/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Beskyttelse af foldepropel
Fra : ofj@profibermail.dk


Dato : 13-04-09 12:14

Hej Nyhedsgruppe.

Er det nødvendigt at bruge en slags bundmaling på sin foldepropel? Jeg
har lige købt båden og nu skal den snart i vandet. Bunden er malet med
VC 17 m og så vidt jeg kan se har propellen ikke fået nogen behandling
af den forrige ejer. Til gengæld kan jeg se adskillige erster af
rurer. Kan jeg uden risiko bruge et specialprodukt til proppeller.
Skal proppellen poleres til skinnende blankt messing inden påføring?
Holder det en hel søson? Er det pengene værd?

Hilsen

Ole Jeppesen

Larsen 28
Hejlsminde.
P.S

Jeg er rigtig træt af at TDC har lukket for deres adgang til denne
gruppe.

 
 
Leon Hulstrøm (13-04-2009)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 13-04-09 19:30


<ofj@profibermail.dk> skrev i en meddelelse
news:f5d60a06-2580-48f7-ba91-2598249050b9@t10g2000vbg.googlegroups.com...
Hej Nyhedsgruppe.

Er det nødvendigt at bruge en slags bundmaling på sin foldepropel? Jeg
har lige købt båden og nu skal den snart i vandet. Bunden er malet med
VC 17 m og så vidt jeg kan se har propellen ikke fået nogen behandling
af den forrige ejer. Til gengæld kan jeg se adskillige erster af
rurer. Kan jeg uden risiko bruge et specialprodukt til proppeller.
Skal proppellen poleres til skinnende blankt messing inden påføring?
Holder det en hel søson? Er det pengene værd?
---

Hejsa...

Rigtig fin båd du har der den sejler fantastisk.

Polerer den skinnende blank (husk maske) og intet andet ud over at skifte
zink.
En Larsen 28 ligger jo ikke piloteret, den skal ud og sejle, og gerne lidt
onsdags-match

Mvh
Leon



HH (13-04-2009)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 13-04-09 12:55

Det er vist lidt smag og behag. Men der er ingen tvivl om, at hvis man
vil have en blankpoleret bronzepropel om foråret så vil man ende med
en rurebeklædt propel om efteråret...........

Jeg har altid malet min, det har ud over den antibegroningsmæssige
fordel også den gavn at den isolerer propellen noget i forhold til
galvanisk tæring mod sejlbådsdrevet - læs mindre forbrug af tærezink.

Så min anbefaling er: Mal den! - men ikke zinken!

mvh
Hans-Henrik


Ole Jeppesen (13-04-2009)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 13-04-09 13:22

On 13 Apr., 20:55, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> Det er vist lidt smag og behag. Men der er ingen tvivl om, at hvis man
> vil have en blankpoleret bronzepropel om foråret så vil man ende med
> en rurebeklædt propel om efteråret...........
>
> Jeg har altid malet min, det har ud over den antibegroningsmæssige
> fordel også den gavn at den isolerer propellen noget i forhold til
> galvanisk tæring mod sejlbådsdrevet - læs mindre forbrug af tærezink.
>
> Så min anbefaling er: Mal den! - men ikke zinken!
>
> mvh
> Hans-Henrik

Hej igen

Jeg håber da at den sejler fantastisk.

Den er med skrueaksel og jeg har lige investeret i en ny zinkanode som
er skruet på akslen tæt på propellen. Jeg tænker mest på om malingen
kan holde rurerne væk hele sæsonen. Jeg skal jo også helst vinde
torsdagssejladserne (vi sejler altså om torsdagen i Hejlsminde) i
efterårssæsonen.
Skal der primes først inden man påfører malingen. Er det en fordel at
købe malingen på spraydåse? Eller er det mest en fordel for
fabrikanten? Kan man bruge VC 17 m på propellen?

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde.

