=09_0009&Typeid=B01040703
Nu står der godt nok at den "kun" er "Water Resistant", men den er
"Water Proof" (IP65), og ja - den er med Touch. Den fåes også med 8,4"
men prisforskellen er ubetydelig, og såvidt jeg ved så kører DLSK kun
800x600 så det er heller ikke nødvendigt med højere opløsning.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 15-04-09 19:19

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja den ser lækker ud, men jeg faldt nu alligevel over flg. fra spec.:

"Full IP65 Dust/water resistant Protection (Except I/O parts) "

Hvordan planlægger du at gøre forbindelser til GPS og DC-forsyning
vandtætte, for det er de jo ikke..? Kan man bruge silikone-fuge, eller?

mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-09 22:13

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

quote HKN
[...]
unquote HKN

Hvad er grunden til, at systemet ikke adskiller din kommentar og min?
Nå, men til emnet:

På min båd, har jeg lavet en primitiv parallelforbindelse via en lille
samlemuffe fra GPS'en til kortplotteren og til PC'ens serielle stik
således:
Data (IN - rød) til ben 2 og Nul (GRND - sort)) til ben 5 ...
Der er kun de to forbindelser fra GPS'en til det serielle stik.

(På min GPS er der ikke et serielt stik, så jeg klippede et kabelstykke
af en gammel mus med serielt stik og identificerede ledningerne til ben
2 og ben 5 ... ....
Men om det er samme farvekode m.v. i dit tilfælde tør jeg jo ikke love
Kompleksiteten er dog til at håndtere ... ...
Hvis du ikke har et serielt stik på din PC, kan du lade forbindelsen gå
via et "serielt til USB" interface.
Det kan f.eks. også være nødvendigt, hvis din applikation skal have
adskilt GPS- og AIS-signal.
Jeg har ikke erfaring med DLSK og AIS ...
Iflg. specs skulle der være et serielt stik på den PC-model du henviser
til).

quote HKN
[...]

Det er en interessant løsning!
Du må meget gerne vende tilbage, når du har erfaring med dette spændende
set up. Bl.a. er jeg spændt på at høre din erfaring med de opgivne tal
for contrast (500:1) og brightness (400 c) i dagslys i cockpitet ...
Kan man virkeligt se indholdet på skærmen i sollys? ...
Skal/kan PC'en sidde helt ubeskyttet mod vind og vejr? ...

Min beslutning, som er langt fra så avanceret som din, blev en lille
Standard Horizon kortplotter til mine C-Map cards, som jeg nemt og
hurtigt kan rigge til i cockpittet ... Jeg synes ikke, jeg har et godt
sted at anbringe en PC i cockpittet ... Men ville jo gerne have
PC-funktionaliteten ... Går og pønser på en "tough" Panasonic

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-04-09 13:23

Den Wed, 15 Apr 2009 03:50:00 -0700 skrev Henrik K:
> Den PC jeg har kig på er denne ...

Cool maskine. Vil du så også købe den med "Transflective" ekstraudstyr,
for så må du gerne fortælle hvordan det fungerer. Jeg synes det mest
irriterende med PC i cockpittet er at man ikke kan læse skærmen. Men det
ser det ud til at de har løst her.

Mvh

Carsten

Fra : Henrik K

Dato : 15-04-09 07:07

Ja, naturligvis

Faktisk er flere af LCD producenterne ved at komme efter det, så inden
længe er det standard.

Fra : HH

Dato : 15-04-09 09:26

Du skal have fat i NMEA signal ud og ind fra navigatoren og forbinde
dem til et RS232 9benet stik (anvisninger herpå findes bla. til
Garmin). Det er helt ukritiske lavhastigheds-forbindelser, så man kan
sagtens selv klippe og samle kabler. Der skal nok også bruges en
driver til PC-en, der må du se på DLSK's supportsider om der er en der
kan bruges.

Forbindelserne til Garmin kan ses her, det er nok ganske
standardiseret: http://www8.garmin.com/specs/pcwiring.pdf

Hans-Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 15-04-09 09:55

Når man anvender RS232 porten skal der ikke anvendes en driver, kun at
Garmin GPS´en under "Interface" indstilles til GARMN/GARMN og
hastigheden 4800 boud.
I DLS under Indstillinger, GPS vælger du seriel og port no, så kører
det.
Bruger man USB stikket skal der et sstik med en "ordbogsomsætter" ind
og det kræver en driver som ligger på en CD der medfølger ledningen.

Mvh/Harding

Fra : Henrik K

Dato : 15-04-09 13:22

Jeg påtænker at give de porte/stik der ikke skal bruges en klat
sanitetssilikone. Strømforsyningen er ikke et problem, da isoleringen
mellem +/- ligger inde i stikket, og det 9-polede kan fåes i
gummiudførelse. Der er jo også stik på en kortplotter.

Det skal ihvertfald afprøves

Selvom prisen på PC'en er noget højere end en standard kortplotter, så
er den årlige udgift til opdatering af DLSK væsentlig mindre end den
for C-Map og lignende.

Mvh
Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-04-09 07:18

Henrik K skrev:
> Jeg påtænker at give de porte/stik der ikke skal bruges en klat
> sanitetssilikone.