Ukendt (13-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-09 21:13

Nej, ikke kobberholdig maling på propellen. Se anden tråd om trilux vs
alusafe.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Ole Jeppesen" <ofj@profibermail.dk> wrote in message
news:193bb7e9-275b-4873-aaab-31f2ae817203@s28g2000vbp.googlegroups.com...
On 13 Apr., 20:55, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> Det er vist lidt smag og behag. Men der er ingen tvivl om, at hvis man
> vil have en blankpoleret bronzepropel om foråret så vil man ende med
> en rurebeklædt propel om efteråret...........
>
> Jeg har altid malet min, det har ud over den antibegroningsmæssige
> fordel også den gavn at den isolerer propellen noget i forhold til
> galvanisk tæring mod sejlbådsdrevet - læs mindre forbrug af tærezink.
>
> Så min anbefaling er: Mal den! - men ikke zinken!
>
> mvh
> Hans-Henrik

Hej igen

Jeg håber da at den sejler fantastisk.

Den er med skrueaksel og jeg har lige investeret i en ny zinkanode som
er skruet på akslen tæt på propellen. Jeg tænker mest på om malingen
kan holde rurerne væk hele sæsonen. Jeg skal jo også helst vinde
torsdagssejladserne (vi sejler altså om torsdagen i Hejlsminde) i
efterårssæsonen.
Skal der primes først inden man påfører malingen. Er det en fordel at
købe malingen på spraydåse? Eller er det mest en fordel for
fabrikanten? Kan man bruge VC 17 m på propellen?

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde.


Carsten Jensen (13-04-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 13-04-09 21:48

Den Mon, 13 Apr 2009 22:12:42 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> Nej, ikke kobberholdig maling på propellen. Se anden tråd om trilux vs
> alusafe.

Hvad er grunden til at bruge Alusafe på en akselmonteret foldepropel?

Mvh

Carsten

Ukendt (14-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-09 12:31

Hej

Sidste forår polerede jeg min foldepropel helt blank, og smurt den ind i
Volvo penta propeller shaft grease.
Den var lige så pæn da den kom op igen i efteråret.

M-V-H

Carlo Gabelgaard
Mie - Granada 31 - Struer

<ofj@profibermail.dk> wrote in message
news:f5d60a06-2580-48f7-ba91-2598249050b9@t10g2000vbg.googlegroups.com...
Hej Nyhedsgruppe.

Er det nødvendigt at bruge en slags bundmaling på sin foldepropel? Jeg
har lige købt båden og nu skal den snart i vandet. Bunden er malet med
VC 17 m og så vidt jeg kan se har propellen ikke fået nogen behandling
af den forrige ejer. Til gengæld kan jeg se adskillige erster af
rurer. Kan jeg uden risiko bruge et specialprodukt til proppeller.
Skal proppellen poleres til skinnende blankt messing inden påføring?
Holder det en hel søson? Er det pengene værd?

Hilsen

Ole Jeppesen

Larsen 28
Hejlsminde.
P.S

Jeg er rigtig træt af at TDC har lukket for deres adgang til denne
gruppe.



blueocean (15-04-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 15-04-09 02:34

On 14 Apr., 13:30, "Carlo Gabelgaard" <carloSnabelAGabelgaard.dk>
wrote:
> Hej
>
> Sidste forår polerede jeg min foldepropel helt blank, og smurt den ind i
> Volvo penta propeller shaft grease.
> Den var lige så pæn da den kom op igen i efteråret.
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard
> Mie - Granada 31 - Struer
>
> <o...@profibermail.dk> wrote in message
>
> news:f5d60a06-2580-48f7-ba91-2598249050b9@t10g2000vbg.googlegroups.com...
> Hej Nyhedsgruppe.
>
> Er det nødvendigt at bruge en slags bundmaling på sin foldepropel? Jeg
> har lige købt båden og nu skal den snart i vandet. Bunden er malet med
> VC 17 m og så vidt jeg kan se har propellen ikke fået nogen behandling
> af den forrige ejer. Til gengæld kan jeg se adskillige erster af
> rurer. Kan jeg uden risiko bruge et specialprodukt til proppeller.
> Skal proppellen poleres til skinnende blankt messing inden påføring?
> Holder det en hel søson? Er det pengene værd?
>
> Hilsen
>
> Ole Jeppesen
>
> Larsen 28
> Hejlsminde.
> P.S
>
> Jeg er rigtig træt af at TDC har lukket for deres adgang til denne
> gruppe.

Se dette link
http://www.ankerpladsen.dk/teknik.html

Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det sakl gøres
når båden er taget på land og ligge hele vinteren.