Hvis silikonemassen lugter af eddike under hærdningen, er den uegnet
til at forsegle elektronik med, da den afgiver eddikesyredampe under
hærdningen. Disse dampe angriber og korroderer alt elektronik i
nærheden.

> Selvom prisen på PC'en er noget højere end en standard kortplotter, så
> er den årlige udgift til opdatering af DLSK væsentlig mindre end den
> for C-Map og lignende.

- Er det nu også så meget dyrere?
Et C-Map kort (M-EN-M170), der dækker hele DK, Nordtyskland, syd og
vest Sverige samt syd Norge koster ca. 1850 kr og opdatering er normalt
halv pris, altså knap 1000 kr.

Se evt. her:
http://www.shipshop.dk/borkum_to_bornholm___c_map_max_m_en_m170-p-5563.html?cat_id=534&cPath=524_261_534

Detaljer her:
http://chartcatalogue.c-map.no/max/chartlisting_max.asp?crtrID=M-EN-M170&quickrefID=W81&us_crtr=0

For en tusse mere får man et mega kort, der dækker hele Skandinavien:
http://baadservice.dk/C-Map-MAX-Sokort-MW4.htm

Ulempen ved de store kort er selvfølgelig at hvis man ønsker opdatering
over f.eks. sit lokalområde, så skal hele kortet opdateres.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Henrik K

Dato : 15-04-09 15:28

Skal ikke kunne sige hvad der sker her

Jeg er selv lidt spændt på skærmens kontrast forhold, men Winmate har
et godt ry for Industri PC'ere - og da disse indimellem bliver
placeret på gaffeltrucks o.lign, så håber jeg at det er til at leve
med.

Jeg har tænkt mig at lime de her plasticdimser, som kan klemme rundt
om et rør, på bagsiden af kabinettet således at jeg hurtigt kan
montere den på piedestalen, og tage den af igen. Min piedestal buer
ikke foroven, så en i toppen og en i hver side af disse klemmer (eller
hvad de nu hedder), burde kunne holde den på plads. Men tanken er at
den skal kunne sidde der i alt slags vejr.

Jeg har også kigget på deres Panel PC'ere, men ved endnu ikke hvad
prislejet er, så det er muligt at det ender med at være løsningen
istedet.

Husk at hvis du har tænkt dig at bruge en touchscreen mod en bærbar,
som du har stående nede på kortbordet, så skal det også være en tablet
PC.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-09 18:13

Jeg har 2 kommentarer:

1: Er den virkelig vandtæt nok, hvis ikke den kan tåle kondensvand ?? "10%
to 95% (non condensing)"

2: Jeg ved ikke hvor gamle dine B&G instrumenter er, men vær obs på at de
nyere kører NMEA2000 og det er jeg ikke sikker på DLSK kan æde direkte.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Henrik K

Dato : 17-04-09 05:00

Jeg har nu mailet frem og tilbage med producenten, og selvom skærmen
på den nævnte PC er med transflective technology, så er den ikke
lysstærk nok til at kunne vise noget i direkte sollys (som de
ellers påstod indledningsvis!)

Så nu har jeg istedet valgt at sætte et display op, som jeg så
forbinder til en PC nede i læ. Jeg har foreløbig fundet dette display
http://www.navpixel.com/npd0835.htm som ser ud til at dække kravene -
desuden er det IP68, hvilket betyder at det kan tåle at være under
vand.

Blot til info

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-09 21:49

Hej Henrik,

Sikke en masse vi andre kan lære af din informationsindsamling.

Da jeg så tallene på contrast og brightness på den PC, du havde
overvejet, kom jeg lidt i tvivl, da jeg selv har "puslet" med
forskellige monitor-løsninger i cockpittet - og endnu ikke fundet en
tilfredsstillende løsning ... altså hvor pris og funktionalitet kunne
forenes med min økonomi ... eller fruens positive support ... ...

Som jeg har forstået det, skal man nok op på omkring 1000 cd før man kan
se et søkort på en skærm i cockpittet ...

Jeg mener den løsning, du nu arbejder på er bedre end at have hele PC'en
i cockpittet. Det er også blevet min konklusion ...: Vandtæt touchscreen
med (gerne trådløs) forbindelse til PC nede om læ ...

Kan/vil du evt. oplyse slutbruger-prisniveauet for de modeller, du har
kig på?
Jeg synes ikke en "Google" giver et klart svar ... Er der dansk/nordisk
forhandler?

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-04-09 23:02

>http://www.navpixel.com/npd0835.htm

Ser fin ud til treogtyvehundrede us-dollasser for en Stealth TT-840.

Her er lidt til nat-læsning
http://www.google.dk/search?q=allweather+LCD+IP68&hl=da&sa=2

Mvh
Leon

Fra : Henrik K

Dato : 15-05-09 15:21

Hej,

Jeg vil blot lige følge op på denne tråd.

Projektet endte op med at jeg købte en NPD0835 - http://www.navpixel.com/npd0835.htm
og jeg er ret begejstret for kvaliteten

Nu er mit næste projekt at få den monteret på piedestalen. Den er
forberedt for VESA mounting, og jeg vil gerne have mulighed for at
tage den med mig, når jeg forlader båden - så input er velkomne

Go' week-end!

-Henrik