Gert

Ukendt (20-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-04-09 20:18


"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87cacacd-f9dc-45b4-8c32-1f44c1e602e6@v19g2000yqn.googlegroups.com...
On 14 Apr., 13:30, "Carlo Gabelgaard" <carloSnabelAGabelgaard.dk>
wrote:
>> Hej
>>
>> Sidste forår polerede jeg min foldepropel helt blank,
>>og smurt den ind i Volvo penta propeller shaft grease.
>> Den var lige så pæn da den kom op igen i efteråret.
SNIP
>Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det skal gøres
>når båden er taget på land og ligge hele vinteren.

>Gert

Undtagelsvis har min båd ligget i vandet hele vinteren.

Nu er den kommet på land og stor var min skuffelse over at se en masse
rurer på propellen.
Sidste forår købte jeg en dåse af Hempels transparente Prop-Clear, som
jeg inden søsætningen sprayede på min trebladede propeller. Det er
bestemt ikke billigt og jeg må erkende, at jeg er meget
skuffet/frustreret over effekten ...

Jeg har tidligere prøvet at blankpolere den med det resultat, at den var
dækket af rurer, da båden kom op i efteråret. Men jeg gav den ikke et
lag shaft grease ... Et forsøg værd ...

Til Gert: Skal det forstås således, at du anbefaleer, at propel-bladene
skal ligge i et "bad med rå linolie" *hele* vinteren? (i så fald er
toget jo kørt ... ...).

Og så lidt om bundmaling:

Efter i mange år at have brugt VC17, var jeg skuffet over effekten og
skiftede til Trilux - begge produkter fra International. Ifølge deres
brochure kan man overmale VC17 med Trilux. Men - igen, igen - stor var
min skuffelse, da jeg efter afrensning af en masse "fedtemøg" med
højtryksrenseren her i week enden kunne konstatere en masse små blærer
og visse steder huller i den hvide Trilux ... Som om den ikke rigtigt
"bider" på VC17 ...

Er der nogen af Jer, der har lignende oplevelse eller har jeg mon gjort
noget forkert? ... Bunden var helt blank og jævn og havde kun et meget
tyndt lag VC17 og jeg sleb blot let inden påføringen af Trilux med lille
rulle. Den fik to lag. Det var ikke koldt, da jeg malede.

The good news er: Der var ingen rurer der, hvor jeg havde bundmalet, men
kun lige omkring vandlinien - over bundmalingen - sad der en del på
gelcoaten - men kun i styrbords side, som er nordøst ... Så jeg må nok
bundmale "lidt højere" i år ... - flytte vandlinien ...

Er der nogen af Jer, der har erfaring med isblæsning - til forskel fra
sandblæsning - af skroget under vandlinien så gammel bundmaling fjernes
helt?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



Ukendt (20-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-04-09 22:06

Jeg vil tillade mig at påstå det er et reklametrick at påstå man kan male
oven på VC17. VC17 indeholder teflon og det må bare være svært for andre
produkter at bide i det. Så skal det i hvert fald grovslibes inden.

Hempel transparente maling har vi hørt meget om. Det tyder ikke på at være
en success. Jeg returnerer til den gamle alu-safe. Det virkede.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:49ecca69$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:87cacacd-f9dc-45b4-8c32-1f44c1e602e6@v19g2000yqn.googlegroups.com...
> On 14 Apr., 13:30, "Carlo Gabelgaard" <carloSnabelAGabelgaard.dk>
> wrote:
>>> Hej
>>>
>>> Sidste forår polerede jeg min foldepropel helt blank,
>>>og smurt den ind i Volvo penta propeller shaft grease.
>>> Den var lige så pæn da den kom op igen i efteråret.
> SNIP
>>Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det skal gøres
>>når båden er taget på land og ligge hele vinteren.
>
>>Gert
>
> Undtagelsvis har min båd ligget i vandet hele vinteren.
>
> Nu er den kommet på land og stor var min skuffelse over at se en masse
> rurer på propellen.
> Sidste forår købte jeg en dåse af Hempels transparente Prop-Clear, som jeg
> inden søsætningen sprayede på min trebladede propeller. Det er bestemt
> ikke billigt og jeg må erkende, at jeg er meget skuffet/frustreret over
> effekten ...
>
> Jeg har tidligere prøvet at blankpolere den med det resultat, at den var
> dækket af rurer, da båden kom op i efteråret. Men jeg gav den ikke et lag
> shaft grease ... Et forsøg værd ...
>
> Til Gert: Skal det forstås således, at du anbefaleer, at propel-bladene
> skal ligge i et "bad med rå linolie" *hele* vinteren? (i så fald er toget
> jo kørt ... ...).
>
> Og så lidt om bundmaling:
>
> Efter i mange år at have brugt VC17, var jeg skuffet over effekten og
> skiftede til Trilux - begge produkter fra International. Ifølge deres
> brochure kan man overmale VC17 med Trilux. Men - igen, igen - stor var min
> skuffelse, da jeg efter afrensning af en masse "fedtemøg" med
> højtryksrenseren her i week enden kunne konstatere en masse små blærer og
> visse steder huller i den hvide Trilux ... Som om den ikke rigtigt "bider"
> på VC17 ...
>
> Er der nogen af Jer, der har lignende oplevelse eller har jeg mon gjort
> noget forkert? ... Bunden var helt blank og jævn og havde kun et meget
> tyndt lag VC17 og jeg sleb blot let inden påføringen af Trilux med lille
> rulle. Den fik to lag. Det var ikke koldt, da jeg malede.
>
> The good news er: Der var ingen rurer der, hvor jeg havde bundmalet, men
> kun lige omkring vandlinien - over bundmalingen - sad der en del på
> gelcoaten - men kun i styrbords side, som er nordøst ... Så jeg må nok
> bundmale "lidt højere" i år ... - flytte vandlinien ...
>
> Er der nogen af Jer, der har erfaring med isblæsning - til forskel fra
> sandblæsning - af skroget under vandlinien så gammel bundmaling fjernes
> helt?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>


Ukendt (21-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-09 12:35

Ja, du har nok ret ...

Men man kunne jo - med nogen ret - spørge:
"Hvordan kan VC17 så 'bide på' VC17"?
Tidligere brug af VC17 var helt problemløs
(indtil forrige år,m hvor båden var fyldt med
rurer og andet skidt og møg - derfor skiftet).

Bør jeg fjerne alt Trilux og gå tilbage til VC17?

Eller hur?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:49ece396$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg vil tillade mig at påstå det er et reklametrick at påstå man kan
> male oven på VC17. VC17 indeholder teflon og det må bare være svært
> for andre produkter at bide i det. Så skal det i hvert fald grovslibes
> inden.
>
> Hempel transparente maling har vi hørt meget om. Det tyder ikke på at
> være en success. Jeg returnerer til den gamle alu-safe. Det virkede.
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



Ukendt (21-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-09 12:30

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87cacacd-f9dc-45b4-8c32-1f44c1e602e6@v19g2000yqn.googlegroups.com...
gruppe.

SNIP

>Se dette link
>http://www.ankerpladsen.dk/teknik.html

>Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det skal gøres
>når båden er taget på land og ligge hele vinteren.

>Gert

Hej Gert,

Ja, det med isblæsning virker interessant ...

Hvad linoliebehandling af skruen angår, skriver du
"ligge hele vinteren" ... Skal det forstås således, at
propellerne skal ligge i linoliebad *hele vinteren*?

Hvis Ja, så er jeg jo allerede for sent ude ... ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



Henning (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 15-04-09 14:16

TDC har ikke lukket for gruppen, virker fint hos mig med news.tele.dk

mvh Henning

<ofj@profibermail.dk> skrev i en meddelelse
news:f5d60a06-2580-48f7-ba91-2598249050b9@t10g2000vbg.googlegroups.com...
Hej Nyhedsgruppe.

Er det nødvendigt at bruge en slags bundmaling på sin foldepropel? Jeg
har lige købt båden og nu skal den snart i vandet. Bunden er malet med
VC 17 m og så vidt jeg kan se har propellen ikke fået nogen behandling
af den forrige ejer. Til gengæld kan jeg se adskillige erster af
rurer. Kan jeg uden risiko bruge et specialprodukt til proppeller.
Skal proppellen poleres til skinnende blankt messing inden påføring?
Holder det en hel søson? Er det pengene værd?

Hilsen

Ole Jeppesen

Larsen 28
Hejlsminde.
P.S

Jeg er rigtig træt af at TDC har lukket for deres adgang til denne
gruppe.



Ukendt (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-09 14:22

Hej

Sidste efterår så jeg en gammel garvet sejler stå og give sin foldepropel
fælg-voks. Spurgte så lidt ind til det. Han forklarede han havde brugt det i
mange år og på den måde undgået rurer på skruen.

Så sidste forår skulle jeg da også lige afprøve det.

Så 5-7 gange med fælgvoks, da jeg havde en rest. ( 15 min pause mellem hvert
lag ).

Da den kom op til efteråret sad der kun en enkel rurer på skruen. Så vil da
ikke udelukke at jeg bruger det igen i år :)

Morten

<ofj@profibermail.dk> skrev i en meddelelse
news:f5d60a06-2580-48f7-ba91-2598249050b9@t10g2000vbg.googlegroups.com...
Hej Nyhedsgruppe.

Er det nødvendigt at bruge en slags bundmaling på sin foldepropel? Jeg
har lige købt båden og nu skal den snart i vandet. Bunden er malet med
VC 17 m og så vidt jeg kan se har propellen ikke fået nogen behandling
af den forrige ejer. Til gengæld kan jeg se adskillige erster af
rurer. Kan jeg uden risiko bruge et specialprodukt til proppeller.
Skal proppellen poleres til skinnende blankt messing inden påføring?
Holder det en hel søson? Er det pengene værd?

Hilsen

Ole Jeppesen

Larsen 28
Hejlsminde.
P.S

Jeg er rigtig træt af at TDC har lukket for deres adgang til denne
gruppe.



Ole Jeppesen (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 15-04-09 13:08

On 15 Apr., 15:15, "Henning" <and...@nd.dk> wrote:
> TDC har ikke lukket for gruppen, virker fint hos mig med news.tele.dk


Jeg plejede at gå ind på gruppen via tdc online, men den adgang er nu
lukket. Heldigvis kan man komme på nyhedsgruppen fra "Google"

Som jeg læser tråden og de forskellige links indtil nu er der ikke
noget som taler for at købe Hempels maling til propellen. Jeg tror jeg
prøver noget voks af en slags. Hvad var det for noget med Fælgvoks. Er
det noget man bruget til alufælge? Skal propellen poleres fuldstændigt
inden påføring. Kan man søsætte umiddelbart efter lag nr 7?
>
>> Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde
>

Ukendt (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-09 21:46

Jeg polerede den ikke lod det bare sidde og tørre. 7 gange og så i vandet.



"Ole Jeppesen" <ofj@profibermail.dk> skrev i en meddelelse
news:8d8a85d5-ac56-4b60-9c52-ec8579ce1870@k2g2000yql.googlegroups.com...
On 15 Apr., 15:15, "Henning" <and...@nd.dk> wrote:
> TDC har ikke lukket for gruppen, virker fint hos mig med news.tele.dk


Jeg plejede at gå ind på gruppen via tdc online, men den adgang er nu
lukket. Heldigvis kan man komme på nyhedsgruppen fra "Google"

Som jeg læser tråden og de forskellige links indtil nu er der ikke
noget som taler for at købe Hempels maling til propellen. Jeg tror jeg
prøver noget voks af en slags. Hvad var det for noget med Fælgvoks. Er
det noget man bruget til alufælge? Skal propellen poleres fuldstændigt
inden påføring. Kan man søsætte umiddelbart efter lag nr 7?
>
>> Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde
>



blueocean (21-04-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 21-04-09 04:25

On 20 Apr., 21:17, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> "blueocean" <gert.kj...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:87cacacd-f9dc-45b4-8c32-1f44c1e602e6@v19g2000yqn.googlegroups.com...
> On 14 Apr., 13:30, "Carlo Gabelgaard" <carloSnabelAGabelgaard.dk>
> wrote:
>
> >> Hej
>
> >> Sidste forår polerede jeg min foldepropel helt blank,
> >>og smurt den ind i Volvo penta propeller shaft grease.
> >> Den var lige så pæn da den kom op igen i efteråret.
> SNIP
> >Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det skal gøres
> >når båden er taget på land og ligge hele vinteren.
> >Gert
>
> Undtagelsvis har min båd ligget i vandet hele vinteren.
>
> Nu er den kommet på land og stor var min skuffelse over at se en masse
> rurer på propellen.
> Sidste forår købte jeg en dåse af Hempels transparente Prop-Clear, som
> jeg inden søsætningen sprayede på min trebladede propeller. Det er
> bestemt ikke billigt og jeg må erkende, at jeg er meget
> skuffet/frustreret over effekten ...
>
> Jeg har tidligere prøvet at blankpolere den med det resultat, at den var
> dækket af rurer, da båden kom op i efteråret. Men jeg gav den ikke et
> lag shaft grease ... Et forsøg værd ...
>
> Til Gert: Skal det forstås således, at du anbefaleer, at propel-bladene
> skal ligge i et "bad med rå linolie" *hele* vinteren? (i så fald er
> toget jo kørt ... ...).
>
> Og så lidt om bundmaling:
>
> Efter i mange år at have brugt VC17, var jeg skuffet over effekten og
> skiftede til Trilux - begge produkter fra International. Ifølge deres
> brochure kan man overmale VC17 med Trilux. Men - igen, igen - stor var
> min skuffelse, da jeg efter afrensning af en masse "fedtemøg" med
> højtryksrenseren her i week enden kunne konstatere en masse små blærer
> og visse steder huller i den hvide Trilux ... Som om den ikke rigtigt
> "bider" på VC17 ...
>
> Er der nogen af Jer, der har lignende oplevelse eller har jeg mon gjort
> noget forkert? ... Bunden var helt blank og jævn og havde kun et meget
> tyndt lag VC17 og jeg sleb blot let inden påføringen af Trilux med lille
> rulle. Den fik to lag. Det var ikke koldt, da jeg malede.
>
> The good news er: Der var ingen rurer der, hvor jeg havde bundmalet, men
> kun lige omkring vandlinien -  over bundmalingen - sad der en del på
> gelcoaten - men kun i styrbords side, som er nordøst ...  Så jeg må nok
> bundmale "lidt højere" i år ... - flytte vandlinien ...
>
> Er der nogen af Jer, der har erfaring med isblæsning - til forskel fra
> sandblæsning - af skroget under vandlinien så gammel bundmaling fjernes
> helt?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Isblæsning er en miljø rigtig måde at få renset bunden, Det jeg har
hørt fra en Isblæser er at de kan styre hvor langt ind de vil rense
bunden, modsat sandblæsning som jo er ret grov. Det efterlader heller
ikke nogen forurenning af pladsen, blot skal man bare huske at lægge
en presenning under båden til opsamling af maler rester.

Det jeg yder mere har hørt er at ISblæsning er mere skånsom for båden
og efterlade overfladen glat og fin modsat til sand som efterlader en
grov overflade.

Dette er hvad jeg har hørt, jeg har ikke slev fået det afprøvet, men
jeg havde sidste det i tankerne at jeg ville Isblæse bunden, men
valgte at skrabe selv og sliber. Men næste gang bliver det isblæsning.

Gert

blueocean (22-04-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 22-04-09 05:30

On 21 Apr., 13:30, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> "blueocean" <gert.kj...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:87cacacd-f9dc-45b4-8c32-1f44c1e602e6@v19g2000yqn.googlegroups.com...
> gruppe.
>
> SNIP
>
> >Se dette link
> >http://www.ankerpladsen.dk/teknik.html
> >Det virker at smøre propellen ind i Rå Lin Olie, men det skal gøres
> >når båden er taget på land og ligge hele vinteren.
> >Gert
>
> Hej Gert,
>
> Ja, det med isblæsning virker interessant ...
>
> Hvad linoliebehandling af skruen angår, skriver du
> "ligge hele vinteren" ... Skal det forstås således, at
> propellerne skal ligge i linoliebad *hele vinteren*?
>
> Hvis Ja, så er jeg jo allerede for sent ude ... ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Lin olie bad neej, det man gør er at indsmøre propellen ind og så
lægge den i en plastpose hele vinteren, man kan også indsmøre den i
nogle uge før søsætning, men jeg ved ikke om det holder.

Gert

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408922
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste